kunskap

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Re: Kunna eller veta

Inläggav J R Auk » 28 maj 2005 10:54

Fann skrev:Men hela sättet att prata om "kunskap" som om det vore ett ting är ett problem, som jag ser det.

Som att ha kunskap jämfört med att vara i besittning av?
Vara kunnig.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Jan

Inläggav Jan » 29 maj 2005 01:30

Att trilla är klok som en pudel anser jag mig ha kunskap om efter att ha läst hennes inlägg.
Visar det sig sedan att hon blott skrivit av någon annan så var min första kunskap falsk men ändå riktig
i så måtto att den som formulerat trillas inlägg var klok. 8)

Undrar om någon tänkt på att det antagligen
ligger en stor portion förtvivlan bakom Cartesius tes "Cogito ergo sum" ?

:shock:
Vi är inte ensamma

trilla
Kontakt:

Inläggav trilla » 29 maj 2005 16:32

Jan skrev:Att trilla är klok som en pudel anser jag mig ha kunskap om efter att ha läst hennes inlägg.

Sitter o småler efter påståendet. Folk brukar enbart tycka att jag är flummig o svävar ut o diskuterar allt istället för att acceptera (men det kanske är en genmensam nämnare för forumanvändarna här?). Men jag blir ändå glad, för visst är det jag som är författaren, lika sant som att "cogito ergo sum" ;) :)
Per aspera ad astra

trilla
Kontakt:

Inläggav trilla » 29 maj 2005 16:41

Jan skrev:
Undrar om någon tänkt på att det antagligen
ligger en stor portion förtvivlan bakom Cartesius tes "Cogito ergo sum" ?

:shock:

Antagligen ligger det en väldig förtvivlan bakom det, men samtidigt en lättnad eftersom det finns iallafall en tes som omöjligt kan vara falskt? "Tänker du så finns du", så är det bara. Går inte att diskutera, bara att acceptera.

Men jag tycker synd om alla rationalister, de kan inte ha ett lätt liv...

Per aspera ad astra

Jan

Inläggav Jan » 29 maj 2005 23:05

På pricken, trilla!

Det är väl den mänskliga hjärnans paradox, detta;
vi vill ha ett förnuftigt svar på tillvarons gåtor.
Men det finns inga förnuftiga svar.

Det kanske går helt utanför trådens ämne.
Men jag tycker för egen del att vetenskapens tankar på en Big Bang som universums upphov plus Darwins teori om arternas uppkomst är betydligt flummigare och mer svårfattliga än den religiösa tanken att ett okroppsligt fenomen ( Ordet - Gud ) skapat alltihop mer eller mindre på en gång.
Om det vore så ändamålsenligt att utveckla sig till människa så kan man ju fråga sig varför de encelliga små amöborna fortfarande existerar...

Ursäkta utviket! :D

Kramar om er!
Vi är inte ensamma

trilla
Kontakt:

Inläggav trilla » 31 maj 2005 14:26

Jan skrev:Det kanske går helt utanför trådens ämne.
Men jag tycker för egen del att vetenskapens tankar på en Big Bang som universums upphov plus Darwins teori om arternas uppkomst är betydligt flummigare och mer svårfattliga än den religiösa tanken att ett okroppsligt fenomen ( Ordet - Gud ) skapat alltihop mer eller mindre på en gång.

Nästan hela befolkningen på vår planet kan sälla sig till en grupp som tror på någonting övernaturligt, religion, astroligi, ödet eller nåt annat. Det är väl av samma anledning som du uttrycker, det är lättare att förstå sig på någonting sådant, eftersom vi inte har några andra vetenskapliga teorier som vi vet håller. Men personligen har jag hamnat i kläm i mitten någonstans. Jag vet inte alls vad jag ska tro på och därmed hämta trygghet från, tycker mesta att religioner och etc är mest bara kommersiella.. Ett stadie som är ganska påfrestande oxå. Men det är väl bara att försöka leva i nuet och göra det bästa av dagen och inte försöka grubbla så mycket på de stora frågorna, som jag ändå aldrig kommer att få svar på. Men det är ändå svårt..

Per aspera ad astra

Återgå till "Filosofi"