Vad är lyx för dig?
Moderator: Moderatorgruppen
Vad är lyx för dig?
Jag har gjort iordning en riktigt läcker frukost och hämtat morgontidningen och ser att det finns något i den som jag finner extra intressant och som jag kan läsa medan jag äter. Det känns lyxigt för mig. Eller, det är tidig morgon och solen har just gått upp och det är tillräckligt varmt för att jag ska kunna äta frukost i växthuset. Det är lyx.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt
Vad är lyx för dig?
Ja, jag håller med
Vidare lyx för mig är att gå till en godisaffär och köpa en chokladpralin som kanske kostar kring 15 spänn och att avnjuta den istället för ett par hekto lösgodis. Och bada badkar; att luta mig bakåt mot hans kropp och prata om allt och ingenting medan han tvålar in min rygg och schamponerar mitt hår. Kanske får jag aldrig vara med om det igen, men jag hoppas ju lite, och även om det inte skulle bli så är jag glad över att jag varit med om det. Närhet är lyx.
Vad är lyx för dig?
Om man definierar lyx som livskvalitet, ja, definitivt. Det där tillståndet av att på nåt behagligt sätt slappa söker jag så ofta jag kan. Men jag vill att sånt skall vara en del av min vardag... Och jag ligger och drar mig länge varje helgmorgon, och badar så ofta samvetet för att det drar en massa vatten och energi tillåter(Har alltid en cd-bok som jag bara lyssnar på då jag ligger i badet). Så för mej är det mer "behaglig vardag" (även om det inte blir var dag)
Lyx är för mej då man unnar sig något man normalt sett inte har möjlighet till att få. Hotellfrukost. Nån sak man unnar sig att köpa som man inte brukar unna sig. Egentligen söker jag inte sånt så mycket. Känner mig ofta stressad av det här speciella. Utan det är just den där "vardagslyxen" som faktiskt är min lyx. Så - Jag instämmer med föregående talare, även om jag inte kallar det samma sak.
Lyx är för mej då man unnar sig något man normalt sett inte har möjlighet till att få. Hotellfrukost. Nån sak man unnar sig att köpa som man inte brukar unna sig. Egentligen söker jag inte sånt så mycket. Känner mig ofta stressad av det här speciella. Utan det är just den där "vardagslyxen" som faktiskt är min lyx. Så - Jag instämmer med föregående talare, även om jag inte kallar det samma sak.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Vad är lyx för dig?
Lyx kan vara att få en god cocktail, speciellt som det finns så stor variation. Det får bli en White Lady vid nästa tillfälle.

1 1/2 ounces gin
3/4 ounce Cointreau
3/4 ounce lemon juice

1 1/2 ounces gin
3/4 ounce Cointreau
3/4 ounce lemon juice
Moderator
Vad är lyx för dig?
Pilatus skrev:Lyx kan vara att få en god cocktail, speciellt som det finns så stor variation. Det får bli en White Lady vid nästa tillfälle.
1 1/2 ounces gin
3/4 ounce Cointreau
3/4 ounce lemon juice
Föredrar en GT på riktiga, väl kylda, ingredienser(inget isblaskande), eller varför inte en Irish Coffee så här års, men jag håller med dig helt och fullt!
Juli 2026
Juli 2026
Vad är lyx för dig?
Jag tycker inte om gin, inte enbär heller. Så ovanstående skulle vara direkt emot lyx för mig ur aspekten att jag finner det bläigt om jag skulle behöva tvinga i mig "eländet" av artighetskäl eller så. Lyx hör ju ihop med att man finner det behagligt, njutbart och som sagt att man inte är med om det varje dag. Just nu kommer jag inte på vad det heter, iaf en whiskey med en fjällripa på, tycker jag om och ser som lite lyxig. Den dricker jag ren; allt annat vore en förolämpning
Även om jag vanligtvis gärna blandar lite på olika plan. Hade en släkting som jobbade en sommar i en mjukglasskiosk. Före såg hon mjukglass som lite lyxigt. Under sommarjobbet fick hon äta hur mycket mjukglass hon ville. Och det gjorde hon ju. Det var väl en 30-40 år sedan. Hon har inte ätit mjukglass sedan dess.
Vad är lyx för dig?
lynx skrev:Just nu kommer jag inte på vad det heter, iaf en whiskey med en fjällripa på, tycker jag om och ser som lite lyxig.
Jag antar att du menar Famous Grouse (det finns visserligen en The Snow Grouse, men skulle du verkligen tycka om den?) och det är en blended whisky bestående av främst Highland Park och The Macallan whisky. Det är en skotsk whisky, en av de mest sålda och den finns på de flesta flygplatser man kommer till. På etiketten finns en ritad dalripa (Lagopus lagopus).
Systembolaget beskriver att den har maltig smak med inslag av fat, örter, honung och vanilj. Ton av rök. Mycket populär.
En whisky som jag köpt mer än en gång är Auchentoshan 12 Years, det är svårt att inte bli förtjust i den. Synnerligen lätt och välsmakande. Elegant, fruktig doft med fatkaraktär, inslag av nötter, halm, torkade örter, päron och smörkola. Litet lyxig utan att bli dyr!
Moderator
Vad är lyx för dig?
Jodå, jag tycker om bägge två. Speciellt snow-varianten, len och fin, gärna med något hetare tilltugg med chilli till. Men det är sällan jag dricker sånt. När det gäller drinkar så gillar jag syrliga varianter utan beska.
Vad är lyx för dig?
lynx skrev:Jodå, jag tycker om bägge två. Speciellt snow-varianten, len och fin, gärna med något hetare tilltugg med chilli till. Men det är sällan jag dricker sånt. När det gäller drinkar så gillar jag syrliga varianter utan beska.
Visst, jag tror dig, men The Snow Grouse är litet speciell och skall serveras direkt tagen ur frysen! De flesta bedömare är tveksamma även om det finns undantag. Kanske är det bäst att jämföra mellan olika whiskymärken för att kunna uttala sig med någorlunda objektivitet. Men som sagt, vad man fastnar för kan variera. Jag vill helst kunna nämna sådant som jag tycker är bra, till exempel Bushmills Irish Whiskey, Black Bush är god, den är fyllig, har rund och lång eftersmak med inslag av malt och sherry. Dricks rumstempererad. Vissa föredrar att man häller på en liten skvätt vatten för att väcka alla smakämnen.
Moderator
Vad är lyx för dig?
Lyx vore en dag utan plågor, fast den dan är man väl samtidigt död.
Vad är lyx för dig?
Att sova tills jag vaknar och inte väckas av en väckarklocka varje morgon. Det är lyx.
Annars är jag förtjust i frukostbufféer när jag någon gång sover på hotell.
För något år sedan låtsades vi ha sovit på hotell här och lund och käkade buffé där. Vi smög oss inte in utan frågade först. Bra pris för övrigt. 60 spänn. Kom dit helt svultna så vi gjorde verkligen buffén rättvisa!
Annars är jag förtjust i frukostbufféer när jag någon gång sover på hotell.
För något år sedan låtsades vi ha sovit på hotell här och lund och käkade buffé där. Vi smög oss inte in utan frågade först. Bra pris för övrigt. 60 spänn. Kom dit helt svultna så vi gjorde verkligen buffén rättvisa!
Algotezza aka Algotezza
Vad är lyx för dig?
Färdigskivad ost.
Att bli bjuden på middag och möta ett uppdukat bord och se att osten redan är uppskuren.
Att bli bjuden på middag och möta ett uppdukat bord och se att osten redan är uppskuren.
Vad är lyx för dig?
Anders skrev:Pilatus skrev:Lyx kan vara att få en god cocktail, speciellt som det finns så stor variation. Det får bli en White Lady vid nästa tillfälle. Väl kylda glas.
4 cl Bombay Sapphire Gin
2 cl Cointreau
2 cl lemon juice
vispad äggvita
Föredrar en GT på riktiga, väl kylda, ingredienser(inget isblaskande), eller varför inte en Irish Coffee så här års, men jag håller med dig helt och fullt!
Det rätta tillfället för en White Lady infann sig plötsligt. Var tvungen att testa då jag skall pröva den som välkomstdrink på fredag. Det blev lyxvarianten med hårt vispad äggvita. Ljuvlig!
Moderator
Vad är lyx för dig?
Så här års utgörs lyx av avsaknad på måsten. Långa raksträckor då man bara slöar. Inte skärper sig alls.
Juli 2026
Juli 2026
Vad är lyx för dig?
För mig är lyx när det finns något som jag måste göra innan jag dör, det ger en betryggande känsla, för jag tror inte att jag kan dö innan jag gjort dessa måsten, jag tror det är ödet.