natureprovide skrev:
Kväkarnas ”teologi” om man ens kan kalla den det, är avskakad och enkel. De förnekar betydelsen av riter och ritualer, och menar att det enda som kan göra dig närmare Gud är din inre personliga upplevelse.
Det står i stark kontrast till den katolska kyrkan, som menar sig ha ensamrätt på tron och vägen till frälsning. De har dödat och skymfat folk i oändligt antal och står i direkt motsats till Jesus lära som jag ser det. Även när människor som Meister Eckhartt träder fram och talar om det inre Gudsljuset och själens enhet med Gud, så blir han sedd på med starkt tvivel och ogillande. Och många fler exempel finns. Jag tror verkligen inte att katolska kyrkan på något sätt skulle representera ett rent kristet arv, ser det senare som en förlängning och ett ”kristnande” av den tidigare romerska kejsarmakten.
Men det är nog klokt att hålla ett öga på påven och hans killar, de kan komma att spela en nyckelroll i världsutvecklingen framöver är det många som säger.
Jo...
Jung å sin sida (som var född protestant och icke troende) såg, förstod och skrev ingående om den psykologiska aspekten med ritualerna och med riterna - symboliken och symbolerna för att människans psyke ska kunna bli, förbli friskt. Sunt.
Det är outtalat, det är något som skapar balans inom människans psyke.
Bikten skapar sundhet, balans, känslan av frihet.
Han var klinisk psykolog och fader till psykoterapin och förundrades över att de flesta av hans patienter var protestanter och inga katoliker. Han undersökte och fann - bikten.
Han var en vetenskapsmänniska och klartlagde det som krävdes för att veta vad som gör en människa sund och balanserad i sitt mentala.
Vi är fria. Vi kan göra vad vi vill och leva hur vi vill. Äta alla piller vi vill, ha det vi har och lida det vi lider - eller låta bli.
Vi kan tro på vad vi vill och göra som vi vill.
Ingen kommer att ta ifrån oss vad vi kan göra med oss själva och även andra.
Självklart var katolska kyrkans ondska större än Sovjets och Tredje Rikets ideologier... självklart är det bättre att stå inför världen och säga "jag är en stolt kommunist" (över 200 miljoner mord i loppet av bara 100 år) än att säga att man är stolt över att tillhör en kyrka.
Så är ju världen.