Vari ligger ens värde?

Moderator: Moderatorgruppen

Sceptisk

Vari ligger ens värde?

Inläggav Sceptisk » 20 mar 2013 00:50

Värde är ett abstrakt koncept. Om man frågar var finns det bevis för att godhet existerar, eller var finns det bevis på att ägande existerar, eller etik, kärlek, skönhet, Gud, rättvisa, pengar, siffror, fair play, rättigheter, sanning. De är alla begrepp för att förklara något på ett abstrakt plan. Vi människor behöver inte tänka att det enda som existerar är vad man kan ta på och stoppa i magen eller tänka ut med ren logik. Vi har förmåga att förstå abstrakta saker. Dessa saker finns för att vi kan förstå att de finns - utan att behöva bli allt för tekniska eller leda det i bevis. Att man förstår tanken är det enda som krävs.

Om vi till exempel skulle säga att människovärdet bestäms av vilken nytta en individ gör i samhället så har vi lämnat tanken med att alla har ett värde och gjort en reduktion eller en ontologisk kullkastning av innebörden. Till exempel om det nu skulle vara så att det är hur mycket pengar en person har, eller vad denne har för talanger, eller hur personen ser ut, eller hur älskad personen är som ska bestämma människovärdet då talar man inte längre om samma sak, man talar då om vilken nytta en person gör för andra. Men människovärdet står högre än nytta. Låter man lägre begrepp förklara de högre så dödar man innebörden eller meningen med dem.

Om vi tar till exempel ägande så skulle ägande [läs tillhöra] i den fysiska dimensionen enbart vara sådant som sitter fast och inte kan lösgöras från kroppen. Men om vi tar det från det abstrakta planet så är ägande något som tillhör en person oavsett om det sitter fast på personen eller inte. Det tillhör personen för att denne har fått det som gåva, arbetat för det, ärvt det, osv. Inte heller så är det som sitter fast på en person nödvändigtvis något som den personen äger. Vi säger till exempel inte att en sjuk person äger sina bakterier eller att en person som blivit skjuten har fått kulan i present, om man inte vill vara elak eller humoristisk.

Ett annat exempel kan vara att bara för att mat och pengar är livsnödvändiga så behöver det inte betyda att de är det viktigaste som finns. Att vi förstår abstraktion kan verka irrationellt ibland. Till exempel när någon offrar sitt liv för någon annan. Det rationella är ju att försöka överleva så länge som möjligt, men i vissa lägen så är det viktigare att offra sitt liv än att försöka rädda det för det finns saker som vi kan förstå är viktigare och mer värdefullt än att leva. Rationell logik kan inte förstå det. Spock skulle inte förstå det. För Spock så är allting ren logik och att offra sitt liv för någon annan innebär endast att dö. Men människor kan förstå att det finns något mer än logik, utan att behöva bevisa det. Men det betyder såklart inte att folk inte försöker. :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vari ligger ens värde?

Inläggav Pilatus » 20 mar 2013 02:30

Sceptisk skrev:Men människovärdet står högre än nytta. Låter man lägre begrepp förklara de högre så dödar man innebörden eller meningen med dem.

Vad bestämmer en människas värde? Kan du definiera?
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Vari ligger ens värde?

Inläggav Zokrates » 20 mar 2013 02:36

Handlar det inte bara i grund och botten om en etisk princip som vi borde sträva efter men i
realiteten aldrig fullt ut kan uppnå Pilatus?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vari ligger ens värde?

Inläggav Pilatus » 20 mar 2013 03:24

Zokrates skrev:Handlar det inte bara i grund och botten om en etisk princip som vi borde sträva efter men i
realiteten aldrig fullt ut kan uppnå Pilatus?

Jo, det finns ett antal områden där det finns vissa möjlighheter att komma framåt. Lagens tillämpning och sjukvården.

Betecknande nog är inte de kristna med på noterna om en moralisk egalitarism. De värdelösa heretikerna förtjänar ett evigt straff. De goda rättrogna får njuta evig salighet.
Moderator

BoS

Vari ligger ens värde?

Inläggav BoS » 20 mar 2013 11:51

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vari ligger ens värde?

Inläggav Pilatus » 20 mar 2013 12:08

BoS skrev:http://filosofiforum.com/diskussionsforum/Rojning-i-floskelmoraset-8177

Ville du kommentera något?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Vari ligger ens värde?

Inläggav Anders » 20 mar 2013 12:29

Håller dels med och dels inte alls med dig BoS

Människors värde är en skönt fluffig fråga, diskussioner runt den blir ofta rätt matiga.

Man kan ju som sagt se det på så många olika sätt.

Rent praktiskt skulle jag säga att det är dina föräldrars, farföräldrars och tidigare släkts "framgång i livet" som sätter ditt värde. Hur värdefull du känner dig, vilka möjligheter du tycker dig ha, vad du vågar göra i livet, vilka initiativ du tar för att göra världen till ett bättre ställe osv.

Men jag kommer inte ifrån att jag har ett känslomässigt svar på det här: Ett som Sceptisk och andra ovanför direkt eller indirekt har sågat, och som kanske är kontroversiellt.
Jag tänker så här: Vad gör en människa mer värd än t.ex. en schimpans? Att vi månar om den egna arten kan ju vara ett svar. Att gud har utvalt oss, kan ju de religiösa tycka. Men jag kommer inte ifrån att jag tycker att det vi åstadkommit, som är det som gör människans storhet. OK, miljöförstöring, atomvapen, förtryck, krig, växthuseffekter och hela faderullan. Men att medellivslängden är signifikant mycket större, att barnadödligheten är signifikant mycket lägre, det är störst. Livet är störst, som jag ser det. Och då kommer jag inte ifrån att tänka: Vilka egenskaper hos människor är det som lett fram till detta? De är de egenskaper hos en människa som är viktigast, på något slags känslomässigt plan, för mej.
Sen det mest provocerande svaret på frågan om vilken egenskap som är viktigast för vår höga överlevnad: Intelligens.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vari ligger ens värde?

Inläggav Pilatus » 20 mar 2013 13:23

Anders skrev:Vad gör en människa mer värd än t.ex. en schimpans?

Högst av allt värderar vi oss själva, vår sambo, våra barn, syskon, föräldrar, kusiner etc i en omfattande hierarki. Schimpanser och andra djur kommer en bit ner på skalan. Inte för att vi är så mycket mer intelligenta, utan för att vi inte har så mycket relationer till dem.
Moderator

BoS

Vari ligger ens värde?

Inläggav BoS » 20 mar 2013 13:45

Människovärdet är en floskel och som alla andra floskler grötar den till tänkandet vilket leder till ett felaktigt handlande.

Mitt förslag är att brösttonerna skall istället användas för MÄNNISKOVÄRDIG TILLVARO. - Det är den som skall vara i fokus.

Det skulle leda till mycket rimligare beslut i en massa valsituationer, t ex när det handlar om att spara eller inte på foster med diverse genetiska avvikelser.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vari ligger ens värde?

Inläggav Algotezza » 20 mar 2013 14:31

BoS skrev:Människovärdet är en floskel och som alla andra floskler grötar den till tänkandet vilket leder till ett felaktigt handlande.

Mitt förslag är att brösttonerna skall istället användas för MÄNNISKOVÄRDIG TILLVARO. - Det är den som skall vara i fokus.

Det skulle leda till mycket rimligare beslut i en massa valsituationer, t ex när det handlar om att spara eller inte på foster med diverse genetiska avvikelser.

På vilket sätt är uttrycket "människovärdig tillvaro" i lägre grad en floskel än "människovärde"? Om något är en floskel eller ej beror väl på hur uttrycket används och vad det innebär i praktiken. Båda de här aktuella uttrycken kan ju användas som politiska slagord utan förankring i och utan att betyda något för verkligheten i kött och blod.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

BoS

Vari ligger ens värde?

Inläggav BoS » 20 mar 2013 16:04

I stort sett alla är i stort sett överens om vad de betraktar som människovärdig tillvaro för egen del när det gäller i vilken riktning man skall, leta.

Beträffande det för alla lika människovärdet, vad det består i och på vilket sätt det skall påverka vårt handlande, finns det ingen som helst samstämmighet om.

reflex

Vari ligger ens värde?

Inläggav reflex » 20 mar 2013 16:27

Borde inte lagen om tillgång och efterfrågan kunna tillämpas även när det gäller människans värde.
Det finns snart nio miljarder människor på vår jord. Därför borde det genetiska värdet vara i närheten av noll och eftersom vi på grund av vår numerär håller på att förstöra livsbetingelserna för oss själv och för våra "medresenärer", så borde människovärdet snarare vara ett negativt tal. :twisted:
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vari ligger ens värde?

Inläggav Pilatus » 20 mar 2013 17:26

BoS skrev:Människovärdet är en floskel och som alla andra floskler grötar den till tänkandet vilket leder till ett felaktigt handlande.

Att säga något i stil med att alla människors lika värde är en retorisk floskel förklarar ju inte speciellt mycket. Varför? För att våra värderingar i många fall utgår från oss själva.
BoS skrev:Mitt förslag är att brösttonerna skall istället användas för MÄNNISKOVÄRDIG TILLVARO.

Vari ligger skillnaden, gäller inte den maximen lika för alla, menar du?
BoS skrev:Det skulle leda till mycket rimligare beslut i en massa valsituationer, t ex när det handlar om att spara eller inte på foster med diverse genetiska avvikelser.

På vilket sätt avviker denna önskan om en humanistisk syn på vården från FN:s deklaration?
Moderator

klorofyll

Vari ligger ens värde?

Inläggav klorofyll » 20 mar 2013 18:16

"Fire tests gold" - A phrase referring to the refining of character through difficult circumstances.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Vari ligger ens värde?

Inläggav Anders » 20 mar 2013 18:20

Visst är det en floskel, men man kan ju knappast påstå att alla människor tillmäts samma värde och att "människovärdig tillvaro" är det som verkar stå högst upp på dagordningen. Men en vacker tanke är det, och inte helt betydelselöst.

Och det som skulle kunna skapa möjligheterna för en människovärdig tillvaro för alla står knappast att finna hos den vänliga sjuksystern som ömt baddar pannan på den sjuke, utan hos den otrevlige läkaren som kan finna boten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Återgå till "Filosofi"