Självmord

Moderator: Moderatorgruppen

Lasarus

Re: Självmord

Inläggav Lasarus » 02 apr 2006 10:08

Makterna skrev:Religion bygger på önsketänkande. Anklagar du mig för att ha valt liberalismen snarare än att ha sökt först och valt därefter?

Politiska ideologier bygger också på önsketänkande. Jag anklagar inte dig för någonting, du har säkert sökt och funnit det du vill tro på.

Men ett påstående om att 50 års utvecklingen skulle medföra så pass stora förändringar av människan att vi helt skulle förändra vårt sätt att tänka och fungera tror jag inte ett dugg på. Tidigare trodde vi på gud, idag tror vi på annat såsom vetenskap, demokrati, konsumtion, kärlek, utveckling, frihet etc.

Rafael

Inläggav Rafael » 02 apr 2006 19:35

Vafan har det här med självmord att göra? Att dessutom likställa allt sorts önsketänkande är bra fånigt. Ska vi återigen dras med klyschan om att allting är osäkert blablabla, vi vet ingenting, allt är hämtat ur den mänskliga perceptionen. Jaja, och sen då?

Men ett påstående om att 50 års utvecklingen skulle medföra så pass stora förändringar av människan att vi helt skulle förändra vårt sätt att tänka och fungera tror jag inte ett dugg på

Låter betydligt mer som Kommunismen, och Mitjurinism, än någon Liberalism. Jag skulle snarare säga att Liberalismen, liksom Schopenhaur, inser att människan må byta kostym då och då, men att det fortfarande är samma människa. Att en politisk ideologi är förenkling är självklart, sådan är människans natur. Kunde den förstå allt, så ja...

Makterna

Inläggav Makterna » 02 apr 2006 19:57

Lasarus skrev:
Makterna skrev:Religion bygger på önsketänkande. Anklagar du mig för att ha valt liberalismen snarare än att ha sökt först och valt därefter?

Politiska ideologier bygger också på önsketänkande. Jag anklagar inte dig för någonting, du har säkert sökt och funnit det du vill tro på.

Jag vill tro på det som verkar sannast och vettigast.
Påstår du något annat?

Men ett påstående om att 50 års utvecklingen skulle medföra så pass stora förändringar av människan att vi helt skulle förändra vårt sätt att tänka och fungera tror jag inte ett dugg på. Tidigare trodde vi på gud, idag tror vi på annat såsom vetenskap, demokrati, konsumtion, kärlek, utveckling, frihet etc.

Utvecklingen går snabbare idag än någonsin förr, på alla områden. Till och med när det gäller befolkningstillväxt; det finns t.ex. fler nu levande människor än alla avlidna tillsammans, sägs det.

From_Ashes_Rise
Kontakt:

Inläggav From_Ashes_Rise » 02 apr 2006 20:25

jag tycket att självmord är rätt så feg..
men om man tänker vad självmord är blir det helt annorlunda.
jag tar ju bara slut på min nu varande person.men jag kanske dör ju inte.
jag vet inte omjag ska tror på biblen och hamna i evigt helvete.
eller så händer ingenting.jag tror vi kna ite prata så mycket om denna teman för att ingen vet ju vad häder efter döden
klart lämna vi en hel del människor efter som fråga sig vad de har gjord för fel. och i springer i väg med våra problem...

TACK F.A.R

Lasarus

Inläggav Lasarus » 02 apr 2006 20:36

Rafael skrev:Vafan har det här med självmord att göra? Att dessutom likställa allt sorts önsketänkande är bra fånigt.

Varför skulle det vara "fånigt"? Önsketänkande om paradiset efter livet (religionen) eller paradiset på jorden (ideologin) har faktiskt stora likheter.

Lasarus

Inläggav Lasarus » 02 apr 2006 20:41

Makterna skrev:Utvecklingen går snabbare idag än någonsin förr, på alla områden. Till och med när det gäller befolkningstillväxt; det finns t.ex. fler nu levande människor än alla avlidna tillsammans, sägs det.

Ja, utvecklingen (eller egentligen förändringen om man skall använda en värdeneutral term) på jorden och i samhället går väldigt fort. Men utvecklas människan lika snabbt?

Nej det är helt omöjligt att vi skulle kunna få en sorts evolutionär utveckling av människan på 50 år. Det skulle ju innebära att generna skulle förändras inom en generation. Att en ny människa skulle födas till följd av att en ny ideologi (liberalism etc) har förändrat människan tror jag inte på.

Makterna

Inläggav Makterna » 02 apr 2006 21:46

Lasarus skrev:
Makterna skrev:Utvecklingen går snabbare idag än någonsin förr, på alla områden. Till och med när det gäller befolkningstillväxt; det finns t.ex. fler nu levande människor än alla avlidna tillsammans, sägs det.

Ja, utvecklingen (eller egentligen förändringen om man skall använda en värdeneutral term) på jorden och i samhället går väldigt fort. Men utvecklas människan lika snabbt?

Nej det är helt omöjligt att vi skulle kunna få en sorts evolutionär utveckling av människan på 50 år. Det skulle ju innebära att generna skulle förändras inom en generation. Att en ny människa skulle födas till följd av att en ny ideologi (liberalism etc) har förändrat människan tror jag inte på.

Intelligensen är kanske biologisk, men människans förmåga att vara rationell har inte bara med gener att göra. Fritänkandet medför en omvälvande förändring anser jag. När folk slutar att vara hjärntvättade av kyrka eller stat, och börjar tänka "vem är jag, vad vill jag", då händer saker som aldrig tidigare hänt i världshistorien. Både bra och dåliga.

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 02 apr 2006 21:56

Fritänkandet var en företeelse populär bland obegåvade borgare på 1800-talet (och tidigare), jag förstår verkligen inte vad det har med något att göra nu för tiden.
I Never Talked To Bob Dylan med Patti Smith är världens bästa bootleg.

angel

Inläggav angel » 02 apr 2006 22:16

Jag har lite problem att kartlägga Platon och Aristoteles syn på självmord. Någon som vet?

Rafael

Inläggav Rafael » 03 apr 2006 13:48

Käft, här pratas det väl för faan inte självmord (läs med Torsten Flinck stämma)!

angel

Inläggav angel » 03 apr 2006 17:12

Det var jag som startade denna diskussion och SJÄLVMORD är huvudpunkten!

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 03 apr 2006 17:34

angel, http://plato.stanford.edu/entries/suicide/
Där har du lite information på ämnet, och bläddrar du ner lite, till 2.1 Ancient and Classical Views of Suicide, så hittar du:

Plato explicitly discussed suicide in two works. First, in Phaedo, Socrates expresses guarded enthusiasm for the thesis, associated with the Pythagoreans, that suicide is always wrong because it represents our releasing ourselves (i.e., our souls) from a "guard-post" (i.e., our bodies) the gods have placed us in as a form of punishment (Phaedo 61b-62c.) Later, in the Laws, Plato claimed that suicide is disgraceful and its perpetrators should be buried in unmarked graves. However, Plato recognized four exceptions to this principle: (1) when one's mind is morally corrupted and one's character can therefore not be salvaged (Laws IX 854a3-5), (2) when the self-killing is done by judicial order, as in the case of Socrates, (3) when the self-killing is compelled by extreme and unavoidable personal misfortune, and (4) when the self-killing results from shame at having participated in grossly unjust actions. (Laws IX 873c-d) Suicide under these circumstances can be excused, but, according to Plato, it is otherwise an act of cowardice or laziness undertaken by individuals too delicate to manage life's vicissitudes. Aristotle's only discussion of suicide (Nicomachean Ethics 1138a5-14) is a difficult and confusing passage in which he attempts to explain how suicide can be unjust and deserving of punishment if the individual who could be treated unjustly is the suicidal individual herself. He concludes that suicide is somehow a wrong to the state, though he does not outline the nature of this wrong or the specific vices that suicidal individuals exhibit.

Och så fortsätter det, ja, du kan ju kolla på sidan själv.
I Never Talked To Bob Dylan med Patti Smith är världens bästa bootleg.

From_Ashes_Rise
Kontakt:

Inläggav From_Ashes_Rise » 03 apr 2006 19:44

men vad nu bråka idag... :shock:
men så blir det kul... hahahha fortätt
men kom igen alla har ju tänkt på självmord.. alla! litre mer eller mindre och så se alla annorlund på saken och så också de gamle grekerna..

Makterna

Inläggav Makterna » 03 apr 2006 23:25

Tomas Brolins målgest skrev:Fritänkandet var en företeelse populär bland obegåvade borgare på 1800-talet (och tidigare), jag förstår verkligen inte vad det har med något att göra nu för tiden.

Om det är "obegåvat" att tänka själv istället för att anamma omvärldens normer på ett dogmatiskt sätt, så är "begåvning" en svaghet.

Att det var "populärt på 1800-talet" tror jag inte stämmer.

ballistik

Inläggav ballistik » 03 apr 2006 23:33

Makterna skrev:
Tomas Brolins målgest skrev:Fritänkandet var en företeelse populär bland obegåvade borgare på 1800-talet (och tidigare), jag förstår verkligen inte vad det har med något att göra nu för tiden.

Om det är "obegåvat" att tänka själv istället för att anamma omvärldens normer på ett dogmatiskt sätt, så är "begåvning" en svaghet.

Att det var "populärt på 1800-talet" tror jag inte stämmer.

Hela upplysningtänkande handlar väl om att man tror att det är möjligt att tänka själv?
"Det finns inget som heter fotogenetisk!"

Återgå till "Filosofi"