Varför vill vi leva?

Moderator: Moderatorgruppen

Bosman

Re: Varför vill vi leva?

Inläggav Bosman » 08 nov 2010 20:28

freddemalte skrev:
Bosman skrev:Jag tror faktiskt jag har svar på frågan.

För några år sedan, när jag gick i gymnasiet, mådde jag väldigt dåligt. Kände mig sjukt ensam. Hade problem hemma och isolerade mig nästan helt från omvärlden. I skolan hade jag väldigt hög frånvaro. Jag hade enormt svårt att ta mig upp från sängen på morgnarna. Det är egentligen en grov förkortning av hela min historia men kontentan är att jag var självmordsbenägen. Fanns absolut ingen livslust kvar. Tanken att ta mitt liv blev alltmer lockande, jag ville slippa lidandet. Varför skulle jag leva?

Det som egentligen höll mig kvar var rädslan för smärtan, speciellt om jag skulle misslyckas med akten. Jag tror inte det hade hållit kvar mig för evigt men den var tillräcklig för att hålla mig vid liv vid de tuffaste perioderna.

Vad fick mig att ändra uppfattning? Att vela leva? Jag fick perspektiv på livet. Saker o ting började vända. Mina föräldrar, som jag hade stora problem med, skulle flytta ifrån stan. Mot alla odds fick jag några dagar tidigare, innan deras flytt, ett jobb. Några dagar efter fick jag körkortet. Några veckor senare fick jag min första lägenhet.
Detta gav mig en enorm "boost" då jag plötsligt kände att världen är större än det jag levt i tidigare.

Nu har det gått 3 år sedan jag fick lägenheten. De här tre åren har varit väldigt långa med både ljusare och mörkare stunder. Idag mår jag bättre än någonsin. Det råder ingen tvekan om att trenden pekar uppåt. Det som verkligen ger mig livslust är vetskapen om att världen är så stor. Detta låter kanske konstigt men det som verkligen tänder gnistan är när jag verkligen KÄNNER hur stor världen är. Cannabis är faktiskt en drog som hjälpt mig se just ifrån det perspektivet, vill egentligen inte förespråka droger men just i mitt fall har den hjälpt. Man får en fördjupad bild, det är lättare att sätta sig in i situationen att t.ex leva ett liv i New York. Se alla människor. Möjligheterna.

Idag har jag även världens vackraste flickvän. En kvinna jag verkligen älskar. Jag vill leva för att få vara med henne, hålla om henne, upptäcka saker tillsammans, älska med. Att verkligen kunna dela sitt liv, tankar och känslor med en person man verkligen beundrar mest och på alla sätt är magi. Magi man inte kan vara utan.

Anledningarna jag nämner hör ihop; det handlar om att få vara med människor man verkligen tycker om, finna kärlek och gemenskap. Det är magin som håller oss vid liv.
Hummm . . . man skulle kunna gå ett steg vidare med den ursprungliga frågan "Varför vill ni leva?" och fråga: Oavsett svaren du kan komma fram till på denna fråga så kan man undra "Varför vill vi leva av dessa anledningar?", Visst vi blir älskade och får uppleva massor av vackert, vi får njuta och vara nyfikna, göra massor av saker, men "Vad är det i detta som gör att man vill uppleva det?".

Vänligen

Fredrik

Jag tror att de flesta inte inser döden. Livet är så självklart, varför ska man inte leva om man mår bra? Man jagar en känsla som får en att må bra. Ser man ljuset i slutet av tunneln så brukar det räcka för att behålla livsgnistan. Nu beror det visserligen ifrån vilket perspektiv man ser på saken, en troende ser det definitivt inte på samma sätt som en ateist.

Den universala förklaringen ligger förmodligen i universums mysterium. Varför skapades universum?

Mr.M

Inläggav Mr.M » 08 nov 2010 20:34

Jag fick en tanke som jag hört någon prata om tidigare.
Varför kan vi inte dränka oss själva ?
(jag misstänker att det är omöjligt utan andra verktyg)

Kroppen och livet är så starkt att vi med viljan inte förmår detta.

Våra tankar kan tyvärr bli vårat eget hot till välbefinnandet.
Bäst hade nog bara låta känslorna styra och skita i att tänka på gott och ont.
och var det inte det som var lite med kunskapens träd, medvetandet som ger oss det onda med det goda ?

Bosman

Inläggav Bosman » 08 nov 2010 20:41

Mr.M skrev:Jag fick en tanke som jag hört någon prata om tidigare.
Varför kan vi inte dränka oss själva ?
(jag misstänker att det är omöjligt utan andra verktyg)

Kroppen och livet är så starkt att vi med viljan inte förmår detta.

Våra tankar kan tyvärr bli vårat eget hot till välbefinnandet.
Bäst hade nog bara låta känslorna styra och skita i att tänka på gott och ont.
och var det inte det som var lite med kunskapens träd, medvetandet som ger oss det onda med det goda ?

Nja, är det inte känslor som styr vad som är gott och ont?

Och det här med att dränka sig; stämmer det till 100%? Även om det hade gjort det så finns det människor som begår självmord dagligen. Med eller utan verktyg spelar ju egentligen ingen roll. De gör det, självmant, det är huvudsaken.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 08 nov 2010 20:54

våra tankar styr mycket av hur vi mår,
och vi vet alla hur det verkar vid exempelvis depression.
Vi förstärker den negativa mönstret med våra tankar hela tiden.
Det omvända så förstärker vi hur bra vi mår med goda mönster i hjärnans bark.

om vi inte hade tänkt, hur hade vi mått då ?
kanske mer stabilt.

självmord är en sak, men jag tror ingen kan ta livet av sig med att dränka sig själv.
man kan säkert binda fast en cementstolpe eller liknande, men det var inte det jag var ute efter.
Mer hur kroppen och livsenergin gör allt för att du ska överleva.

jag vet inte om det stämmer till 100%, men jag tar inte det för otroligt om det skulle vara så.

Bosman

Inläggav Bosman » 08 nov 2010 21:00

Mr.M skrev:våra tankar styr mycket av hur vi mår,
och vi vet alla hur det verkar vid exempelvis depression.
Vi förstärker den negativa mönstret med våra tankar hela tiden.
Det omvända så förstärker vi hur bra vi mår med goda mönster i hjärnans bark.

om vi inte hade tänkt, hur hade vi mått då ?
kanske mer stabilt.

självmord är en sak, men jag tror ingen kan ta livet av sig med att dränka sig själv.
man kan säkert binda fast en cementstolpe eller liknande, men det var inte det jag var ute efter.
Mer hur kroppen och livsenergin gör allt för att du ska överleva.

jag vet inte om det stämmer till 100%, men jag tar inte det för otroligt om det skulle vara så.

"Dränkning är den fjärde vanligaste självmordsmetoden i Sverige, 8,6 % av självmorden i Sverige mellan 1995 och 2004 skedde med denna metod.[2] Självmord genom drunkning innebär att självmördaren medvetet sänker ned sig under vatten eller annan vätska tills han eller hon dött av syrebrist. Det är ofta svårt att avgöra om drunkningstillbud är olyckor eller självmord.
I Sverige förekommer varje år vid flertal tillfällen att människor hoppar från båtar och färjor, bland annat från Finlandsbåtarna i Stockholm."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Självmordsmetoder

Återgå till "Filosofi"