Platon vs Aristoteles
Moderator: Moderatorgruppen
-
want-to-learn
Platon vs Aristoteles
om man jämför Platon och Aristoteles, vad skulle man kunna säga som förenar dom, samt skiljer dom? :)
De förenas av sin etiska grundsyn då båda är dygdetiker. De skiljer sig åt i kunskapsteoretiskt avseende då Platon är idealist/rationalist medan Aristoteles är realist och i första hand empirist (även om han har vissa rationalistiska inslag också). De skiljer sig också samhällsfilosofiskt eftersom Platon har sin idealstat (där filosoferna styr), medan Aristoteles argumenterar för någon slags begränsad demokrati. Platon gör inte skillnad på män och kvinnor, medan Aristoteles anser att män är överlägsna.
Överlag är Platon idealist i ordets all bemärkelser och ser till det bäst tänkbara i olika sammanhang, medan Aristoteles är realist och ser till vad som är praktiskt och empiriskt observerbart.
Överlag är Platon idealist i ordets all bemärkelser och ser till det bäst tänkbara i olika sammanhang, medan Aristoteles är realist och ser till vad som är praktiskt och empiriskt observerbart.
Man kanske bör påminna också att Platon skrev allt Sokrates sade, så allt vi vet om Sokrates är Platons förtjänst.
Så på det viset är dom ju historiskt sett för alltid förenade.
För övrigt enligt vad som skrevs så postulerade väl egentligen Sokrates aldrig något själv!?, han stod väl på nåt vis över just det.
Enligt vad som framgår i boken Staten (Platon) Så baseras alla konklusioner på Sokrates förnämliga frågor.
Som jag spontant tänker:
Platon: Den Romantiske Filosofen (som gav oss Sokrates vidsom i skrift)
Sokrates: Själva UR-Filosofen som ifågasatte och ifrågasatte och ifrågasatte. (kosta vad det kosta ville även sitt liv).
Oj det stod visst Aristoteles..
Sorry såg fel.
Jaja.. när det gäller den gubben tänker jag väl helt enkelt:
Indelningens fader - det och det hör hemma där och där.
Aristoteles är vänster hjärnhalva och Platon den högra?
Så på det viset är dom ju historiskt sett för alltid förenade.
För övrigt enligt vad som skrevs så postulerade väl egentligen Sokrates aldrig något själv!?, han stod väl på nåt vis över just det.
Enligt vad som framgår i boken Staten (Platon) Så baseras alla konklusioner på Sokrates förnämliga frågor.
Som jag spontant tänker:
Platon: Den Romantiske Filosofen (som gav oss Sokrates vidsom i skrift)
Sokrates: Själva UR-Filosofen som ifågasatte och ifrågasatte och ifrågasatte. (kosta vad det kosta ville även sitt liv).
Oj det stod visst Aristoteles..
Sorry såg fel.
Jaja.. när det gäller den gubben tänker jag väl helt enkelt:
Indelningens fader - det och det hör hemma där och där.
Aristoteles är vänster hjärnhalva och Platon den högra?
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin
Nils Ferlin
Johan Norberg berättar om Aristoteles här. Han diskuterar en del skillnader med Platon.
Själv håller jag inte med Norberg på flera punkter. Visst är skillnaderna mellan Aristoteles och Platon ganska stora men båda håller sin filosofi inom icke-materialistiska ramar.
Platon är väldigt missförstådd. Han hade ingen rigid idé på hur en idealstat ska vara.
Aristoteles var Ayn Rands favoritfilosof och jag misstänker att Norberg är influerad av Rand.[/url]
Själv håller jag inte med Norberg på flera punkter. Visst är skillnaderna mellan Aristoteles och Platon ganska stora men båda håller sin filosofi inom icke-materialistiska ramar.
Platon är väldigt missförstådd. Han hade ingen rigid idé på hur en idealstat ska vara.
Aristoteles var Ayn Rands favoritfilosof och jag misstänker att Norberg är influerad av Rand.[/url]