Medvetandet

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Medvetandet

Inläggav Algotezza » 26 apr 2026 20:08

Hur bevisar man/vet man att medvetandet är sekundärt och den fysiska organismen primär?

Det beror på vanans makt. Hur man vant sig vid att betrakta sig själv och omvärlden och vilka tanketraditioner man anammat och gjort till sina.

Förmodligen är de två sidor av samma verklighet, livet. Vad som är primärt och sekundärt beror på vilket perspektiv man anlägger.

Livet har alltid haft både en fysisk och en medvetandemässig sida.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Medvetandet

Inläggav Anders » 27 apr 2026 08:24

Algotezza skrev:Hur bevisar man/vet man att medvetandet är sekundärt och den fysiska organismen primär?

Det beror på vanans makt. Hur man vant sig vid att betrakta sig själv och omvärlden och vilka tanketraditioner man anammat och gjort till sina.

Förmodligen är de två sidor av samma verklighet, livet. Vad som är primärt och sekundärt beror på vilket perspektiv man anlägger.

Gamla goa dualismen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 apr 2026 12:35

Anders skrev:
Algotezza skrev:Hur bevisar man/vet man att medvetandet är sekundärt och den fysiska organismen primär?

Gamla goa dualismen?

Jag vet inte det.

Kan också vara likt Spinozas monistiska dubbelaspektteori.

Dualismen har ofta slagsida åt idealism, där anden ses som primär jämfört med materien.
Algotezza aka Algotezza

Smisk

Inläggav Smisk » 27 apr 2026 13:32

Det verkar svårt som bekant :)

Det vanliga resonemanget är det logiska att om x krävs före y så har vi ett förhållande mellan dem.
Om det vi menar med medvetandet kräver det vi menar med biologiska processer så har vi ett sådant förhållande om inte annat.

Jag är väldigt skeptisk till detta faktiskt. Detta verkar för mig, filosofiskt sätt, vara något av en myt.
En regel är att "inget x förklarar helt y". Varken tidsmässigt, logiskt eller ontologiskt.

Vi kan tänka oss att vi har ett förhållande att potentialen för både biologi och erfarenhet kan genom processar av biologi utveckla medveten erfarenhet. Detta är i sig ett förhållande där man snarare "vecklar ut" potential hos något som finns på ett komplext sätt.

Ett förhållande där potentialen x-y utvecklas genom en process där x förhåller sig till y i nätverk av utveckling. Potentialen till både biologi/liv och erfarenhet/medvetande utvecklas genom komplexa förhållanden.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 apr 2026 17:09

Att det finns en mänsklig intersubjektiv idévärld behöver inte vara så svårt att förstå och bevisa, om vi betänker att alla ting och uppfinningar omkring oss, liksom hus och vägar, en gång fanns som idéer som sedan via planering och mänskliga skaparförmågor och verktyg kunde förverkligas i fysisk form.

Men gäller ett analogt resonemang om naturen, att den också handlar om idéer som förverkligas. Men i så fall vems? Naturens?
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 27 apr 2026 17:29

Algotezza skrev:Att det finns en mänsklig intersubjektiv idévärld behöver inte vara så svårt att förstå och bevisa, om vi betänker att alla ting och uppfinningar omkring oss, liksom hus och vägar, en gång fanns som idéer som sedan via planering och mänskliga skaparförmågor och verktyg kunde förverkligas i fysisk form.

Men gäller ett analogt resonemang om naturen, att den också handlar om idéer som förverkligas. Men i så fall vems? Naturens?

Nej, så tror jag inte att det är.
Naturen följer minsta motståndets lag för att leva vidare och fylla lediga nischer i livsväven. Den behöver inget mål eller syfte utöver detta.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 apr 2026 17:56

xion skrev:
Algotezza skrev:Att det finns en mänsklig intersubjektiv idévärld behöver inte vara så svårt att förstå och bevisa, om vi betänker att alla ting och uppfinningar omkring oss, liksom hus och vägar, en gång fanns som idéer som sedan via planering och mänskliga skaparförmågor och verktyg kunde förverkligas i fysisk form.

Nej, så tror jag inte att det är.
Naturen följer minsta motståndets lag för att leva vidare och fylla lediga nischer i livsväven. Den behöver inget mål eller syfte utöver detta.

Är människans värld ett slags ö i naturens ocean med särskilda förutsättningar eller följer även människans värld minsta motståndets lag?
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 28 apr 2026 06:54

Så här tänkte jag i natt (oredigerat).
Ingenting utanför oss själva har existens, egenskaper eller värde utan vår egen medverkan.
Om vi inte lever och tänker och deltar finns det ingenting kvar.
Bara ett tomt svart hål.
Allt som sker gör det inne i vårt medvetande.
Om våra sinnen stängs av försvinner allt utanför oss själva.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 apr 2026 09:41

xion skrev:Så här tänkte jag i natt (oredigerat).
Ingenting utanför oss själva har existens, egenskaper eller värde utan vår egen medverkan.
Bara ett tomt svart hål.

Jag opererats flera gånger på sistone. När sinnena stängs via att man sövs, blir det inte ett tomt svart hål. Det blir inte ens det. Bara ingenting. Och så vaknar man.
Algotezza aka Algotezza

Hubert

Inläggav Hubert » 28 apr 2026 19:59

Ett viktigt faktum är att vi vet, har evidens för, att medvetande hos ett objekt kräver en bestämd kemisk konstitution. Inget talar för att medvetandet existerade före eller utan dess materiella förutsättningar.
Om medvetande existerar utan materiella förutsättningar så behövs evidens/bevis för att hävda att det är sant.
Inga evidens/bevis finns för medvetandets existens utanför/oberoende av materiella föutsättningar, fysik.

Filosofiskt är vi varse att medvetande alltid är medvetande OM något. För vad är medvetande utan innehåll?
Som du säger är medvetslöshet/sövd, utan medvetande, ingenting alls "Bara ingenting."
Algotezza skrev:
xion skrev:Så här tänkte jag i natt (oredigerat).
Bara ett tomt svart hål.

Jag opererats flera gånger på sistone. När sinnena stängs via att man slva, blir det inte ett tomt svart hål. Det blir inte ens det. Bara ingenting. Och så vaknar man.

Vega

Inläggav Vega » 30 apr 2026 18:03

Vår kropp har ju nerver varigenom signaler går till hjärnan.. vad vore hjärnan utan input?

Vega

Inläggav Vega » 30 apr 2026 18:08

Reptilhjärnan är en populärvetenskaplig och skämtsam beteckning för hjärnstammen och de mest primitiva delarna av hjärnan (ofta lillhjärnan och basala ganglier). Den ansvarar för automatiska, instinktiva överlevnadsfunktioner som andning, hjärtslag, balans, flykt- eller kamprespons samt hunger osv.

Återgå till "Filosofi"