Skönhet

Moderator: Moderatorgruppen

HappyTears

Skönhet

Inläggav HappyTears » 11 maj 2005 18:50

Vi ska skriva en uppsats om vad filosofer säger att skönhet är... Jag har sökt länge nu, både i böcker och på internet men hittar absolut INGENTING! Nån som vet var man kan hitta?
Hoppas att det finns nån som kan hjälpa mig!
Tack på förhand!

//Micaela

Lazarus
Kontakt:

Inläggav Lazarus » 11 maj 2005 22:59

Skönhet finns bara i betraktarens öga (sinne) och är i högsta grad subjektivt och helt personligt. Finns det mer att säga utan att fantisera för mycket?
"Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag"
http://www.atomer.se/nyhetsbbb.html
http://www.stoppa-storebror.se

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 12 maj 2005 00:07

Gyllene snittet är väl än idag lite populärt att prata om. Annars känns det som behandlandet av skönhet som en objektiv egenskap lite övergavs efter antiken.

Jag kan tänka mig ord som symmetri, synkronisering, mönster, svängningar, serier

Fraktaler, pi, pascals triangel, e^(pi*i)=-1

Många tidiga vetenskapsmän och matematiker var ju även filosofer och matematikens skönhet framhävs ju ofta. Det bör kunna vara en infallsvinkel.

Makterna

Re: Skönhet

Inläggav Makterna » 12 maj 2005 03:24

HappyTears skrev:Vi ska skriva en uppsats om vad filosofer säger att skönhet är... Jag har sökt länge nu, både i böcker och på internet men hittar absolut INGENTING! Nån som vet var man kan hitta?
Hoppas att det finns nån som kan hjälpa mig!
Tack på förhand!

//Micaela

Skönhet är en subjektiv egenskap, som innehas av sådana objekt som överensstämmer med var och ens uppfattning om skönhet; skönhetsidéal.
Skönhetsidéal har vi ett eller oftast flera av.
Skönhetsidéal i sin tur uppstår väl av olika inspirationskällor.

/Makterna - filosof

Återgå till "Filosofi"