dangdang skrev:Viola skrev:Jag tycker att det ska vara rekordresultatet för att om man ställer rätt frågor så kan man liksom inte misslyckas, man visar vad man kan och inte mer med det.
Så du menar att du har absolut koll på att du ställer rätt frågor?När jag gör prov så brukar jag ha öppna frågor där man får motivera varför man tycker som man gör och jag bedömer den naturvetenskapliga validiteten i påståendena. Då tycker jag att man egentligen inte kan lyckas extra bra på just ett prov.
Det är bra med öppna frågor men ju öppnare ju mer kräver det
av såväl den som utför provet och den som bedömer.
Det sista påståendet lät lite väl självsäkert...Om jag ska bedöma hur pass uthållig någon är så ska man väl få betyg i uthållighet. Hur skulle uthålligheten isåfall testas av? Att man orkar lära sig en sak utantill som man inte är intresserad av i itex 2,3,4 timmar?
Sedan undrar jag vad du menar med ett avancerat jobb, är inte det ofta ihopkopplat med ett specialintresse.
Om man ska bedömas ha kunskaper inom ett visst ämne
så bör man rimligen ha mer kunskaper än vad som ingick i
ett specifikt prov. Och för att få dessa kunskaper krävs en viss uthållighet. Är man inte intresserad av allt som ingår i ett ämne så är man rimligen inte heller intresserad fullt ut och klarar man inte av att arbeta med mer än det som intresserar en mest inom ett ämne så är man kanske inte värd ett högt betyg.
Inget jobb är väl så skräddarsytt efter ens intressen så det inte
ingår mindre roliga delar
Kunskaper och färdigheter kräver olika kapaciteter att förstå och kunna dra slutsatser men att komma ihåg fakta är inte heller att förakta annars har man ju inte mycket att dra slutsatser om...