Är verkligheten verklig?
Moderator: Moderatorgruppen
-
waterfromavineleaf
- Kontakt:
Är verkligheten verklig?
Hur den subjektiva verkligheten ser ut är svårt nog att definiera eftersom den utgår ifrån uppfattning snarare än verklighet. Den klassiska paradoxen är ju att, enbart observationen i sig förutssätter en direkt/indirekt påverkan som i sin tur gör att förutsättningarna för det som ska bedömmas som i grunden verkligt inte längre kan vara det eftersom det ska provas för att befästas och därigenom har vi förändrat dess ursprungs via ingrepp på den "verklighet" vi hade för avsikt att undersöka innan vi kunnat redogöra för dess ursprung, sas. Hur den exakta eller alltigenom verkliga verkligheten ser ut lär vi nog sannolikt aldrig få reda på..
-
Tomas Brolins målgest
-
waterfromavineleaf
- Kontakt:
Absolut!
Tomas Brolins målgest skrev:Så du menar att det finns "verklig verklighet"?
Den verklighet vi lever i är det som är verkligt för oss. Det vi kallar för drömmar är verklighet eftersom det manifesteras utifrån vissa givna biokemiska mönster. Det som är verkligt för en ardennerhäst är inte detsamma som är verkligt för en pilgrimsfalk då de utgår ifrån helt skillda förutsättningar och syften. Vi som observerar dem, utan något annat motiv än själva iaktagelsen delar samma sekund som de iaktagna men sannolikt inte deras verklighet. Rent teoretiskt ska det därför finnas en verklighet som oaktat ursprung är den alltigenom verkliga, dvs de exakta förutsättningarna för såväl organiskt som oorganiskt.
-
Tomas Brolins målgest
Så verkligheten är inte bara ett mänskligt påhitt, ett tecken bland andra i den ständigt föränderliga saga som människa lever på fram till sin död?
Det är lite oschyst att inkludera ardennerhästen och pilgrimsfalken i vår värld tycker jag, låt dem leva deras trevliga liv utan att vi ska behöva slänga vara tråkiga begrepp på dem.
Det är lite oschyst att inkludera ardennerhästen och pilgrimsfalken i vår värld tycker jag, låt dem leva deras trevliga liv utan att vi ska behöva slänga vara tråkiga begrepp på dem.
I Never Talked To Bob Dylan med Patti Smith är världens bästa bootleg.
-
waterfromavineleaf
- Kontakt:
Tomas Brolins målgest skrev:Så verkligheten är inte bara ett mänskligt påhitt, ett tecken bland andra i den ständigt föränderliga saga som människa lever på fram till sin död?
Det där är ju inte Tomas Brolins målgest, det är ju ett foto på Tomas Brolins när han gör en (inte sin) målgest....är vad jag menar när vi ska diskutera vad som verkligt är.
-
waterfromavineleaf
- Kontakt:
archaxe skrev:waterfromavineleaf skrev:Det där är ju inte Tomas Brolins målgest, det är ju ett foto på Tomas Brolins när han gör en (inte sin) målgest....är vad jag menar när vi ska diskutera vad som verkligt är.
Jag tror inte jag förstår riktigt. Utveckla gärna.
Verkligheten förpassas ju till något som inte längre finns i samma stund som den infinner sig, det enda vi kan göra är att på valfritt sätt. dokumentera att den har funnits. Den kognitiva "dokumentationen" väljer vi ju knappast eftersom det är den som förutssätter att vi har en verklighet. Förvisso en rätt så hårdragen filosofisk linje men än dock sann.
Är den målade pipan du inte kan stoppa med tobak verklig?
- freddemalte
Re: Är verkligheten verklig?
waterfromavineleaf skrev:Hur den subjektiva verkligheten ser ut är svårt nog att definiera eftersom den utgår ifrån uppfattning snarare än verklighet. Den klassiska paradoxen är ju att, enbart observationen i sig förutssätter en direkt/indirekt påverkan som i sin tur gör att förutsättningarna för det som ska bedömmas som i grunden verkligt inte längre kan vara det eftersom det ska provas för att befästas och därigenom har vi förändrat dess ursprungs via ingrepp på den "verklighet" vi hade för avsikt att undersöka innan vi kunnat redogöra för dess ursprung, sas. Hur den exakta eller alltigenom verkliga verkligheten ser ut lär vi nog sannolikt aldrig få reda på..
Om du vidare begrundar ditt påstående "Hur den exakta eller alltigenom verkliga verkligheten ser ut lär vi nog sannolikt aldrig få reda på" kan du se att det innehåller en logisk miss - ser du den?
Vänligen
Fredrik