Deuce Deceptor skrev:Gustaf: Har varit borta ett tag...inte valt att utebli pga dina svar. Ska se vad jag kan göra. Hoppas du fortfarande är intresserad av tråden.
Anade det. Hoppas Du har haft det bra. Självfallet är jag fortfarande intresserad av tråden.
Deuce Deceptor skrev:Ingenting är absolut...
...
De [absoluta lagar] är i fall av existens bortom vårt vetande.
...
Jag är materialist. Allt är en substans. Vi är samma substans som världen omkring oss.
Hur får Du ihop ovanstående? Du anser (1) att ingenting är aboslut och (2) att det absolutas existens är bortom vårt vetande (kunskapsteoretisk idealism) samt (3) att allt är en substans, materia (ontologisk materialism).
Hur rättfärdigar Du (1) med (2)? De båda kan väl omöjligen gälla (vara sanna) samtidigt?
Ur Dina påståenden - (1) och (3) - måste med nödvändighet följa att
materia inte är absolut; vad menar Du med det? Menar inte en ontologisk materialism - så som Du framför den (monistisk) - just att materien i sig själv är oberoende (självständig), alltså absolut?
Deuce Deceptor skrev:Sanning är relativt i och med att det alltid är ett begränsat subjekt som bedömmer.
...
Jag är värdenihilist på så sätt att jag menar att det inte finns objektiva värden.
...
Jordgubbar [objekt] är bara jordgubbar [objekt]. Att de är av godo är något som jag [subjektet] avgör.
...
Värdenihilismen menar (som jag förstått den) att värden enbart finns som känslor eller uppfattningar hos subjektet och att de saknar objektiv motsvarighet i "verkligheten".
Jag är med på Din förståelse av värdenihilismen, med ett undantag (formuleringen är från NE): "att värdesatser
inte egentligen är några omdömen eftersom de inte uttalar sig om verkligheten eller kan anses vara sanna eller falska." Nu framgår nog varför jag inte fick ihop Ditt påstående att "sanning är ett omdöme" med att Du är värdenihilist.
Att värden saknar objektiv sanningsgrund är inte detsamma som att objekt inte existerar, eller att omdömen därom skulle vara relativa; bara att värden är relativa. Omdömen förutsätter objekt (upplevt eller reelt), och är således sanna eller falska i det att de överstämmer med objektet i sig (koresponsdans). Värdeusagor säger inget om objektet i sig, då värdet inte är en egenskap hos objektet utan subjektets tyckande, och är således varken sanna eller falska.
Som jag har uppfattat Hägerström, sökte han väderlägga subjektivismen och, som så många, ge vetenskapen en "objektiv giltighet". Tillåt mig att knyta an till det föregående genom att avslutningsvis citera Hägerström:
Axel Hägerström i "Framställning av den egna filosofin" skrev:All kunskap är omedelbar i den meningen, att däri alltid något bestämt är givet såsom realt. Att realiteten såsom självidentitet är det i sig giltiga begreppet betyder endast att den är själva giltigheten. I samma betydelse betecknas den såsom det absoluta.
Frågan blir nu: Överger Du uppfattningen att ingenting är absolut - och räddar sanningen - i det att Du anser materien vara densamma eller överger Du uppfattningen att Du med säkerhet vet - eller kan veta - att allt är materia?
Lev väl,
Gustaf