Viktiga filosofiska verk

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kyano

Viktiga filosofiska verk

Inläggav Kyano » 05 dec 2006 20:00

Vilka filosofiska originalverk tycker ni man ska ha hemma i hyllan?

Jag vill dessutom att man försöker bortse från tycke och smak i viss möjlig mån. Jag är ute efter nödvändiga och tillräckliga vilkor för ett filosofiskt hemmabibliotek med lagom pondus, kanske man kan säga :)

Så här i julklappstider är ju denna diskussion minst sagt aktuell, för såväl önske- som inköpslistor.

Själv köpte jag Rawls En teori om rättvisa här om dan till mig själv, och jag känner att den var ett lyft.

Sheriffen

Inläggav Sheriffen » 05 dec 2006 20:27

Köp Heideggers 'Varat och Tiden'

Antagligen en av filosofihistoriens mest svårtolkade verk.
Stort cred till den som har den/dessa (kommer ofta i två delar) i sin hylla.

Försökte mig på att läsa delar av den för nåt år sedan (svensk översättning).   Kräver ork och stora mentala resurser! Ge ett ex i present till nån du inte gillar, och tala om att du förväntar dig en recension.
Ställningstaganden är subjektiva och kan inte vilas på logisk grund, därför är ställningstaganden idiotiska.
Påståendet att ställningstaganden är idiotiska är i sig ett ställningstagande och därmed idiotiskt.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 05 dec 2006 20:39

http://www.amazon.com/Sex-Ecology-Spiri ... F8&s=books

Sen att många på detta forum antagligen inte förstår vikten av denna bok eller något annat Wilber skrivit i övrigt, gör den än desto mer viktig.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 05 dec 2006 21:03

Sheriffen skrev:Köp Heideggers 'Varat och Tiden'

Antagligen en av filosofihistoriens mest svårtolkade verk.
Stort cred till den som har den/dessa (kommer ofta i två delar) i sin hylla.
Förstår ärligt talat inte vad det är som gör Heidegger så viktig, vad säger han som skulle vara så revolutionerande?

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 05 dec 2006 21:21

Hehe, Wilber alltså Jimmy? Den var oväntad :)

Men det gav mig en idé till att omformulera frågan. Om man bara fick välja en bok att bidra med till detta tänkta perfekta bibliotek, vilken skulle det då vara?

Själv skulle jag spontant säga Sartre's Varat och intet.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 05 dec 2006 21:28

Filosofiska Undersökningar. 'nuff said.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 dec 2006 23:09

PopJimmy skrev:Förstår ärligt talat inte vad det är som gör Heidegger så viktig, vad säger han som skulle vara så revolutionerande?

Har du läst Heidegger? Beror väl på hur man definierar "revolutionerande". Personligen finner jag just Heidegger vara det när han proklamerar Jagets icke-vara.

Som svar på trådens fråga: Beror på vilka frågor man vill fördjupa sig i, filosofin är ett brett område.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 05 dec 2006 23:40

Platons samlade.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 06 dec 2006 00:30

Avantgardet skrev:Som svar på trådens fråga: Beror på vilka frågor man vill fördjupa sig i, filosofin är ett brett område.

Fegis :)

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 06 dec 2006 00:31

Grottis skrev:Platons samlade.

Om du bara fick välja en då?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 dec 2006 00:39

Kyano skrev:
Avantgardet skrev:Som svar på trådens fråga: Beror på vilka frågor man vill fördjupa sig i, filosofin är ett brett område.

Fegis :)

Ja, kan hända, men det beror liksom på vad man gillar. Man skulle kunna dela in dem i genrer. Gillar man deckare, eller skräckisar, eller komedier, ja eller vad som helst, så måste man ju anpassa sin läsning därefter.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 06 dec 2006 01:59

Kyano skrev:
Grottis skrev:Platons samlade.

Om du bara fick välja en då?

Staten. Den dialogen fyller en hel bok och torde vara den enskilt viktigaste i Platons ouevre.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 06 dec 2006 02:03

Avantgardet skrev:Ja, kan hända, men det beror liksom på vad man gillar. Man skulle kunna dela in dem i genrer. Gillar man deckare, eller skräckisar, eller komedier, ja eller vad som helst, så måste man ju anpassa sin läsning därefter.

Ja men precis. Det är lite det som är tanken med frågan, att fånga upp olika men viktiga filosofiska verk. Även om man är intresserad av etik så kan vetenskapsteori fortfarande vara intressant. Och rimligen bör båda i någon mån täckas av biblioteket. Vidare har ju många filosofer varit verksamma inom många områden, precis som att författare och regissörer också kan bemästra såväl drama som komedi och skräck. Jag medger att det i viss mån handlar om tycke och smak, men nog finns det vissa värda mer ljus än andra.

Användarvisningsbild
skuggan

Inläggav skuggan » 06 dec 2006 02:16

men snälla... Descartes pojkar och flickor! Om man inte har Descartes i bokhyllan så vet jag inte vad, random amatörer alltså. :roll:

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 dec 2006 03:15

Osho. Kommer inte ihåg vad boken hette. Inte så mycket filosofi, mera sunt förnuft. Men börjar man inte med det, händer det ofta att man lägger böcker under bältet istället för under hatten.

Filosofiska böcker i all ära, men dom skapar inte ofta dom filosofiska tankegångarna. Bättre med en skön roman, där moralfrågorna aktualiseras eller språkets vindlingar intrigerar.
Torrt förnuft når inte långt, då vore vi inte här i diskussion.

F.ö bra bok Jimmy, mest en inbjudan dock, en följetång man önskar mer av.

Annars, inte filosofi, men väl en tankeställare, Fromm, Flykten från friheten, med tanke på tiden den skrevs i och tiden vi befinner oss i. Alltid lika aktuell eller kanske först nu riktigt aktuell?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Filosofi"