Är en bättre människa mer värd?

Moderator: Moderatorgruppen

Esafix

Re: Är en bättre människa mer värd?

Inläggav Esafix » 21 feb 2006 02:49

Leo Wallin skrev:Håller på med skriva ett arbete om en filosofisk frågeställning och tänkte fråga om någon har några tips på litteratur/filosofiska tankar etc ang detta.

Mina frågeställningar är
Om någon kan vara bättre än någon annan människa
Om någon kan vara mer värd än en annan människa
Och om någon skulle vara mer värd än någon annan människa för att de bättre än någon annan

Skulle uppskatta ev tips eller dyl angående olika filosofiska resonemang osv och vore även kul att höra era åsikter

Tack
Leo

Bättre enligt vem? Alla har väll (förhoppningsvis) sina egna värderingar på vad som är bättre, mer värt etc? Om 6 Miljarder personer har en åsikt, och du, den enda, en annan, kan man enligt mig lika gärna säga att alla andra har fel och du rätt. Även fast du skulle påstå att jorde är platt tex.

Dessutom, att gå vidare i dethär resonemanget kan låta arrogant... :oops:

Hoppas iaf att du förstår vad jag menar.

DELETED

Inläggav DELETED » 24 jul 2006 23:40

DELETED

Användarvisningsbild
BenRangel

Inläggav BenRangel » 25 jul 2006 13:10

Tja även om man inte vill tycka så så är det så.
Vissa människor är mer värda.

Ta typ Martin Luther King eller en luffare på stan.
Vem skulle du helst ha låtit leva?

Wintran

Inläggav Wintran » 25 jul 2006 16:21

Givetvis kan vi värdera människor efter deras handlingar, på samma sätt som vi värderar efter de egenskaper som vi anser är positiva, men det är fortfarande våra personliga värdering, även fast de kanske delas av de flesta andra i världen.

Den enda universella värderingen jag har funnit är att liv är mer värt än icke-liv. Enligt denna skulle man kunna påstå att livsbejakande varelser är mer värda än andra, men det håller inte fullt ut när man tar ner det på en mänsklig nivå, då vi fortfarande instinktivt vill prioritera oss själva, de vi tycker om och de vi skapar starkast relationer med.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 25 jul 2006 19:29

Nej, människor kan inte vara olika "bra", objektivt sett. Vad som är bra avgörs av sammanhangen och omständigheterna.

Däremot kan vi värdera människor olika högt. Dels beroende på hur nära vi känner dem, på vilka sätt de har gynnat oss och på vilka sätt vår värdering av dem påverkar vår värdering av oss själva (genom att fördöma Hitler så kan vi bekräfta varandra och känna oss tillfreds med oss själva, eftersom vi inte är nazister). Värderingarna påverkas också av sammanhanget och omständigheterna, förstås. Om jag sitter i en livbåt med andra människor och hoppas bli upptäckta av räddningshelikoptrar eller dylikt; då anser jag att den unga, späda flickans liv är värt mer än den gamle vildmarksexpertens; eftersom han redan har levt ett långt liv medan hon har mycket kvar att uppleva. Men om vi med vår livbåt istället flyter iland på en öde ö och måste kämpa en desperat kamp tillsammans för att överleva, då värderar jag plötsligt vildmarksexperten högre; för hans färdigheter gynnar alla i gruppen medan den kraftlösa flickans behov istället ligger oss alla till last.

DELETED

Inläggav DELETED » 25 jul 2006 20:30

DELETED

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 jul 2006 23:45

Leo Wallin skrev:Om någon kan vara bättre än någon annan människa
Om någon kan vara mer värd än en annan människa
Och om någon skulle vara mer värd än någon annan människa för att de bättre än någon annan

Vi har ett värde.

Våra handlingar har ett värde.

Så länge man skiljer värdena åt så blir allting bra.

Så länge det ena förenar oss och det andra skiljer oss blir allting bra.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Pojken

Inläggav Pojken » 28 aug 2006 19:17

Pojken

Inläggav Pojken » 28 aug 2006 19:48

Kiifen

Inläggav Kiifen » 28 aug 2006 23:07

Pojken

Jag tror det. Det innebär att man sätter en prislapp på något som inte går att värdera. En hjärtlig relation går inte att värdera. Hur värderar man sin käraste? Hur värderar man sina barn? Ifall man skulle sätta prislappar på sina barn, hur mycket bryr man sig då egentligen om dom?

Varför förlorar det sitt värde när man värderar något? Jag anser att det är för att man då försöker att sätta det under kontroll och under en maktstämpel. Att värdera är ett sätt att demonstrera sin makt och allting som är under ens egen makt blir ju mindre värt än en själv! Tänk om någon skulle säga "jag vet vad människan är värd"... vem skulle tro på honom?

Pojken

Inläggav Pojken » 29 aug 2006 18:06

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 29 aug 2006 20:31

Just därför skulle inte jag sätta värde på en människa som säger sig själv vara mer värd.

Skulle du sätta något värde på någon människa, oavsett vad han eller hon säger sig vara värd? Eller ser du alla människor som värdelösa?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Katana

Inläggav Katana » 29 aug 2006 20:35

Raderat

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 29 aug 2006 20:52

Grammatiken för begreppet "bra" fungerar så att man är bra på något, inte bra i största allmänhet. Och visst kan man mycket väl vara bättre än någon annan - på något; inte i största allmänhet. Att säga att "ingen är bättre än någon annan" är inte att säga att alla är lika bra, utan att säga att man inte kan vara bra i allmänhet. Det är som att säga att någon är större, utan att ange större än vad (implicit eller explicit.) Man kan inte vara större rent generellt, lika lite som man kan vara bra rent generellt.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Pojken

Inläggav Pojken » 29 aug 2006 21:34

Återgå till "Filosofi"