jag behöver frågeställningar kring buddhism

Moderator: Moderatorgruppen

stalk

jag behöver frågeställningar kring buddhism

Inläggav stalk » 21 jun 2005 04:56

Hej

Jag har en vän som ikväll berättade för mig att han under 3 veckors tid uppnåt insikt om den absoluta sanningen. Han målade upp sin filosofi vilket var något som väldigt mycket liknade buddhismen. Hur det gäller att ta sig över sina begär och nå högre nivåer av medvetande och karma/reinkarnation etc. Han anser sig själv ha hittat den absoluta sanningen och han kan se den i allting i hans vardag. Han har varit hur lycklig som helst de senaste dagarna eftersom han nu har kontroll över sig själv och sina känslor och kommer aldrig bli deprimerad eller vara rädd att känna stor sorg eller förlust. Vi hade en väldigt lång filosofisk diskussion och jag kan tyvärr inte beskriva alla hans argument eller poänger. Men han påstod sig iaf VETA att buddhismen och det han tror på är den absoluta sanningen, att han vet det och är helt säker på det. Han har desutom fått 2 av mina andra vänner att uppnå samma insikt.

Det jag behöver hjälp med är frågeställningar som kan tvinga honom till svar han kanske inte har, kanske för att utveckla honom, kanske för att konfrontera honom och visa att han kanske inte har rätt jämt. Det måste ju finnas brister inom buddhismen eller iaf frågor som inte direkt kan svaras på eller som visar att man aldrig kan vara 100 % säker.

Tack på förhand

//Anders

Tatjana

Inläggav Tatjana » 21 jun 2005 06:01

Fråga honom om den 13åriga flickan som blev våldtagen av 5 män hade varit elak i sitt förra liv eller sotar för sitt nästa.
Skall vi skrota polisväsendet, för alla får ju skylla sig själva.
Och fråga honom vem som bestämmer vad man skall bli i nästa liv.
Varför skall jag sota för något jag gjort i ett annat liv och som jag inte ens kommer ihåg nu?
Alla människor som blir sjuka? Alla krig?

(Kanske han tar upp "ödets vägar", fråga om han har bilbälte i bilen?)

Jag hade oxå den "ultimata" lösningen förut, fast min vännina spräckte den, med dessa frågor :D

Det bästa är nog att ha en förklaring på problemet själv, hon visade mig bibeln. (pest eller kolera :) )
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
PopJimmy

Re: jag behöver frågeställningar kring buddhism

Inläggav PopJimmy » 21 jun 2005 11:09

stalk:
Detta är några högst personliga reflektioner:
Jag tror inte att du kan argumentera med honom på ett logiskt plan för att försöka spräcka hans argument, om han nått ett "högre medvetande" så är hans tänkande "bortom" logiken, d.v.s. logiken är alltid begränsad men i upplevelse av den absoluta sanningen upplevs inga begränsningar.

Det handlar inte om att han har ett objektivit sant logiskt system, utan snarare att han nått en ett subjektivt tillstånd där hjärnans vanliga logik som försöker "skydda" individen inte längre gäller.

Jag tror ärligt talat att det är svårt att argumentera emot honom just nu. Det jag också tror är att hans tillstånd förr eller senare kommer att gå över. Det är inte överdrivet ovanligt att uppleva ett sådant tillstånd och det jag skulle göra i din situation är att vara glad för din väns skull.

Om du dock vill testa hans legimitet för upplevelsen så kan du försöka hitta en svag punkt och göra honom arg, förvirrad eller rädd.

Är man i ett sådant tillstånd upplever man att det inte finns något att försvara eftersom man upplever att det inte finns någon dualitet mellan subjekt och objekt, det gör att det man observerar inte upplevs som något annat än en själv - vilket gör att man inte kan uppleva sorg, aggression eller rädsla - eftersom dessa kan bara uppstå vid en konflikt mellan en dualitet i en situation då hjärnans nuvarande tillstånd står i konflikt med hjärnans önskade tillstånd.

Om han är övertygande så skulle jag nog inte ifrågasätta hans upplevelse och samtidigt förstå att den inte är unik.

Observera att detta är bara mina små personliga uppfattningar.
/jimmy

Bosse
Kontakt:

Upplevelsen är hans

Inläggav Bosse » 21 jun 2005 13:28

Jag håller mycket med PopJimmy och känner väl spontant att Din väns upplevelse är just h a n s. Finns väl ingen anledning att ifrågasätta den om han nu inte orsakar någon skada för någon. Vad gäller Buddhismen generellt är det min personliga övertygelse att åsikter av det slag som Tatjana gav uttryck för - som är vanligt förekommande från "vanliga" människor vad gäller t ex Buddhismen - påvisar den tydliga skillnad som finns mellan Buddhismens ca 2600 års empiriska observationer av medvetandet och den kunskap vi "vanliga" människor inhämtar under, säg 30-40 år. Själv föredrar jag nog en ödmjuk inställning till det jag inte kan förklara eller förstå.
MVH / Bosse
www.inblanco.com

Tatjana

Re: Upplevelsen är hans

Inläggav Tatjana » 22 jun 2005 00:21

Bosse skrev:Vad gäller Buddhismen generellt är det min personliga övertygelse att åsikter av det slag som Tatjana gav uttryck för - som är vanligt förekommande från "vanliga" människor vad gäller t ex Buddhismen - påvisar den tydliga skillnad som finns mellan Buddhismens ca 2600 års empiriska observationer av medvetandet och den kunskap vi "vanliga" människor inhämtar under, säg 30-40 år. Själv föredrar jag nog en ödmjuk inställning till det jag inte kan förklara eller förstå.

Jag vill inte framstå som en "vanlig" icke ödmjuk person, vad jag vill säga är att detta korsar vägen för vad en människa skall behöva stå ut med bara för att han/hon tror på reinkarnation. Det är mitt sätt att vara ödmjuk, att förklara för en person som har varit med om ngt hemskt att
-det har med den empiriska framställnigen under 2600år att göra, men det kan du inte förstå för du är "vanlig". Det handlar om hur du varit i ett tidigare liv. Är hårt, tycker jag.
Att ha respekt för det man inte kan förklara är inte samma sak som att blunda för känsliga frågeställningar.
Vilka människor är det som denna religionen vänder sig till om inte de "vanliga"?
Jag ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna. Är mycket intresserad av hur ni ser på det.
Hur ser ni ödmjukheten i att blunda/ eller låta bli att förklara?
Och vem skall man vara ödmjuk inför, den drabbade eller Buddha?

Mvh
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
Allthingsmustpass

Inläggav Allthingsmustpass » 22 jun 2005 00:38

Om han verkligen mår bra av det och är lyckligare än någonsin så ser jag ingen anledning att försöka argumentera mot honom så länge han inte är destruktiv mot sig själv eller andra. Jag skulle inte ha något emot att leva ett liv där jag kände att jag hade kontroll över allt och hade den absoluta sanningen.
"The past is gone, the future doesn´t exist until you get to it, then it´s the now, improve the flying hour, present only is within my power" - George Harrison

Medlem I Härnösandsmaffian

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 22 jun 2005 01:05

din polare är med om det som många andliga mästare från olika delar av världen pratar om. Mass upplysning,
Jag har träffat flera som är som din vän, med ett enhets/kosmisk/rent/själsligt medvetande.

Och mer än 2000 människor verkar ha gått in i enhetsmedvetande sen augusti 2003, när fenomenet med massproduktion av enhetsmedvetande startades vid Oneness Universitetet i Indien.
Tusen och åter tusen har blivit upplysta redan, och uppvisar medvetandetillstånd liknande Buddhas eller Kristus eller Ramana

Och detta sägs ha sin kulmen året 2012 då elekto magnetismen runt jorden kommer att stå still i ett par dagar och att med det kommer vi att se igenom den illusion av tankar vi tror oss vara.

Låt din vän annse sig ha kontakt med visdomens hav. Du kommer med tiden ändå märka av hans förmåga och utstrålning.
Din vän försöker förklara något irrationellt för dig, där inga ord fins.
Jag ser att han känner sig väldigt ensam på ett possetivt sätt :wink:

Läs här : http://www.livinginjoy.com/en/exp/707/
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

Bosse
Kontakt:

Till Tatjana

Inläggav Bosse » 22 jun 2005 09:42

Jag ber om ursäkt för mitt ordval i mitt inlägg. Det var inte min mening att anklaga Dig för att inte vara ödmjuk även om det verkligen lät som om jag gjorde det... :oops:

Jag menade att vi vanliga (jag är också "vanlig") människor ofta blir provocerade av t ex reinkarnation som förklaring på de frågor du ställde. Det känns som ett slag i ansiktet. Men återigen, vi försöker förstå och förklara vår värld utifrån vår oerhört begränsade erfarenhet och …. Det går inte. Och jag ser dessutom ingen som helst anledning i att misstro a l l a de människor som genom årtusenden uppnått de medvetandestadier som beskrivs på det sätt som ”stalk” skrev.

Men vi lider alla. Somliga mer andra mindre. En del råkar ut för, i våra ögon, de mest hemska, brutala övergrepp, andra för lindriga händelser och ytterligare andra något däremellan. Jag kan i allafall inte förklara varför detta händer, men jag kan konstatera a t t det händer.

Jag tror inte heller att livet handlar om att just jag eller Du eller den 13-åriga flickan ska få som vi vill (det är ju rätt uppenbart faktiskt). Jag tror, som många andra, att allt är Ett, att allt hör ihop. Så på något, för stunden, oförklarigt sätt hör den 13-åriga flickan ihop med allt och alla – även de män som förgrep sig på henne. Att förneka detta, vilket är väldigt lätt, är att vidmakthålla den separation som, tror jag, är grunden till livets problem.

Du efterlyste också hur vi ser på ödmjukheten i att blunda/ låta bli att förklara och …jag kan inte förklara..

Jag ser ödmjukheten som en acceptans av det som händer. Det betyder dock inte att jag gillar allt jag ser, men jag tror att det finns en orsak till att det hände, även om vi inte känner till den orsaken. Om vi ser en möjlighet att förhindra att någon far illa, varsågod och förhindra det, men om det redan inträffat, anklaga inte livet för livet är allt vi har.
MVH / Bosse

www.inblanco.com

onosendai

Inläggav onosendai » 22 jun 2005 15:45

Tatjana skrev:Fråga honom om den 13åriga flickan som blev våldtagen av 5 män hade varit elak i sitt förra liv eller sotar för sitt nästa.
Skall vi skrota polisväsendet, för alla får ju skylla sig själva.
Och fråga honom vem som bestämmer vad man skall bli i nästa liv.
Varför skall jag sota för något jag gjort i ett annat liv och som jag inte ens kommer ihåg nu?
Alla människor som blir sjuka? Alla krig?

(Kanske han tar upp "ödets vägar", fråga om han har bilbälte i bilen?)

Jag hade oxå den "ultimata" lösningen förut, fast min vännina spräckte den, med dessa frågor :D

Det bästa är nog att ha en förklaring på problemet själv, hon visade mig bibeln. (pest eller kolera :) )

Många frågor på en gång hörru

Nej, du vänder på frågan. Hon får inte sota för sitt föregående liv, de får sota i sitt nästa.

Polisväsendet är fortfarande nödvändigt tills dess att alla är upplysta.

Ingen annan än du bestämmer vad du ska bli i ditt nästa liv, likt en stege klättrar du i beroende på de val du gör. Hur vet man då att gärningarna man gör är goda eller onda? Dom är antingen osjälviska, eller själviska.

Du tänker fel, det är inte de handlingar du utsätts för i detta liv som är ditt straff, det är de handlingar du själv gör som leder till din egen bestraffning.

Att ha bilbälte är egentligen en orelevant fråga, om du nu förutsätter att ödet finns. Om du inte kan påverka ditt öde, vad spelar det då för roll om du har eller inte har på dig säkerhetsbältet. Vad får dig att tro att du har ett val?

Du tror att du kommer bli sjuk, därför blir du sjuk. Om du är i närheten av en sjukling och någon säger till dig att smittorisken är hög blir du sjuk och tvärtom. Det förklarar också varför Jesus kunde bota sjuka. Du skapar din egen verklighet, men genom att ha en sådan stark tro på någon som exempelvis Jesus kan bota sjuka, botar du dig själv.

Krig uppkommer då folk inte längre tror på godheten hos andra människor, man väljer pga sitt uppbyggda förakt mot andra att agera själviskt då man egentligen borde handla osjälviskt. Förväntas man bli bemött med förakt agerar man föraktfullt. Förväntas man bli omfamnad och komma till gemensam lösning blir så fallet, det går inte kriga mot någon som inte vill, det leder ju ingenstans, inte ens till krig.

Det låter sjukt, därför att det är sjukt. Endast om man vill ha krig, blir det krig. (oftast står ju inte krigsherren i förgrunden, utan själviskt bakom).

onosendai

Inläggav onosendai » 22 jun 2005 15:49

stardancer skrev:din polare är med om det som många andliga mästare från olika delar av världen pratar om. Mass upplysning,
Jag har träffat flera som är som din vän, med ett enhets/kosmisk/rent/själsligt medvetande.

Och mer än 2000 människor verkar ha gått in i enhetsmedvetande sen augusti 2003, när fenomenet med massproduktion av enhetsmedvetande startades vid Oneness Universitetet i Indien.
Tusen och åter tusen har blivit upplysta redan, och uppvisar medvetandetillstånd liknande Buddhas eller Kristus eller Ramana

Och detta sägs ha sin kulmen året 2012 då elekto magnetismen runt jorden kommer att stå still i ett par dagar och att med det kommer vi att se igenom den illusion av tankar vi tror oss vara.

Låt din vän annse sig ha kontakt med visdomens hav. Du kommer med tiden ändå märka av hans förmåga och utstrålning.
Din vän försöker förklara något irrationellt för dig, där inga ord fins.
Jag ser att han känner sig väldigt ensam på ett possetivt sätt :wink:

Läs här : http://www.livinginjoy.com/en/exp/707/

Jag får tacka så hemskt mycket för det du skrev och sidan du gav mig! Evigt tacksam!

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 22 jun 2005 16:44

Jag får tacka så hemskt mycket för det du skrev och sidan du gav mig! Evigt tacksam!

Det är en av mina livs uppgifter att hjälpa andra.

Är det så här du känner kanske :wink:

http://www.sol.com.au/kor/14_03.htm
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.

För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

onosendai

Inläggav onosendai » 22 jun 2005 17:16

stardancer skrev:

Det är en av mina livs uppgifter att hjälpa andra.

Är det så här du känner kanske :wink:

http://www.sol.com.au/kor/14_03.htm

Oj, nej, inte i närheten. En ynka bråkdel av det där faktiskt.

onosendai

Inläggav onosendai » 22 jun 2005 17:25

Allthingsmustpass skrev:Om han verkligen mår bra av det och är lyckligare än någonsin så ser jag ingen anledning att försöka argumentera mot honom så länge han inte är destruktiv mot sig själv eller andra. Jag skulle inte ha något emot att leva ett liv där jag kände att jag hade kontroll över allt och hade den absoluta sanningen.

Tvärtom, jag behöver frågor för fortsatt utveckling då jag inte längre har några egna frågor att ställa.

Återgå till "Filosofi"