Man kan kanske anta att den information (substansen) ett ting/skeende besitter är utdraget i rummet (flera kopior), men sprider sig på ett väldigt opraktisk sätt. Om informationen i stället var ett koherent knippe (som en laser) så skulle man kunna "plugga in sig" på en tidsaxel om man kunde färdas över ljusets hasighet. Frågan är bara om ett ting endast kan utgöras av denna information och samtidigt duga som underlag i en tidsresa? Min verklighet lutar mer åt detta så jag kan bejaka sådana tankar. Kan också föreställa mig informationes ickelokalitet och verkan på avstånd, där "tidigare" information är ständigt närvarande att plugga in sig på, även om den inte bevarats i knippen. Ungefär som akashakrönikan. Informationen är i stället primär och förutsättning för hur substansen gestaltar sig. Informationen = den dynamik som är supersträngarnas identitet, som sedan gestaltar det vi observerar som massa. Tidsresor är då möjliga som en fritt flytande jagidentitet i detta informationshav, eftersom "minnen" är informationsbitar likväl.
I en filosofisk betraktelse tycker jag de gamla teosofiska idéerna rimmar märkvärdigt bra med supersträngteorin:
"Akasha (sk). En subtil, översinnlig andlig essens som genomsyrar hela rymden; den ursubstans som felaktigt blivit identifierad med Etern. Det förhåller sig till Etern som Anden förhåller sig till Materien eller Atman till Kama rupa. Det är faktiskt den Universella Rymden i vilken Universums eviga Ideation ligger latent i sina ständigt föränderliga aspekter på objektivitetens och materiens plan, och från vilken Första Logos eller den uttryckta tanken utstrålar. Därför påstås det i Puranaböckerna att Akasha endast har ett attribut, dvs. ljud, för ljudet som symbol är enbart Logos i omskriven form – "Tal" i dess mystiska bemärkelse."
Johan