Har vi en fri vilja? Är vi fria?
Moderator: Moderatorgruppen
Har vi en fri vilja? Är vi fria?
Jag ställer mig frågan om vi har en fri vilja. Blir vi inte så fria som vi formar oss? Om jag bestämmer mig för att flyga, då blir jag helt plötsligt inte fri, utan väldigt bunden eftersom önskan är omöjlig enligt tyngdlagen .. Så, hur ställer ni er till människans frihet och fria vilja?
" En tanke är alltid relativ "
-
Carpe Nihil
Ahhh, curse it, onda fråga! Det kommer bli en massa determinist-tjafs och sen kommer vi inte att komma fram till någonting alls.
Men okej, jag kan försöka. Fri vilja så som i komplett frihet har vi givetvis inte. Fri vilja i begreppets vanliga bemärkelse har vi antagligen inte heller, det är mycket möjligt att vi är en del i ett kausalitetsförlopp. Deterministerna vinner, for now.
Sen kanske vi ska orka definiera fri vilja också? fast jag tror att de flesta förstår hur begreppet används vanligtvis, och därför så kanske vi slipper språkfilosofin? ^^
Men okej, jag kan försöka. Fri vilja så som i komplett frihet har vi givetvis inte. Fri vilja i begreppets vanliga bemärkelse har vi antagligen inte heller, det är mycket möjligt att vi är en del i ett kausalitetsförlopp. Deterministerna vinner, for now.
Sen kanske vi ska orka definiera fri vilja också? fast jag tror att de flesta förstår hur begreppet används vanligtvis, och därför så kanske vi slipper språkfilosofin? ^^
Man måste nog ge en definition både på "frihet" och "fri vilja", så att man vet att man talar om samma sak, t.ex.
En person x handlar av fri vilja när h*n utför den aktuella handlingen utan att vara utsatt för yttre eller inre tvång med avseende på denna.
En person x handlar av fri vilja när h*n utför den aktuella handlingen utan att vara utsatt för yttre eller inre tvång med avseende på denna.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.
Vad händer om vi inte längre har en historia?
Om det som är nu bart och enbart föregås av det som är nu passerande?
Jag lutar åt att det är vår subjektiva förmåga att föreställa oss kommande utfall som skapar vår fria vilja.
Oftast så aktualiseras inte frågan om vilja icke vilja förrän vi märker oss handla emot våra värderingar.
Vi kan då göra oss mer rigida gentemot kommande instanser av beteendet, och därigenom göra oss fria i valet innan vi möter det vi avser ge respons på.
Om det som är nu bart och enbart föregås av det som är nu passerande?
Jag lutar åt att det är vår subjektiva förmåga att föreställa oss kommande utfall som skapar vår fria vilja.
Oftast så aktualiseras inte frågan om vilja icke vilja förrän vi märker oss handla emot våra värderingar.
Vi kan då göra oss mer rigida gentemot kommande instanser av beteendet, och därigenom göra oss fria i valet innan vi möter det vi avser ge respons på.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Re: Har vi en fri vilja? Är vi fria?
arvidsson skrev:Om jag bestämmer mig för att flyga, då blir jag helt plötsligt inte fri, utan väldigt bunden eftersom önskan är omöjlig enligt tyngdlagen ..
Det är inte omöjligt, man kan lära sig det.
amy skrev:arvidsson skrev:Om jag bestämmer mig för att flyga, då blir jag helt plötsligt inte fri, utan väldigt bunden eftersom önskan är omöjlig enligt tyngdlagen ..
Det är inte omöjligt, man kan lära sig det.
Jag flög i morse, jag definierade bara om begreppet. Allt är inom mitt sinnes sfär, upphöjd likt en despot jag här råda!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Denna avhandling täcker nog det mesta inom ämnet:
https://guoa.ub.gu.se/dspace/bitstream/ ... ntzon1.pdf
happy happy joy joy
https://guoa.ub.gu.se/dspace/bitstream/ ... ntzon1.pdf
happy happy joy joy
Spin the wheel of fortune or learn to navigate
-- Covenant
-- Covenant
hah. brülde är söt.
jag tänker nu inte läsa 173 sidor fri vilja.
men, jag kan gå med på fri vilja - som vi talar om det mest -
i det triviala, vilket gör hela saken trivial..
om jag väljer äpple istället för banan tex. men som sagt, kausaliteten är ruggig. det är knappast jag som valde att mor tvingade i mig banan som barn, eller vad annat kroppsligt som själsligt som kommer att vara det egentligt avgörande för varje träffat val jag nånsin kommer tro mig fatta.
det finns ju alltid anledningar, och som jag ser det är anledningen till valet kausaliteten och själva kuggen i (leksaks-?) hjulet om vår fria vilja.
vad dock jag önskar hellre se är floder av ditt blod
jag tänker nu inte läsa 173 sidor fri vilja.
men, jag kan gå med på fri vilja - som vi talar om det mest -
i det triviala, vilket gör hela saken trivial..
om jag väljer äpple istället för banan tex. men som sagt, kausaliteten är ruggig. det är knappast jag som valde att mor tvingade i mig banan som barn, eller vad annat kroppsligt som själsligt som kommer att vara det egentligt avgörande för varje träffat val jag nånsin kommer tro mig fatta.
det finns ju alltid anledningar, och som jag ser det är anledningen till valet kausaliteten och själva kuggen i (leksaks-?) hjulet om vår fria vilja.
vad dock jag önskar hellre se är floder av ditt blod
-
Tim.Stridh
Frihet!
Jag tror att om jag tror mycket starkt på en sak, så kan det vara fysisk möjligt att göra det, alltså t.ex om jag tror starkt på att jag ska kunna klara av att göra det omöjliga så starkt så kommer det funka. Jag tror också att det finns "Maskhål" och "Genvägar" till andra dimensioner!
MVH Tim Stridh--- Jag har ett fritt liv!
MVH Tim Stridh--- Jag har ett fritt liv!
J R Auk skrev:Jag flög i morse, jag definierade bara om begreppet. Allt är inom mitt sinnes sfär, upphöjd likt en despot jag här råda!
Det finns många människor som har flygit. Till exempel såna där yogin: http://en.wikipedia.org/wiki/Yogi_Pullavar
-
Katana
Re: Frihet!
Tim.Stridh skrev:Jag tror också att det finns "Maskhål" och "Genvägar" till andra dimensioner!
Bra!! One day you might need those... :)
-
Carpe Nihil
-
Philosopher King