Enligt en klok man (Nissargardatta Maharaj) är frihet alltid FRÅN något, någon begränsning. Frihet och begränsning ( lag, koncept, omständigheter) betinger varandra. Så Locke har rätt : Utan lag ingen frihet. :lol: Men glömm inte: både frihet och begränsning är kocept (konventioner) och har därför ingen annan betydelse förutom den som du och jag ge dom....
Du ge ordet en viss betydelse och jag en annan. Mao: det vanliga utgångsläge för meningsskiljeaktigheter. Spill of energy.
frihet
Moderator: Moderatorgruppen
-
Ungkarl
Re: frihet
Ok, men vad består friheten av?carsten0 skrev:Enligt en klok man (Nissargardatta Maharaj) är frihet alltid FRÅN något, någon begränsning.
Vad menas?Men glömm inte: både frihet och begränsning är kocept (konventioner) och har därför ingen annan betydelse förutom den som du och jag ge dom....
- freddemalte
Re: frihet
Hej carsten0carsten0 skrev:Enligt en klok man (Nissargardatta Maharaj) är frihet alltid FRÅN något, någon begränsning. Frihet och begränsning ( lag, koncept, omständigheter) betinger varandra. Så Locke har rätt : Utan lag ingen frihet. :lol: Men glömm inte: både frihet och begränsning är kocept (konventioner) och har därför ingen annan betydelse förutom den som du och jag ge dom....
Du ge ordet en viss betydelse och jag en annan. Mao: det vanliga utgångsläge för meningsskiljeaktigheter. Spill of energy.
Nja, frihet är väl ganska så vedertaget! Exempelvis så kan ju en fängelsefånge släppas fri, man kan bli fri från sina besvär med t.ex. medicin etc.
Men visst - en begreppsanalys då och då kan väl inte skada!
Vänligen
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.