Dura M skrev:Justin Case skrev:Dura M skrev:Justin Case skrev:Så vad jag än väljer, har jag skäl att tro att de flesta av de övriga spelarna förmodligen kommer att välja det jag väljer
Nope, det är just där det magiska tänkandet kommer in. Du har inga som helst skäl att tro att de flesta av de övriga spelarna kommer att välja det du väljer
vad du än väljer. Att hävda att de flesta kommer att välja det du väljer
vad du än väljer är att hävda att ditt val påverkar deras val.
Nej. Orsaken till likheterna mellan isolerade personers val kan vara en gemensam typ av neurologi och/eller likartade tankevanor och attityder i största allmänhet.
Det är möjligt men det betyder fortfarande inte att de flesta kommer att välja det du väljer
vad du än väljer.
Jag har heller inte påstått att de flesta
kommer att välja det jag väljer vad jag än väljer. Jag påstod att vad jag än väljer, har jag
skäl att
tro att de flesta av de övriga spelarna
förmodligen kommer att välja det jag väljer. Det är en väldig skillnad.
Ett exempel på varför "jag har skäl att tro" är än mer väsenskilt från "det är sant att" än vad många tror, är följande.
En cancerpatient som objektivt sett har max 2% chans att bli frisk kan ha
skäl att
tro att han har 50% chans att bli frisk, om en sådan tro är vad som krävs för att han ska kunna upprätthålla en så positiv livshållning som krävs för att han objektivt ska komma att ha 2% snarare än 1% chans att bli frisk.
På motsvarande sätt finns i fångarnas dilemman skäl att tro att den andra spelaren kommer att samarbeta, eftersom en sådan tros utbreddhet bland människor är vad som gör att människor samarbetar, och eftersom en sådan tro har godare chanser att spridas mer om man själv har den än om man själv inte har den. I cancerpatientens fall är bieffekten av, och motivet för, patientens till synes irrationellt optimistiska tro på ett tillfrisknande en vilja att maximera sina egna överlevnadschanser. Detsamma är fallet i mänsklighetens avgörande fångarnas dilemma: ju fler av oss människor som redan nu tror att det lönar sig att samarbeta i fångarnas dilemman, desto mer spridning torde den tron få, och desto fler kommer som ett resultat av det rimligen att samarbeta i mänsklighetens avgörande fångarnas dilemma - något som kommer att visa sig gynna oss som deltog i att sprida tron att det lönar sig att samarbeta i fångarnas dilemman. Tron att samarbete lönar sig i fångarnas dilemman blir således en självuppfyllande sanning - om och endast om tillräckligt många sprider den på ett tillräckligt övertygande sätt.
På motsvarande sätt tenderar tyvärr även tron att det
inte lönar sig att samarbeta i fångarnas dilemman bli en självuppfyllande sanning ju fler som delar
den tron. Vad en rationell egoist bör fråga sig är då: vilken av de ovan nämnda två självuppfyllande sanningar lönar det sig mest för mig att öka sannolikheten för ska segra?
Anta att du och nio av dina bekanta (de är alla bara ytligt bekanta, typ du kanske bara har hälsat på dem ett par gånger eller liknande) anmält er till ett hasardspel av typen fångarnas dilemma. En kolossalt stor vinst går till den eller de som vinner, och betalas ut av en miljardär, förslagsvis enligt den typ av system jag beskrev i mitt inlägg nummer två i denna tråd (men med
mycket större vinstpott än ca en miljon kronor). Men spelet ska spelas först om ett år. Du har lyckats lura dina bekanta att du anmält dig för sent och att du alltså inte får vara med. I själva verket har du anmält dig i tid och kommer att vara med. Detta missförstånd ger dig ett övertag. Du kan nu till synes välvilligt diskutera strategier med dem som om du försökte förbereda dem för deras insats enbart för deras egen skull. Anta att du är en rationell egoist och gärna vill vinna den där kolossala vinsten. Frågan är: vad försöker du övertyga dessa nio bekanta att tro på att göra i det kommande spelet - att samarbeta eller inte? Du försöker få dem att tro på att samarbeta naturligtvis, det gynnar ju dina vinstchanser. (Anta att du så gärna vill vinna den där vinsten att även en ytterst liten ökning av dina vinstchanser är värd mycken ansträngning från din sida, så att du bedömer att det under ett år nu lönar sig för dig att försöka göra dina blivande motspelare om så bara aningen mer benägna att samarbeta än vad de annars skulle komma att vara.) Men vad tänker du själv göra i spelet? Om du själv tänker icke-samarbeta, är det då inte stor risk att den planen avslöjar sig genom mikrouttryck i ditt ansikte när du försöker övertyga dina bekanta om att de ska samarbeta? Många människor har den generella erfarenheten att den som "lever som han lär" tenderar övertyga fler, och starkare, om den livsstil han förespråkar, än den som inte lever som han lär. En vegan tenderar t.ex. övertyga fler människor att bli veganer än vad en köttätare som anser att man
borde vara vegan tenderar göra. Köttätaren kan naturligtvis
låtsas vara vegan, men genom att han inte tror på veganismen så kraftigt att han själv orkar vara vegan, är det sannolikt att han inte tror på veganismen så kraftigt att han orkar försöka övertyga andra om veganismen lika bra som om han själv skulle tro på veganismen så starkt att han själv vore vegan. Jag tror därför att man i den ovan beskrivna situationen, där man har ett år på sig att göra sina nio bekanta mer samarbetsbenägna inför det kommande fångarnas dilemma-spelet, tjänar på att, om möjligt, själv verkligen börja
tro att samarbete lönar sig. Detta för att lyckas övertyga sina blivande motspelare - eller
medspelare blir det ju då - så kraftigt som möjligt och med så stor sannolikhet som möjligt om att samarbete lönar sig. En bieffekt av den förvandlingen blir naturligtvis att man själv kommer att samarbeta. Men om vinsten av att tillräckligt många samarbetar är tillräckligt mycket större än vad som till synes är "vinsten av att inte själv samarbeta", är den bieffekten (att man själv kommer att samarbeta) ett pris väl värt att betala för att få de andra något mer samarbetsbenägna.
Någon kanske nu invänder att detta inte visar att man bör samarbeta
i spelsituationen, bara att man bör göra vad som är nödvändigt för maximera sannolikheten för att de andra spelarna samarbetar (även om detta innefattar att själv börja tro att man bör samarbeta). Men det är som att säga att man inte bör vara kall och frusen strax efter att ha dykt ned i en vak och räddat ett spädbarn från drunkningsdöden. Naturligtvis finns det inget instrumentellt värde i att vara kall och frusen när man kommer upp på land efter att ha dykt ned i en vak, men om man
inte är kall och frusen efter att ha dykt ned i en vak, beror det förmodligen t.ex. på att man först tagit på sig en våtdräkt, och om man tar på sig en våtdräkt när ett spädbarn håller på att drunkna, är det mindre sannolikt att man lyckas rädda spädbarnet. Givet att man bör rädda spädbarnet ur vaken, är det alltså rimligt att tänka att man
bör vara kall och frusen när man kommer upp ur vaken. Är man inte kall och frusen när man kommer upp ur vaken, är det ett tecken på att man inte försökt rädda spädbarnet så gott man kunnat. Nu är inte spädbarnet och dykaren analogier för spelare i fångarnas dilemma, det här var bara en analogi för att visa att "tron att man bör samarbeta i fångarnas dilemma" (fångarnas dilemma av den typ som inledde föregående stycke, det som skulle spelas om ett år med nio bekanta till dig) är en tro som, trots att den inte
i spelsituationen har något
instrumentellt värde för sin innehavare, ändå är en tro man bör ha, även i spelsituationen, eftersom frånvaron av en sådan tro i spelsituationen innebär att man inte före spelsituationen maximerat sina chanser att övertyga sina "motspelare" om att de bör samarbeta (då detta förutsätter att man har en uppriktig och inte bara låtsad tro på samarbete), och eftersom ens vinstchanser i fångarnas dilemma gynnas av att man före spelet gör sina "motspelare" mer benägna att samarbeta.
Justin Case skrev:Ja, och den strategi som är bäst för dig är bäst för dig inte enbart på grund av dess direkta konsekvenser under spelets gång (i t.ex. det isolerade spel vi pratar om, alltså att du blir en tiokrona rikare med din strategi där), utan även på grund av konsekvenserna i resten av ditt liv av att du i största allmänhet tror på strategier av den typen (typ att man tjänar mer på "girighet" än på "samarbete"*.
Vilket dravel. Att jag förstår vilket som är det korrekta alternativet i det givna tankeexperimentet betyder inte att jag tror att man tjänar mer på girighet "i största allmänhet", eller för den delen att jag agerar "rationell egoist" i verkliga livet.
Att du "förstår vilket som är det korrekta alternativet i det givna tankeexperimentet" är ju något jag bestrider. Vad jag påstår är alltså inte att du, trots att du "förstår vilket som är det korrekta alternativet i det givna tankeexperimentet" tror att man tjänar mer på girighet "i största allmänhet" eller att du agerar "rationell egoist" i verkliga livet. Vad jag påstår är att du
inte förstår vad som är det korrekta alternativet i det givna tankeexperimentet, eftersom du inte tar med i beräkningen att allt du tänker (t.ex. nu) om hur du skulle agera i det givna tankeexperimentet påverkar omvärlden i en riktning som blir ogynnsam för dig i det väldiga fångarnas dilemma vi alla tillsammans befinner oss i (i form av det hot mot mänsklighetens överlevnad som mänsklighetens teknikutveckling utgör under innevarande århundrade).
Anta att det finns två planeter med varsin civilisation, belägna i varsin ända av Andromedagalaxen. Låt oss kalla den ena civilisationen X och den andra Y. Ingen av dem är mänskligheten, men de är båda oerhört lika mänskligheten i sitt sätt att tänka, känna och fungera i alla avseenden utom ett: individerna i X tenderar att inte samarbeta med varandra i fångarnas dilemman, medan individerna i Y tenderar att samarbeta med varandra i fångarnas dilemman. Både individerna i X och individerna i Y ifrågasätter ibland sin respektive strategi i fångarnas dilemman. Individer i X som hamnar i fångarnas dilemman tänker ibland tanken att samarbeta, men ändrar sig oftast tillbaka till icke-samarbete senast i det avgörande, sista beslutsögonblicket. Det finns undantag, men de är få. Egoister i Y blir ibland övertygade om påståendet att det givet rationell egoism är dumt att samarbeta i fångarnas dilemman, och de vill agera rationellt, så dessa kan då i en del fall bli helt övertygade om att man inte bör samarbeta i fångarnas dilemman, men de flesta av dessa ändrar sig därefter, en del av dessa därför att de förstår den typ av argument jag framfört för att rationell egoism ger att man bör samarbeta i fångarnas dilemman, och en del av vidskepliga eller andra icke-rationella skäl.
(Det behöver nog knappast nämnas att Y gör snabbare framsteg än X i alla positiva avseenden: tekniskt, medicinskt, vad gäller livslängd per individ, livskvalitet per capita i genomsnitt och som summa, etc. Det går bättre för Y än för X på alla sätt tack vare den högre graden av samarbete inom Y än inom X.)
Anta vidare att du, här på jorden, genomgår ett neurologiskt experiment under tio år där du successivt, genom byte av cell efter cell i din kropp och hjärna, förvandlas till antingen en individ som är neurologiskt sett representativ för civilisationen X eller en individ som är neurologiskt representativ för civilisationen Y. En forskare avgör med slantsingling vilket det blir. Du får inte själv veta vilket det blir. Förändringen av din personlighet blir mycket liten, eventuellt bortsett från vad gäller hur du tenderar göra i fångarnas dilemman. Förvandlingen sker medan du är vid medvetande, och som sagt oerhört gradvis, cell efter cell, så att du aldrig vid något tillfälle upphör att existera som person på grund av förvandlingen. Anta att du därefter teleporteras (eller kryoniseras och skickas med rymdskepp, om du föredrar det) till någon av de två ovan nämnda planeterna. Du skickas till X om du förvandlats till en individ som är neurologiskt representativ för civilisationen X och till Y om du förvandlats till en individ som är neurologiskt representativ för civilisationen Y. Du får inte veta vilket. Vad du vet efter ankomst är alltså bara att du är omgiven av mestadels sådana individer som har ungefär samma typ av neurologi som du, inkluderande vad gäller hur ni tenderar välja i fångarnas dilemman.
Anta att du kort efter din ankomst till din nya planet hamnar i ett livsavgörande fångarnas dilemma där du ska välja om du ska samarbeta eller inte med andra individer på planeten. Du vet inte om du är "en som tenderar samarbeta i fångarnas dilemman" omgiven av "folk som tenderar samarbeta i fångarnas dilemman", eller om du är en som inte tenderar samarbeta i fångarnas dilemman omgiven av folk som inte tenderar samarbeta i fångarnas dilemman, men någotdera är fallet, det vet du. Jag påstår då att om du väljer att samarbeta (som slutgiltigt val, i nämnda livsavgörande fångarnas dilemma på planeten du hamnat på), så är det valet ett tecken på att du troligen är omgiven av samarbetare, medan om du väljer att inte samarbeta (som slutgiltigt val), så det valet ett tecken på att du troligen är omgiven av sådana som inte tenderar samarbeta i fångarnas dilemman. Ditt val beror nämligen mer på vilken typ av varelse du förvandlades till av forskarna på jorden (vilken "natur" du är av, så att säga) än på att du skulle just i den förhandenvarande situationen råka komma fram till ett annat beslut än vad du är av natur mest lagd för att tendera komma fram till.
(En analogi: det faktum att överviktiga som försöker gå ned i vikt har en fri vilja och rent fysiskt skulle gå ned i vikt om de skulle göra vad de vet att de bör göra (äta mindre, röra sig mer) gör inte automatiskt att de väljer att göra vad de vet att de bör göra, och gör därför inte automatiskt att de går ned i vikt. De kanske idag är inställda på att resten av årets alla dagar äta måttligt, men de flesta av dem faller till föga för sitt sug efter energität mat, och en stor andel av dem dör onödigt tidigt till stor del orsakat av övervikt. Jag betraktar dessa överviktigas överätande som att människans natur - i detta fall instinkten att söka stilla sin hunger och inta mycket kalorier när man är hungrig - vinner över den fria viljan. Motsvarande menar jag sker ofta även i fångarnas dilemman.)
Åter till civilisationen X/Y. Om du väljer att inte samarbeta, talar det faktum att du väljer att inte samarbeta för att du är av sorten X, vilket i sin tur talar för att du befinner dig bland individer av typen X, sådana som inte samarbetar. Utdelningen av ert fångarnas dilemma blir då skral, såväl för dig som för de andra på din planet.
Om du väljer att samarbeta, talar det faktum att du väljer att samarbeta för att är av sorten Y, vilket i sin tur talar för att du befinner dig bland individer av typen Y, sådana som samarbetar. Utdelningen av ert fångarnas dilemma blir då riklig, såväl för dig som för de andra på din planet.
Vi finner alltså att det lönar sig bättre för dig att samarbeta än att inte samarbeta, i ovan beskrivna situation.
Nu är naturligtvis mänskligheten inte uppenbart av sorten Y, men inte heller uppenbart av sorten X. Om tillräckligt många människor är tillräckligt mycket av sorten Y, kan det vara rimligt att handla på planeten Jorden som man bör handla när man inte vet om man befinner sig bland individer av typen X eller bland individer av typen Y - det vill säga samarbeta (vilket jag visat ovan). Jag hävdar att andelen samarbetsbenägna människor på jorden är tillräckligt stort för att det i många fångarnas dilemman, bland annat de jag presenterat i denna tråd, ska vara bättre att samarbeta än att inte samarbeta, utifrån ren rationell egoism. Det är delvis en empirisk fråga, men det är även en fråga om vad du
vill att mänskligheten ska vara. Du
påverkar nämligen hur mänskligheten är, genom ditt eget val, eftersom du är en del av mänskligheten. För varje människa som väljer samarbete, ökar chansen för att mänskligheten är mer som Y än som X, och att mänskligheten är mer som Y än som X bör man som rationell egoist vilja, och därför söka främja, eftersom det finns mer att vinna på att man befinner sig bland Y-individer än bland X-individer. Fråga dig vilken civilisation som har störst överlevnadschanser - X eller Y? Jag tycker att svaret är givet.
Din påverkan på mänsklighetens överlevnadschanser är även en påverkan på dina egna chanser att leva superlänge. Du har oerhört små chanser att leva superlänge om inte mänskligheten gör det, men du har hyfsade chanser att leva superlänge om mänskligheten gör det. Superlänge kan vara allt från hundratals till många miljarder eller googoler år eller mer. Med tiden skulle du då även få möjlighet att leva ett allt lyckligare liv, tack vare den fortsatta utvecklingen av alltmer lyckofrämjande teknik. På samma sätt som det lönar sig för en synaps i din hjärna (utifrån livslängsmaximeringsperspektiv och utvecklingspotentialsperpektiv för den synapsen) att maximera dina överlevnadschanser, då detta i sin tur är avgörande för dess livslängd, lönar det sig för en människa i den mycket större "hjärnan" mänskligheten att maximera mänsklighetens överlevnadschanser. Ett sätt att göra det är att utgå från att man befinner sig bland Y-individer snarare än bland X-individer och alltså tendera samarbeta i det jättelika fångarnas dilemma som människorna som mänskligheten utgörs av nu befinner sig i tillsammans.
Justin Case skrev:Det finns ingen anledning för mig att spekulera om vad du kan tänkas inse, då det inte påverkar mitt val av strategi.
Att du väljer att inte "spekulera" om det påverkar
visst ditt val av strategi: det får dig att välja strategi A, där du, om du skulle ha valt att "spekulera" om vad jag kommer att göra, istället skulle ha med mycket större sannolikhet valt B. Mitt dito spekulerande påverkar ju mitt val av strategi: det får mig att välja B istället för A.
Nope, du läser tydligen inte vad jag skriver. Spekulationer om ditt val
påverkar inte mitt val av strategi i den givna situationen. Att dina spekulationer påverkar ditt val får ju stå för dig.
Vad jag menade var att jag tror att
om du hade
"spekulerat" som jag gör, så hade du kommit fram till samma strategi som jag. Med hyfsad sannolikhet i alla fall.
Mitt s.k. "spekulerande" påverkar mitt val av strategi, så att jag väljer samarbete. Om jag kan låta mitt "spekulerande" påverka mitt val av strategi, kan du göra motsvarande - om du vill. Men att du säger att du inte tänker göra det, gör mig och kanske andra mer tveksamma till att samarbeta, då vi märker att det finns fler icke-samarbetsvilliga än vad som annars hade varit fallet. Du påverkar alltså redan nu under denna diskussion sannolikheten för att få några stora vinster i framtida fångarnas dilemman. Du påverkar den sannolikheten negativt, genom att hävda att det är rationellt för en egoist att inte samarbeta i fångarnas dilemman. Du får kanske rätt i att det är rationellt för en egoist att inte samarbeta i fångarnas dilemman, men det är i så fall en pyrrhusseger. Om du och tillräckligt många andra istället hade spritt inställningen att det är rationellt för en egoist att samarbeta i fångarnas dilemman, skulle du ha fått rätt i
det istället. Det hade varit en mycket
bättre "seger", eller vad man vill kalla det. Det hade varit bättre. Vilken av de två inställningarna du än väljer att sprida, så tenderar den strategi du väljer att sprida att bli en självuppfyllande profetia. Så varför då inte påstå och sprida det påstående P som, om tillräckligt många tror på P, med störst sannolikhet gör oss alla rikare och lyckligare och mindre dödliga?
Justin Case skrev:Anta att två personer som spelar ett (engångs) fångarnas-dilemma-spel väljer att samarbeta därför att de anser det följa av rationell egoism att man ska samarbeta, t.ex. av det skäl jag beskrivit ovan. Då får de personerna mer, per skalle, än om de hade gjort som du förespråkar. Därför är det utifrån rationell egoism bättre för dem att samarbeta, som jag förespråkar, än att vara giriga, som du förespråkar.
Jag "förespråkar" ingenting. Jag berättar bara vilken strategi som är mest lönsam för den enskilda individen i den givna situationen.
Det var det jag menade med "förespråkar". Du anser att en viss strategi är mest lönsam för den enskilda individen, och du framför det. Du påstår att du "bara berättar" vilken strategi som är mest lönsam för den enskilda individen, men det du gör är inte bara att berätta, det är att påverka utgången också (dock kanske detta inte är din avsikt, men det blir effekten, vare sig du vill eller inte.
Effekten på världen av ditt "berättande" blir densamma som om du "förespråkade" den strategi du påstår vara mest lönsam). Genom att sprida uppfattningen att icke-samarbete är den för den enskilda individen mest lönsamma strategin i fångarnas dilemma gör du människor mindre samarbetsbenägna, och detta, att varje "berättande om" det du påstår vara den mest lönsamma strategin har denna negativa effekt på utfallet, det innebär, tror jag, en sammantaget större negativ effekt på utfallen för de enskilda rationella egoisterna i kommande fångarnas dilemman än vad den strategi du påstår vara den mest lönsamma strategin torde ge positiv effekt för rationella egoister att anamma. Genom att "berätta hur man ska göra" förstör du alltså allt det som teoretiskt skulle ha funnits att vinna på att göra som du berättar att man ska göra. Och mer därtill. Tror jag.
Jag får kanske upprepa det jag sa som skymdes av din reaktion på mitt val av ordet "förespråkar". Jag byter här ut "förespråkar" mot "berättar att en rationell egoist vinner mest på att göra":
Anta att två personer som spelar ett (engångs) fångarnas-dilemma-spel väljer att samarbeta därför att de anser det följa av rationell egoism att man ska samarbeta, t.ex. av det skäl jag beskrivit ovan. Då får de personerna mer, per skalle, än om de hade gjort som du berättar att en rationell egoist vinner mest på att göra. Därför är det utifrån rationell egoism bättre för dem att samarbeta, som jag förespråkar, än att vara giriga, som du berättar att en rationell egoist vinner mest på att göra.