Filosofens verktyg
Moderator: Moderatorgruppen
Filosofens verktyg
Vilka verktyg använder sig filosofen utav då den drar slutsatser?
God Helg nuddle.
Filosofi, som människa eller som social företelse ?
Jag tror filosofi har olika uppgifter, en på akademisk nivå, det är mer en historie lektion där man ska känna till grunderna för olika filosofers tänkade och hur dom ser på världen. En halvvetenskaplig metod.
en individuell, där man letar efter sina svar och får ta ut ramarna.
Sen har vi den vetenskapliga filosofin, där man möter världen och den samlade kunsapen, och försöker förstå vad det är man ser och hur världen kan se ut..
kanske filosofins verktyg är dialektiken, eller med mina ord, en reverse enginering. man plockar isär allt för att bygga ihop det igen.
gemensamt för alla är nog tänkandet.
Filosofi, som människa eller som social företelse ?
Jag tror filosofi har olika uppgifter, en på akademisk nivå, det är mer en historie lektion där man ska känna till grunderna för olika filosofers tänkade och hur dom ser på världen. En halvvetenskaplig metod.
en individuell, där man letar efter sina svar och får ta ut ramarna.
Sen har vi den vetenskapliga filosofin, där man möter världen och den samlade kunsapen, och försöker förstå vad det är man ser och hur världen kan se ut..
kanske filosofins verktyg är dialektiken, eller med mina ord, en reverse enginering. man plockar isär allt för att bygga ihop det igen.
gemensamt för alla är nog tänkandet.
Man undrar hur många timmars läsning, hur många originalverk av andra filosofer man skall plöja igenom innan man kan kalla sig akademisk filosof.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Re: Filosofens verktyg
nuddle skrev:Vilka verktyg använder sig filosofen utav då den drar slutsatser?
Uppmärksamhet, fokuseringsförmåga, känsla och intelligens, fantasi och analys, intuition och logik. Och så får vi inte glömma slumpen.
Akademiska filosofer har dessutom/ i stället alla sina utantill-läxor och namedropping-listor.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:nuddle skrev:Vilka verktyg använder sig filosofen utav då den drar slutsatser?
Uppmärksamhet, fokuseringsförmåga, känsla och intelligens, fantasi och analys, intuition och logik. Och så får vi inte glömma slumpen.
Akademiska filosofer har dessutom/ i stället alla sina utantill-läxor och namedropping-listor.
/Algotezza
... och så får vi inte glömma minnesförmågan och minnena/ erfarenheterna/ empirin - men dessa senare är väl snarare arbetrsmaterial än direkt verktyg...
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
A skrev:Det finns inga verktyg, allt som finns är denna upplevelse, punkt slut.
Precis.
Det finns bara processer, mentala och fysiska. Vissa är man själv inbegripen i, andra håller andra på med.
Tingen omkring oss är summor av yttre processer, liksom det vi kallar tankar och känslor. Allt är processer, inre mentala och yttre fysiska.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- freddemalte
Hej nuddlenuddle skrev:Vilka verktyg använder sig filosofen utav då den drar slutsatser?
Tja, en skruvmejsel kan komma väl till pass om man tappar en skruv
Med vänlig hälsning,
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
freddemalte skrev:Hej nuddlenuddle skrev:Vilka verktyg använder sig filosofen utav då den drar slutsatser?
Tja, en skruvmejsel kan komma väl till pass om man tappar en skruv
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Den är väl lös först?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
nuddle skrev:Vilka verktyg använder sig filosofen utav då den drar slutsatser?
En språklig undran: Är en filosof en "den"?
Algotezza skrev:Algotezza skrev:nuddle skrev:Vilka verktyg använder sig filosofen utav då den drar slutsatser?
/Algotezza
... och så får vi inte glömma minnesförmågan och minnena/ erfarenheterna/ empirin - men dessa senare är väl snarare arbetrsmaterial än direkt verktyg...
/Algotezza
medvetandet då, ifall vi var omedvetna skulle väl inget av ovan-nämnda vara tillgängligt för oss?
Ifall jag motsäger något som mitt medvetande är medvetet om motsäger jag grunden för alla slutsatser.
Ifall jag är medveten om något men påstår att jag inte är det, kan man väl kalla mig för en sannings-förnekare?
nuddle skrev:Algotezza skrev:Algotezza skrev:nuddle skrev:Vilka verktyg använder sig filosofen utav då den drar slutsatser?
/Algotezza
/Algotezza
medvetandet då, ifall vi var omedvetna skulle väl inget av ovan-nämnda vara tillgängligt för oss?
Ifall jag motsäger något som mitt medvetande är medvetet om motsäger jag grunden för alla slutsatser.
Ifall jag är medveten om något men påstår att jag inte är det, kan man väl kalla mig för en sannings-förnekare?
Jag skulle vilja säga att medvetande är något vi är, inte har.
Se det så här
Vi är medvetanden, för tillfället ikläddda den skyddsdräkt och det skapar- och upplevelsevertyg, den fysiska organismen, som krävs för att ett medvetande skall kunna leva och verka i denna värld med sin tunga och tröga materia som inte så lätt går att manipulera enbart med tanken. Så är dock fallet med den värld vi återvänder till sedan vi jobbat ett slag i denna experimentella värld och tagit reda på och lärt det vi kom hit för att ta reda på. Var och en har sitt projekt vilket dock ingår i det vi har tillsammans.
Om det är så?
Pröva logiken i det! Med öppet sinne...
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev: Se det så här
Vi är medvetanden, för tillfället ikläddda den skyddsdräkt och det skapar- och upplevelsevertyg, den fysiska organismen, som krävs för att ett medvetande skall kunna leva och verka i denna värld med sin tunga och tröga materia som inte så lätt går att manipulera enbart med tanken. Så är dock fallet med den värld vi återvänder till sedan vi jobbat ett slag i denna experimentella värld och tagit reda på och lärt det vi kom hit för att ta reda på. Var och en har sitt projekt vilket dock ingår i det vi har tillsammans.
Om det är så?
/Algotezza
Hej Algotezza.
Hur menar du att man ska kunna "pröva logiken" i ditt påstående? Den första meningen är väl tämligen oemotsäglig (den är även rätt bra formulerad), men den andra! Hur bevisar du det du påstår? Vad grundar du ditt uttalande på? Hur ska jag eller någon annan kunna pröva logiken i något som bara är ett uttalande rakt ut i luften, utan minsta skymt av bevis eller redovisning av de slutledningar som fört dig till den ståndpunkt du intar? Det enda jag kan svara är att jag inte tror att det finns någon "annan värld", ett svar som säger något om mig men inte om sanningshalten i det du påstår.
Det återstår nu för dig att lägga fram dina slutledningar och bevis i den här frågan. Som du vet ligger ju bevisbördan på den som gör ett påstående, inte på dem som motsäger det.
Ha det bra!
Algotezza skrev:nuddle skrev:Algotezza skrev:Algotezza skrev:nuddle skrev:Vilka verktyg använder sig filosofen utav då den drar slutsatser?
/Algotezza
/Algotezza
Jag skulle vilja säga att medvetande är något vi är, inte har.
Se det så här
Om det är så?
/Algotezza
vi är inte här för att lära oss något, vi är redan fullkomliga,
inget är fel, vi kan inte dö, vi färdas och upplever, en del viljor leder till vissa konsekvenser andra viljor till andra,
men i grunden så vill vi själva detta, vissa vill vara onda, andra goda, osv, och alla är unika
detta är alltså min tro
:)
Nuddle från GBG - 2012 -