Frihet vad är det?

Moderator: Moderatorgruppen

Hubbel

Re: Frihet vad är det?

Inläggav Hubbel » 26 feb 2006 14:52

Fjärilsmörker skrev:Jag har tänkt en del på att många filosofer förespråkar frihet för individen. Jag kan också tänka mig att många idag gör det. Men vilken slags frihet är det vi talar om egentligen? Finns det olika slags friheter? Eller bara en och är frihet verkligen alltid bra? Känner du dig fri, i så fall varför? Vad är det som gör att du kan känna dig fri? Dessutom undrar jag om det är frihet att bli född? Finns det någon gång i livet man är absolut fri?

Jag har tänkt på det här mycket den senaste veckan. Förr tyckte jag att man skulle vara fri, men nu är jag inte lika säker. För exempelvis som någon skrev kommer inte ihåg vem på tråden om självmord är rätt eller fel, "ska verkligen en liten flicka på 5 år bestämma över sitt liv". Kanske inte riktigt så, men något i den stilen. En fras som verkligen fick mig att tänka till om det här med frihet.

Undra om man kan tala om frihet som ett singularum utan att samtidigt tala om val? Man kan sakna valfrihet, men knappast frihet utan val. Är inte frihet att ha möjlighet att välja bort. Kan man ha valmöjlighet utan att vara fri? Kan man vara fri utan att ha valmöjlighet?
För den som tror behövs inga bevis. För den som inte tror finns inga bevis.

Återgå till "Filosofi"