Stefan skrev:Vad Kant talar om är, som jag förstått honom, är att vi ska se på våra handlingar och se hur det skulle gå om alla skulle utföra dem. Kruxet är bara hur vi ska beskriva våra handlingar. Säg t ex att jag är en tjuv som ska stjäla kronjuvelerna 03.00 den 10 april. Handlingen är nu "Stefan stjäl kronjuvelerna den 10 april". Jag kan absolut vilja upphöja den handlingen till allmän lag.
Jag har inte läst Kant, så jag kan bara gissa vad han kan ha menat. Jag utgår från den av de två formuleringarna i huvudinlägget jag tycker låter mest rimlig: "Handla endast efter den maxim, om vilken du samtidigt kan vilja att den skall bli en allmän lag." Med "maxim" och "allmän lag" utgår jag ifrån att Kant menar en regel som gäller för människor i allmänhet, alltså inte sådant som att just du skall stjäla kronjuveler.
När det gäller rörmokeriet så är det förstås alldeles orimligt att ha som allmän lag att man (var och en) skall bli rörmokare, men av det kan man ju inte dra slutsatsen att man inte får bli rörmokare. Det är nämligen lika orimligt upphöja det till allmän lag. Däremot kan man tänka sig en maxim som säger att man bör skaffa sig ett yrke som man har intresse och fallenhet för och som samtidigt är till gagn för samhället i stort. Den maximen bör vara mindre problematisk att upphöja till allmän lag och låter dig bli både rörmokare och mycket annat, dock ej tjuv.
Samtidigt är jag själv ganska skeptisk till sådana här moralsystem, men jag tycker inte att Kants kategoriska imperativ kan avfärdas riktigt så enkelt som några har velat göra i den här tråden.