Undrar om filosofin...

Moderator: Moderatorgruppen

Katana

Undrar om filosofin...

Inläggav Katana » 01 dec 2006 16:35

Vad är slutet om människan inte ens vet början ?
När slutar människan att grubbla ?
När når filosofin sin ände ?

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 01 dec 2006 17:55

Kan vi veta allting?

Katana

Inläggav Katana » 01 dec 2006 19:48

nä... lite därför jag även undrar... varför hålla på ?

offe

Inläggav offe » 01 dec 2006 20:38

Man grubblar så länge det är roligt, sedan spelar man patience för att tömma huvudet.

Katana

Inläggav Katana » 01 dec 2006 22:20

offe skrev:Man grubblar så länge det är roligt, sedan spelar man patience för att tömma huvudet.

Jag tror det är tvärtom.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 01 dec 2006 22:31

Katana, du undrar för mycket och teoriteserar för mycket.
Take some action!

Katana

Inläggav Katana » 01 dec 2006 22:38

Such the fuck up !   :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Undrar om filosofin... Svar: ja!

Inläggav Algotezza » 01 dec 2006 23:49

Katana skrev: Vad är slutet om människan inte ens vet början ?

Det/livet/kosmos/tanken är en cirkel - med oändlig radie, förvillande lik en rät linje...

Katana skrev:När slutar människan att grubbla ?

När hon tar en paus i grubblandet - för att älska med sig själv eller andra... Så är ju också grubblandet ett slags andlig masturbation och alltså något mycket positivt och givande - sin egen belöning...

Katana skrev:När når filosofin sin ände ?

När den oändliga cirkeln sluts bortom Aldrigheten, där vid Intighetens Port.

A
Algotezza aka Algotezza

filosophie
Kontakt:

Inläggav filosophie » 02 dec 2006 00:09

Är det någon annan än jag som blir rädd för sig själv när man grubblar för mycket? KÄnns som man håller på att bli galen  :shock:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 dec 2006 00:16

filosophie skrev:Är det någon annan än jag som blir rädd för sig själv när man grubblar för mycket? KÄnns som man håller på att bli galen  :shock:

Ett bra sätt att bli av med grubblandets cirklar är att skriva ner det. Jag tänker bäst när jag skriver ner det, kan reda ut det bättre då. Ser vad jag tänker.

Jag har märkt att skrivandet funkar också när det är ett begrepp jag söker. Jag skriver ner och frågar mig själv, så kommer svaret.

Jag tänker med handen. Jag har skrivandet som självterapi. Primalskrik i text. Jag behöver inte läsa det sedan.

A
Algotezza aka Algotezza

filosophie
Kontakt:

Inläggav filosophie » 02 dec 2006 00:40

Tufft! Jo jag har testat att skriva..  men får skriv kramp ofta..
Det är väldigt tufft att när man skriver så kommr det fram saker osm man inte visste att man tänka eller tyckte!!
och då känner jag ofta att " herregud, vem är jag egentliggen? om jag inte ens känner mej själv"

läskigt..... grubblar för mycket

men det är ju så intressant!!  :wink:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 dec 2006 00:55

filosophie skrev:Tufft! Jo jag har testat att skriva..  men får skriv kramp ofta..
Det är väldigt tufft att när man skriver så kommr det fram saker osm man inte visste att man tänka eller tyckte!!
och då känner jag ofta att " herregud, vem är jag egentliggen? om jag inte ens känner mej själv"

läskigt..... grubblar för mycket

men det är ju så intressant!!  :wink:

Jag har nått förbi skrivkrampens revir...

Självkännedom genom skrivande för min del. Det är min mani, bär alltid med mig penna och ett litet skrivblock...

A
Algotezza aka Algotezza

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 02 dec 2006 01:49

Det är därför man använder datorn och inte papper och penna. Jag får skrivkramp efter ett par rader.. ^^

Men det ligger mycket i vad algo säger. Jag har inte riktigt lärt mig det ännu dock, har lite problem med att strukturera alla tankar på alla områden - men för att reda ut någonting och få någon struktur alls så måste man börja skriva ner. Sortera, organisera, kategorisera är också bra.

Men det är ju så mycket :(

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 dec 2006 01:57

Carpe Nihil skrev:Det är därför man använder datorn och inte papper och penna. Jag får skrivkramp efter ett par rader.. ^^

Men det ligger mycket i vad algo säger. Jag har inte riktigt lärt mig det ännu dock, har lite problem med att strukturera alla tankar på alla områden - men för att reda ut någonting och få någon struktur alls så måste man börja skriva ner. Sortera, organisera, kategorisera är också bra.

Men det är ju så mycket :(

Rom byggdes inte på en dag - men dracks ibland på en kväll.

Man får ta det bit för bit. Ibland får man nöja sig med att "få det ur sig" - utan struktur...

Mit tänkande är liksom nebulosariskt, det krävs att få ner det i ord, skrivna yttre tecken,  för att jag skall se vad jag tänker - och kunna värdera det. Det menade alltid min  gamle professor i praktisk filosofi i Lund, Manfred Moritz.

A
Algotezza aka Algotezza

Tor

Re: Undrar om filosofin...

Inläggav Tor » 02 dec 2006 02:10

Katana skrev:Vad är slutet om människan inte ens vet början ?
När slutar människan att grubbla ?
När når filosofin sin ände ?

1. Jag tror inte man behöver veta början för att förstå slutet. Sen vad slutet är e en annan sak...

2. Människan kommer alltid att grubbla så länge vi existerar, så länge vi utvecklas kommer det alltid att finnas saker som man kan fundera över!

3. se 2

Återgå till "Filosofi"