Calle Fredrikson skrev:Jag skulle vilja säga något om hur jag använder ordet veta, kunskap, sanning etc. eftersom det verkar som att det inte riktigt framgick innan. Jag tar det enklaste exemplet jag kan komma på.
Jag vet att jag har 10 fingrar. Det är sant att jag har 10 fingrar. Jag har kunskap om att jag har 10 fingrar (skulle jag plötsligt bli osäker på detta kan jag alltid kontrollera genom att räkna dom).
Alltså kunskap i sin allra naivaste mening. Nu kanske någon på postmodernistisk (eller annan godtycklig pseudovetenskaplig) manér hävdar att jag har "konstruerat" den här sanningen eftersom jag har hittat på att dom där grejorna är fingrar och att 10 är så och så många instanser av det som jag kallar fingrar, och dessutom har jag fräckheten att säga att det är sant och att jag har kunskap om detta, fastän sådana begrepp som sanning och kunskap också är "konstruerade" av mig. Jag är övertygad om att det är viktigt att påpeka här skillnaden mellan
(1) sanningen i påståendet att jag har 10 fingrar
(2) hur jag går tillväga när jag påstår att jag har 10 fingrar
Kan du någonsin veta 1 med exakt 100% säkerhet? Nej. Du kan inte ens veta 2 med exakt 100% säkerhet. Allt som kallas för vetande är egentligen sannolikhetsbedömningar. Anta att du blivit av med ett finger, och att du natten därpå drömmer att du vaknar upp ur en dröm, och "inser" (d.v.s. får för dig) att du bara drömt det där med fingerförlusten. Det är då mycket möjligt att du i den drömmen (alltså efter ditt falska uppvaknande inuti drömmen, när du fått för dig att du slutat drömma) känner/tänker "åh, vad skönt, jag har fortfarande tio fingrar trots allt!", kan uppleva det som att du, lika övertygat som nu i vaket tillstånd,
vet att du har tio fingrar (eftersom ditt drömjag kan både se och känna alla sina tio fingrar). Om du inte lärt dig avgöra om du drömmer eller inte (en konst som tar lite tid och ansträngning att öva upp), och antagligen även om du lärt dig detta (ty man blir aldrig perfekt på det), kan du inte heller
nu veta att du inte drömmer. Det kan alltså eventuellt nu vara så att du egentligen blev av med ett finger igår, förra veckan eller förra året (eller att alla människor alltid brukar ha nio fingrar, och du också), men att du nu drömmer, och att du faktiskt bara har nio fingrar nu fastän du tycker dig se tio fingrar på dina händer. (Kommer att tänka på scenen i Orwells 1984 där torteraren O'Brien håller fram fyra fingrar framför den torterade Winston Smith och till slut verkligen får Winston Smith att se fem fingrar. Sådant är säkert möjligt i verkligheten också, bara man använder tillräckligt mycket tortyr under tillräckligt lång tid... Eller hypnos.)
Om ordet "veta" inte underförstår "veta 100 procent säkert", hur säkert vetande underförstår det då? 99,99% säkert? 99%? 95%? 80%? Finns det fastslaget, etablerat och definierat någonstans, typ i någon ordbok, hur säker man måste vara på något för att det ska vara korrekt att säga att man vet det? Om inte, hur kan man utgå från att andra vet hur säkert vetande man underförstår när man använder ordet "veta"?
En annan sak. Det är oklart vad som krävs, av orsakssambandet/n mellan det observerade och den observerandes upplevelse av att veta det observerade, för att den observerande ska kunna sägas veta det observerade (d.v.s. veta att det observerade har en existens oavhängigt av observeraren).
Anta att jag har min plånbok i min jackficka när jag sitter på tunnelbanan, och att jag när jag går av tunnelbanan tappar plånboken bakom tunnelbanesätet utan att märka det. Anta att någon, som känner mig men som av någon anledning inte vill visa sig för mig, ser detta, tar upp plånboken, smyger efter mig, lägger tillbaka min plånbok i min jackficka, och smyger iväg utan att jag märker något. Efter att detta har hänt, vet jag då att jag har min plånbok i min jackficka?
(Spelar det någon roll, för svaret på den frågan, huruvida den som smög efter mig la plånboken i min vänstra jackficka, men jag hade den i min högra jackficka innan jag tappade den? Det spelar ingen roll för
mig vilken av mina jackfickor plånboken ligger i, huvudsaken jag har den. Men spelar det roll för frågan om "mitt
vetande av om jag har plånboken"? (Vilken vinkel plånboken ligger i, i den ficka den ligger i, spelar ingen roll för den frågan; varför skulle då vilken ficka den ligger i spela någon sådan roll?))
Att jag har plånboken kvar och att jag dessutom upplever att jag vet det innebär inte självklart att jag vet det (förrän jag kontrollerar att den verkligen ligger där i jackfickan). Jag hade ju kunnat tappa plånboken utan att någon la tillbaka den i min ficka. Jag kunde inte veta att någon skulle lägga tillbaka den, men å andra sidan visste jag heller inte ens att jag tappat den. För att jag ska kunna sägas veta att jag har plånboken i jackficka måste jag åtminstone vara ovetande om att jag tappat den (givet att jag, om jag visste att jag tappat den, däremot inte visste att någon lagt tillbaka den (förrän jag kände efter och upptäckte att den återigen låg där)). Att min ovetskap om att jag tappat plånboken skulle vara en nödvändig förutsättning för att man ska kunna säga att jag vet att jag har kvar plånboken, tycks mig orimligt. Alltså tycks det mig orimligt att säga att jag vet att jag har plånboken i jackfickan, även i det scenario jag beskrivit (där plånboken ligger i jackfickan, och jag även "tycker mig veta detta", men där dessa två förhållanden inte orsakats av helt och hållet samma händelser).
Om jag inte hade tappat plånboken, utan hela tiden haft den i jackfickan, hade det då, t.ex. tio minuter efter att jag gått av tunnelbanan och ögonblicket innan jag för handen till jackfickan och plånboken för att köpa något, varit korrekt att säga att jag vet att jag har plånboken i jackfickan?
Om jag gjort allt för att låsa min jackficka för att kunna veta att plånboken ligger kvar där vart jag än åker, och även undviker trängsel och tycker mig hålla väldigt noga koll på plånboken hela tiden, men världens bästa ficktjuv råkar befinna sig i samma tunnelbanevagn, väljer ut mig som offer, lyckas få upp alla dessa jackfickslås, inklusive distrahera min uppmärksamhet, och tar min plånbok och genast lägger en likformad och lika tjock plånbok i dess ställe, men plötsligt drabbas av dåligt samvete och obemärkt lägger tillbaka min plånbok där den låg, tar tillbaka sin plånbok och låser alla låsen på min jackficka så att jag aldrig märker något - kan jag då (efter det) korrekt säga att jag vet att jag har min plånbok i jackfickan?
Sannolikheten för att något sådant som det sistnämnda skulle ske är mycket nära noll, men inte exakt noll. Sannolikheten för att någon ficktjuv alls skulle ge sig på en väldigt noga låst jackficka, om dess ägare undviker trängsel och i största allmänhet uppenbart är på sin vakt, är redan den mycket liten (vid vilken godtyckligt vald tidpunkt som helst). Den är uppskattningsvis ungefär lika nära noll som sannolikheten för att man, när man tycker sig se och känna att man har tio fingrar, i själva verket bara har nio fingrar men sover och drömmer att man har tio fingrar (en del människor drömmer ibland att de tappat kroppsdelar och liknande, så varför skulle inte motsatsen ske ibland också). Så om man kan veta att man har tio fingrar genom att se och känna att man har tio fingrar, kan jag rimligen veta även att jag får ha min plånbok i fred i jackfickan om jag låser min jackficka väldigt noga och vaktar den väldigt noga.
Men problemet med användandet av ordet "veta" i ett sådant fall är att det
kan bli så att någon trots allt lyckas stjäla plånboken. Och då skulle det visa sig att man "visste fel". Men i definitionen av "veta" ingår väl att det man "vet" inte bara känns säkert för en själv, utan att det man "vet" dessutom objektivt sett, i verkligheten, oavhängigt ens egen syn på saken,
är sant. Givet den definitionen löper man alltid en viss risk att (senare) visa sig ha valt fel ord, när man (nu) väljer ordet "veta".
Och det stannar inte där. Om jag låst min jackficka väldigt noga och hela tiden tyckt att jag vaktat den väldigt noga, och plånboken mycket riktigt ligger där, vet jag då att jag har min plånbok i jackfickan även om världens bästa ficktjuv tagit den utan att jag märkt det och lagt tillbaka den utan att jag märkt det (som jag beskrev några stycken upp)?
(Om svaret på den sista frågan är nej, vad är då svaret på frågan: "när jag tycker mig veta, när ger mig hemifrån, att jag (om jag låst in min plånbok maximalt ordentligt i jackfickan och planerar att under hela min resa vakta min plånbok så noga jag kan) kommer att ha min plånbok i jackfickan när jag går av tunnelbanan, vet jag då verkligen att jag kommer att ha min plånbok i jackfickan när jag går av tunnelbanan?". Om jag inte vet detta, hur kan jag då veta, efter att ha gått av tunnelbanan, att plånboken är kvar i jackfickan, ens i den situation då den är kvar men efter att i några sekunder befunnit sig utanför min jackficka och i världens bästa ficktjuvs händer? Varför skulle tidpunkten för mitt eventuella vetande (beträffande var min plånbok är) spela någon avgörande roll för huruvida det verkligen är fråga om ett vetande eller inte?)
Fri vilja är dock ingenting vi observerar. Hur skulle det gå till?
Anta att mänskligheten om 100 miljoner år lyckats lära sig nästan allt om hur världen fungerar. Anta att man upptäcker att man kan förutsäga, helt exakt och korrekt, ned till minsta elementarpartikel, och utan fel, allt som sker på andra platser i Vintergatan än i människors hjärnor, och även allt som sker i medvetslösa och döda människohjärnor, men inte riktigt allt som sker i levande, medvetna människohjärnor. Då kan man kanske säga att man, när man observerar de saker som sker i dessa sistnämnda hjärnor och som man inte kan förutsäga, observerar den fria viljan in action.
Om man defenierar fri vilja som att man kan handla på det ena sättet istället för på det andra så kommer aldrig någon att observera detta, eftersom vi bara handlar, så att säga, på ett sätt.
Den definitionen tycks mig stöpt med syftet att göra det möjligt att ärligt kunna säga "jag tror vi har fri vilja och är ändå determinist". En definition anpassad för determinister alltså. En alternativ definition av fri vilja inkluderar att den fria viljan inte orsaka(t)s av något. En sådan definition av den fria viljan går inte ihop med determinism, vad jag kan se. (Dock kan förstås även den definitionen anklagas för att vara stöpt för ett specifikt syfte, denna gång för att möjliggöra indeterminism. Men det går inte att bevisa att allt är förutbestämt, och därför bör vi inte utgå från att det är det.)
Däremot förutsätter vi fri vilja med nödvändighet när vi agerar.
Determinister tycks inte göra det, enligt sin (eller vad du uppfattar vara "vår" och/eller de flesta människors) definition av fri vilja.
Men det motsäger ju inte att vårat agerande är deterministiskt.
Det beror på hur fri vilja definieras.