Seth skrev:Tänk er 6 miljarder människor som bara kan ljuga och som inte förstår någonting.
Enligt mig en motsättning, om man inte förstår eller vet vad man pratar om kan man inte ljuga. Om jag frågar dig om din far är din riktiga far och du svarar "ja", så kan jag inte anklaga dig för att ljuga om du verkligen tror att han är din riktiga far.
ne.se skrev:medvetet osant påstående vanl. framfört i syfte att vinna ngn orättmätig fördel (min kursivering)
Jag tycker att det är olyckligt att du använder ordet lögn när det har ett så starkt negativt laddat värde.
Seth skrev:Dessa människor, i sin enfaldiga lögn och oförståelse,
Enfaldig säger vem? I förhållande till vad? I förhållande till andra levande varelser? I förhållande till dig? I förhållande till någon gud?
Seth skrev:tro sig veta att de har behov. Behoven som endast utgår infrån individens egna instängda och lögnaktiga världssyn, finns där som en dåraktig lögn för att trygga sig själva.
Behoven finns där för att trygga oss själva, kan jag hålla med om. Vi har hungerbehov för att motivera oss att skaffa mat osv. Vad har det med världssyn att göra?
Seth skrev:Individerna börjar värdera sin omvärld, allt värderas, så fort någonting är bra finns det någonting dåligt och så fort något är bekvämt finns där något obekvämt.
Är detta ett tecken på lögn och enfald? Skulle det vara mer vettigt att värdera allting neutralt?
Seth skrev:Värderingarna går isär överallt, varav våld skapas, fysiskt i form av basebollträn och pistoler, psykiskt i form av ord, terror, depressioner och nedvärdering utav människan i sig.
Har du något belägg för att olika värderingar skapar våld? Hur är det med värderingar
om våld? Skapar det våld att jag värderar våld som något i grunden förkastligt?
Seth skrev:Eftersom individerna värderar sig själva och sina behov högst av allt, så utgår de ifrån att världen ses i rätt form i deras ögon och kretsar kring dem själva.
Det kan jag inte hålla med om, om det är den verkliga världen och inte någon uppdiktad värld du pratar om vill säga. Jag tror de flesta förstår att världen kan uppfattas annorlunda av någon annan. Att inte kunna förstå att andra människor har behov, och att de behoven kan vara annorlunda än de man själv har är väl närmast ett psykopatiskt drag.
Seth skrev:Detta sätt av värdering resulterar i att de ljuger än mer, eftersom att de talar endast utifrån dem själva.
Nu ljuger vi igen, trots att vi inte vet bättre. Möjligen kan du säga att de uttalar sig om saker de inte vet något om. Än mer än vaddå förresten? Vad var den första anledningen till att vi ljuger hela tiden?
Seth skrev:Förståelsen tappar sin grund när kommunikationen endast går ut på att försöka övertala varandra vilken lögn som är bäst.
När kom förståelse in i bilden? Det var ju sex miljarder människor som bara kunde ljuga och ingenting förstod. När har de nånsin haft förståelse? När de inte hade börjat ljuga än eftersom de visste hur allt var?
Seth skrev:Och vad är bra? vad är dåligt? Vissa människor är så övertygade om att deras lögn är den bästa, att hela deras liv går ut på att i stor skala ljuga för människor, inte nödvändigtvis på onda grunder, utan tvärtom; i tron om att deras idé är den bästa.
Återigen är det ingen lögn om man inte vet om att man talar osanning. "Alla ljuger hela tiden" skrev du i början. Vad skiljer "allas" liv från de ovan nämnda? Att de pratar mindre? Jag tycker din tes blir rätt meningslös om du från början definierar alla människor som lögnare som ingenting förstår. Jag tycker också att det är ett rätt uppenbart falskt påstående.
Seth skrev:Grundpelare:
Dessa grundpelare bygger resonemanget på. Ifrågasätt gärna!
1. Människan kan aldrig veta någonting säkert eftersom att vi skapar oss en egen uppfattning om allt. En subjektiv åsikt. Vi "vet" alltså ingenting!

Din och min uppfattning om en sko som vi studerar är nog ganska lika. Många uppfattningar och värderingar är universella. Låt oss säga att vi kan bedöma sannolikheter ganska bra, och det är extremt sannolikt att skon vi studerar existerar.
Seth skrev:2. Eftersom att man har en subjektiv världsåskådning, förvandlas informationen om världen till lögn, så fort informationen rör oss, när vi tolkar den.
Om du har en kamera som du tar kort med så får du ut en bild av verkligheten som visserligen inte är helt perfekt, men det är långt mycket bättre än att inte ha någon bild alls. Informationen som vi får fram genom att använda våra sinnen är inte perfekt, men den ger oss en tillräckligt bra bild av verkligheten för att kunna överleva och mer därtill. Informationen är ingen lögn, bara inte hela sanningen.
Seth skrev:3. Kommunikation: Att tala människor emellan, är emellertid den mest lögnaktiga informationen. Alla ljuger och ingen förstår. Eftersom att informationen färdas mellan minst två subjektiva och lögnaktiga sinnen, är den aldrig ofärgad. Dessutom försöker den beskrivas i ord, som antingen undermålar/förhöjer/nedvärderar eller förskönar informationen(Känslan,fenomenet). Ord ljuger alltid.
Samma sak här. Om jag försöker uttrycka vad jag känner kommer du att kunna tänka dig in i det ganska väl, om än inte perfekt. Om jag beskriver en bil kommer du inte att få den exakta bilden av bilen i huvudet, men ganska nära. Och ju större ordförråd du och jag har när det gäller att beskriva en bil, desto mer lik den riktiga bilen blir din mentala bild.
Seth skrev:Talar jag sanning eller ljuger jag? Varför?
Per definition kan ju inte din teori vara sann om den är sann. Om alla människor ljuger hela tiden och ingenting förstår lär ju inte du vara det lysande undantaget. Alltså ljuger du och denna teori kan förkastas.

Seth skrev:Förlåt mig för mitt självbedrägeri och lögnaktiga beteende, men jag kan inget annat..
Jo, det kan du.