Europeisk kultur
Moderator: Moderatorgruppen
Pyramiderna byggdes inte av slavar, utan av dom egyptiska bönderna, som med stor sannolikhet kände religiös mening i bygget. Farao var ju den levande guden.
Bönderna byggde pyramiderna under den tiden på året Nilen var översvämmad och det inte gick att odla. Slavar användes mest som tjänstefolk i hemmen.
Att egyptierna offrade barn har jag aldrig hört, källa?
Bönderna byggde pyramiderna under den tiden på året Nilen var översvämmad och det inte gick att odla. Slavar användes mest som tjänstefolk i hemmen.
Att egyptierna offrade barn har jag aldrig hört, källa?
Rising skrev:Jag tycker inte att kristna värderingar är särskilt västerländska. Längre. Sedan upplysningen tycker jag istället att västerlandets kultur har präglats av tilltron till individualismen. Inte nödvändigtvis egoism, men i vart fall tilltron till att individens integritet är tillräckligt stark för att upprätthålla sig själv. (på gott och ont förstås, sexualiseringen av unga tjejer har vi problem att få bukt med, eftersom vår kultur säger oss att alla borde ha rätt att klä sig som de önskar, och att det är värre när man kontrollerar kvinnors sexualitet) Här i väst är vi öht rätt fixerade i begrepp som viljan, friheten och den enskilde hjältens kamp. Mer så än i öst där man lägger större vikt vid plikten, lydnaden och traditionerna.
Om det finns något genomgående tema i västerländsk kultur så är det uppbrytandet. Revolten mot föräldrarna, mot konventionerna, mot storföretagen, mot kyrkan, mot idéerna om smakfullhet, osv. Till och med hippie- och proggrörelsen var uppbrytande rörelser; de var revolter mot teknikivern och mot vurmandet för det moderna. Barrikaden, martyren, terroristen, sirenerna; det är västerlandets viktigaste kulturikoner. De går igen i det mesta från Pippi Långstrump och Dirty Harry till Matrix och The Who. Från Casablanca och Ung Rebell till Madonnas Papa don't preach.
Jag tror snarare att de revolter du pratar om är symptom på det värdeförnekande i den kristna moralen. De gör uppror eftersom de känner hur deras liv betrsktas som innehållslösa. En kultur som inte förmå ge mening åt människorna som tillhör den ger nödvändigtvis upphov till existentiell frustration.
Vurmandet för det moderna är ju ett sublimerat uttryck för den kristna uppfattningen om himmelrikets önskvärdhet.
Hjältedyrkan däremot kan anses härstamma från en betydligt äldre krigarkultur. Det kan bero på feodalsamhällets relativa långvarighet i Europa. Att Pippi är en Davidfigur och Neo är Jesus är däremot tecken på hur hjältedyrkan har kristnats. För att de ska få vara hjältar måste de vara nådiga, ödmjuka etc annars kallas de antihjältar.
Lukas
Bara för att man läser något någonstans måste det inte innebära att det är sant. Jag har sett flera av dina inlägg där du idiotförklarar alla som ifrågasätter det som står i böckerna. Ingen vet vem som byggde pyramiderna ens (dvs uppdragsgivare), man kan bara komma med teorier. Jag tycker inte om att du presenterar dina källors uppgifter som fakta och idiotförklarar alla andra som ifrågasätter detta.
Romantisk?
Vad menar du med det?
Det är knappast ett begrepp som du kan slänga dig med utan definition om du vill vara så anal som du framställer dig själv.
Vad menar du med det?
Det är knappast ett begrepp som du kan slänga dig med utan definition om du vill vara så anal som du framställer dig själv.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
lukas skrev:Detta anses vara en av de mest ROMANTISKA man kan uppleva i Sverige.
Det sägs (påstås) att om ett par kan klara denna resa hela vägen utan att
bil osams i båten, så håller föbindelsen mellan dessa (äktenskapet) HELA LIVET.
Det här var den konstigaste definitionen på romantik jag någonsin hört: Romantik såsom prövning för att se om två människor står ut med varandra under påfrestande former.
Romantik för mig är snarare ett idealiserande av kärleken; den ridderliga kärleken. Att man är trogna varandra (även i tanken) fast man är långt ifrån varandra, att man uppvaktar varandra med gester av omtänksamhet, samt att man får uppleva de enkla berusningarna i livet; stearinljusens ljuskäglor, regndropparnas trummande på taket, rosornas doft och prakt, de sköna naturfenomenen och liknande.
Bilden av riddaren som spelar luta utanför jungfruns fönster anses väl romantisk för just uppvaktningens, den sköna musikens och den stjärnklara nattens skull? Jag har aldrig hört din tolkning förr; att det skulle vara romantiskt för att riddaren spelar så illa att om jungfrun bara står ut under hela konserten så vet man att de kan ha en framtid tillsammans...
lukas skrev:Mithra skrev:Pyramiderna byggdes inte av slavar, utan av dom egyptiska bönderna, som med stor sannolikhet kände religiös mening i bygget.
Det var ett märkligt påstående, de flesta vet att så inte var fallet:
Det var värre än så. De slavar som byggde hemliga gångar
till gravkammaren avrättades då bygget var klart för att
de inte skulla kunna avslöja hemligheterna.
En känd kompositör har i en av de mest kända skådespel
beskrivit detta i " Fångarnas Kör" ( VERDI).
Det finns nog inte en enda bildad varelse som ifågasätter nedanstående :
DET VAR SLAVAR/FÅNGAR SOM BYGGDE PYRAMIDERNA.
De flesta dog under arbetet.
Människovärdet var 0 (noll) för dessa slavar, som var större delen av befolkningen.
Läs på lite och romantiser inte om dessa PRIMITIVA KULTURER.
"Det fina folket" ägde allt , medan större delen av befolkningen fick
vara slavar och göra skitjobbet.
(JAG TRODDE ALLA VISSTE DETTA)
* MÄNNISKO-OFFER VAR VANILGT VID DENNA TID
LÄS PÅ LITE:
DET FINNS GOTT OM SÅDAN LITTERATUR FÖR DEN
SOM VILL VETA SANNINGEN OM DENNA "GULLIGA KULTUR"
Det verkar vara du som inte har koll. Vad har du läst för böcker....måste vara nåt populärvetenskapligt dravel från ett fjärran sekel. Har själv läst lite egyptologi och det Mithra säger är helt korrekt och stöds av facklitteraturen.
lukas skrev:Tyvärr, allt vill man inte förklar:
Men det finns en mening med allt som sker !
Detta är också ett svar, även om det inte är hetäckande
Jorå. Det är ganska "hetäckande", det säger oss att du inte tror att vi läser andra inlägg förutom det allra senaste, och att vi inte skulle ha något emot att läsa dina inlägg dubbelt upp. Jag kan "förklar" för dig att du har fel på båda punkter.'
Sedan Finns det Sliskig Romantik I Veckotidningar.
Finns på forum också. Kännetecknas av överanvändning av solnedgångar.
Slå upp i en uppslagsbok, för säkerhets skull
Hittade inget som stödde din teori om att äktenskapsprövning skulle vara en relevant del. Hittade däremot belägg för det jag själv skrivit.