Vad finns det för argument mot determinism (ständiga orsaker som leder till orsaker)?
Tack!
Moderator: Moderatorgruppen
Hur skiljer vi mellan dröm och verklighet?
Vad finns det för argument mot determinism (ständiga orsaker som leder till orsaker)?
Namgas skrev:Hur skiljer vi mellan dröm och verklighet?
Tack!
Namgas skrev:Om jag specificerar frågan: Hur vet jag att jag inte lever i en dröm nu? Att vi en dag vaknar upp och inser att vi sovit..
Namgas skrev:Jag kanske inte har exakt vetskap om vad determinism och kausalitet innebär, men jag undrar om det finns något allmänt som talar emot att allting är byggt på orsaks sammanband som innebär att frivilja inte existerar. T.ex. så var det p.g.a. tidigare orsaker som gjorde att jag valde den blå tröjan istället för den gula i affären och allt jag säger och gör kunde jag inte göra annorlunda eftersom det byggde på en tidigare orsak. "Vad var den första orsaken kanske man kan säga som argument?"
Tack
Namgas skrev:Vad finns det för argument mot determinism (ständiga orsaker som leder till orsaker)?
Tobias Israelsson skrev:Namgas skrev:Vad finns det för argument mot determinism (ständiga orsaker som leder till orsaker)?
Vet inte hur mycket du vet om kvantmekanik, men det är den fysikaliska teori som hittills bäst stämmer överens med experiment. Och enligt den är inte världen i sin grund deterministiskt.
På den allra minsta skalan kan man nämligen inte förutsäga vad som kommer att ske, vart elektronen kommer att befinna sig i nästa ögonblick och sådant, (så som man t.ex kan med krockande biljardklot)
Istället finns det bara olika sannolikhet till att olika saker ska inträffa. Si och så många procents chans att elektroner kommer bifinna sig där och så vidare. Och det finns inget som väljer, ingen anledning bakom till vilket av de olika möjliga fallen som inträffar.
Namgas skrev:Hur skiljer vi mellan dröm och verklighet?
suchanother skrev:Idag är det på modet med ”äkta” slump inom kvantfysik. T o m vänds kausaliteten så att verkan föregår orsaken.
suchanother skrev:Det finns en tendens till spekulationsfysik. Speciellt inom astronomi där teorier revideras var femte år.
Jag tror Big Bang är Big Bullshit. Kul lek med tankar men inget med verkligheten att göra. Universum är evigt, har alltid funnits, behövs ingen början.
Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster