Iq test.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 05 mar 2006 00:30

Tja ni kan ju läsa på psykologisektionen ang IQ-Test och varför de konstruerades. Vad de ämnar att mäta. Vad för hjälpmedel de är för psykologer (och personal inom skolan). Och vad ett IQ-Test mäter:
Det är ett testresultat. Vad sedan detta har att göra med verkligehten är en helt annan sak. Och det vet ALLA psykologer och alla som läst det minsta psykologi. Men de är ett bra hjälpmedel.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 05 mar 2006 06:59

ae skrev:Gjorde testet på http://www.highiqsociety.org.
YOUR IQ SCORE IS: 124
Your score places you in the top five percent of the population. This qualifies you for membership in the International High IQ Society.

Och jag har inte ens en avslutad gymnasieutbildning, är bara 21 år gammal och har pysslat med konst i hela mitt liv. Normbryt deluxe.

Lite hybris får man allt ;)
Grattis du är mer begåvad än mig, jag antar att jag får acceptera att jag alltid kommer tillhöra klass 2.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 05 mar 2006 07:00

ae skrev:Gjorde testet på http://www.highiqsociety.org.
YOUR IQ SCORE IS: 124
Your score places you in the top five percent of the population. This qualifies you for membership in the International High IQ Society.

Och jag har inte ens en avslutad gymnasieutbildning, är bara 21 år gammal och har pysslat med konst i hela mitt liv. Normbryt deluxe.

Lite hybris får man allt ;)
Grattis du är mer begåvad än jag, jag antar att jag får acceptera att jag alltid kommer tillhöra klass 2.

DELETED

Inläggav DELETED » 18 jul 2006 22:40

DELETED

Användarvisningsbild
Julia Felicia
Kontakt:

Inläggav Julia Felicia » 19 jul 2006 14:12

Jag har gjort lite tester på internet (mensa, illustrerad vetenskap etc) och enligt de testerna har jag iq nog att vara med i mensa eller liknande. Men jag fattar inte riktigt varför man ska vara med? Handlar det inte bara om att man vill glänsa och verka bättre än andra om man går med i mensa? Eller? Ärligt talat vet jag inte. Men det känns som att de som är med i mensa mest gick med för att kunna sitta och inflika att "jo jag är ju med i mensa då, mitt iq ligger runt 145". Skytmånsfasoner helt enkelt.
Är mensa inte bara för jävla elitistiskt? :roll:

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 19 jul 2006 15:10

Det skumma med Mensa är att de har forum och särskilda träffar för folk som vill diskutera sina favoritintressen med andra ur Mensa. Liksom, vänta nu: Så om jag har ett serieintresse (vilket jag har), och tillhör de 2% av befolkningen som är bäst på att lösa UppfinnarJockes Kluriga Magasin-uppgifter, varför skulle jag då se ett egenintresse av att diskutera mitt serieintresse med andra ur dessa 2%?

Är det inte mer logiskt att diskutera ens intresse med andra som delar mitt intresse? Och vidare; är det inte extra logiskt att diskutera detta mitt intresse med andra som har annorlunda bakgrund än jag själv?

Ett av mina favoritforum är exempelvis rollspel.nu. Där är åldern extremt varierande, folk kommer från olika delar av hobbyn, från hela landet, och har väldigt många olika bakgrunder (även om de flesta är vita män och pojkar; så råkar det helt enkelt vara i den hobbyn).

Att vilja begränsa mångfalden för ens diskussioner är många saker. Det är dock inte "intellektuellt". Att bara diskutera mitt rollspelsintresse med heterosexuella, stockholmare, tjugo+åringar, singlar, eller andra inom reklambranschen; det hade varit helt sinnessjukt, och det hade var och en förstått. Men man måste tydligen vara en fullblodsidiot för att gå med i Mensa, för där tycker man detta är helt naturligt och till och med något att slå sig för bröstet för.

Jag tycker att alla som smickrar sig själva är motbjudande, men de som försöker tjusa sin intelligens genom att demonstrera sin totala avsaknad på densamma, de är blott skrattretande tragiska. Gå inte med där, PopJimmy, du är alldeles för smart för dem.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 19 jul 2006 15:31

HAHAHA
Du är rolig du Rising. Jag håller naturligtvis med.

Detta test idag http://www.etienne.nu/flashtest/ , lite halvslarvigt och jag antar att jag får erkännna för mig att jag enligt detta test bara når över/upp till 98% och inte 99% eller 99.99% eller 99.99999% procentandelar av världens enligt testes s.k. "smartaste" människor.

Jag tror människor nog att människor som når upp till 99.99999999% ofta har andra fel på sin hjärna som jag antagligen klarade mig utan. Dock erkänner jag att jag har fel på hjärnan, jag blev vänsterhänt, det suger, måste spela piano och gitarr upp ock ner.

Sen når jag också över gränsen för de 99% av jordens befolkning som inte har en egen dator (jag läste detta i statistik). Jag har faktiskt en EGEN dator! JIPPIE!

Vi tillhör grädden på toppen av jordens mest rika människor, men är vi gladare för det? Nej klart inte.

Tror faktiskt social och emotionell "intelligens" gör är mer viktigt att ha om man vill få ut något kul av livet, och detta är något alla kan lära sig.

Användarvisningsbild
Julia Felicia
Kontakt:

Inläggav Julia Felicia » 19 jul 2006 15:37

Scoring:
Click the "Get score" button at the bottom of the answer sheet to get your results.
This test is extremely difficult! Only 1 person out of 20 can achieve a score above 0. So there is no reason to feel bad if you get a low score.

Så står det på http://www.etienne.nu/flashtest/

5% kan få en poäng över noll.... :roll:

konstigt test

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 19 jul 2006 15:39

Julia Felicia skrev:5% kan få en poäng över noll.... :roll:

konstigt test
men läste du inte detta:
This test should NOT be confused with a regular psychologists IQ test. This is a High-Range test!
Any statistical data regarding this test is theoretical. Also, as with most other High-Range tests, this should be considered a work of art, not a psychometric instrument.

Användarvisningsbild
Julia Felicia
Kontakt:

Inläggav Julia Felicia » 19 jul 2006 15:42

Ojdå...

:shock: men det är fortfarande ett konstigt test :lol:

Saphir

Inläggav Saphir » 27 jul 2006 00:31

Som jag har förstått det är IQ-test hyfsat bra för att förutsäga ungefär hur framgångsrik (läs rik) man kommer bli. Vad det däremot inte kan urskilja är exceptionella talanger inom olika områden. Eliten inom olika dicipliner av vetenskap/konst etc är inte de som har högst resultat på IQ-test.

Användarvisningsbild
Bifrost
Kontakt:

Inläggav Bifrost » 27 jul 2006 15:21

suchanother skrev:Annars är betygen i skolan en rätt bra mätare på IQ.

Det betvivlar jag. Jag töntade bort min gymnasietid på annat (tackar min lyckliga stjärna för högskoleprov!) och har ändå en relativt god IQ.
La Danse Macabre

Stefan

Inläggav Stefan » 27 jul 2006 15:32

Ja, men du är en person... Det behöver inte alls peka på att Such har fel.

Användarvisningsbild
Bifrost
Kontakt:

Inläggav Bifrost » 27 jul 2006 15:50

Jag och fler med mig. Sedan beror det ju förstås på vad man menar med "bra". Jag tror för egen del att högskoleprovet och det "skriftliga" testet vid mönstringen fungerar bättre.

Edit:

Varför är det så fruktansvärt "stigmatiserat" att ha en hög IQ eller att vara medlem i mensa? Så fort det kommer på tal bevisar det egentligen ingenting; och så kommer det, tro fan; alltid att vara; för i mellanmjölkens land är ingen dummare än någon annan. Alla är lika smarta. Egentligen.
La Danse Macabre

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 aug 2006 11:01

Felet med IQ testen, egentligen inte fel på testen utan attityden gentemot testen, är att man knyter värderingar till något som bara är deskriptivt.

Man gör ett prov som bevisar att, man är sämre eller bättre på att lösa den konstruerade uppgiften än andra.

Inte att man är sämre eller bättre än andra.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Filosofi"