debaser skrev:Algotezza skrev:debaser skrev:Det gäller ju att man är villig att svälja det faktum med axiomer också. Det är ju inte en allmän lag direkt utan en god vägledning, som jag i det här fallet även använder mig av. Min poäng är bara att det är meningslöst att diskutera frågor man behöver använda sig av axiom för att komma fram till en slutsats (dvs det mesta egentligen).
Vad kan vi komma fram till utan underförstådda axiom? Det krävs alltid en plattform. Att lyfta fram "det självklara" i ljuset är en väg att förstå hur vi fungerar och tänker...
A
Jomenvisst, men samtidigt är det skillnad på axiom och axiom, och det vet du säkerligen med. Men att som du säger lyfta fram "det självklara" innebär ju inte att det är rätt, bara att det är gynnsamt att lyfta fram vad vi tror kan vara rätt. Så indirekt finns inget motargument på mina påståenden, samtidigt som det inte ligger nån grund för vad jag heller säger. Slutsats: det är upp till var och en att lyfta fram till den nivå man själv känner att man mår bäst av.
Försök till argument mot att låta bli att döda och äta kött då?
Argument av rationell natur mot att äta kött:
1. Hälsoskäl - man mår bättre av det fysiskt och mentalt, men det förutsätter att man vill må bättre fysiskt och mentalt.
2. Globalekonomiska skäl: fler människor kan äta sig mätta om vi äter växterna direkt och inte låter dem omvandlas till djurprotein via djurkroppar.
Emotionella skäl:
1. Man vill minimera att man bidrar till att andra varelser skall lida (så som man definierar detta lidande utfirån hur man tänker att man själv skulle uppleva det om man levde ett sådant liv som köttdjuren lever och slaktades som de).
2. Regeletiskt-religiösa skäl: man vill försöka leva efter femte budet, "du skall icke dräpa", i så stor utsträckning som möjligt och låter "ens nästa" innefatta även djuren, eftersom man vill lyda Bibelns bud (av någon anledning). Points in heaven?
3. Karmatiska skäl: man vill skapa en så ljus karma som möjligt och menar att köttätande kommer att skapa ett mörkt framtida öde för en.
4. Smakskäl: Växter smakar godare än kött.
Argument för slakt och köttätande?
A