intuitionism

Moderator: Moderatorgruppen

mia-maria

intuitionism

Inläggav mia-maria » 18 dec 2006 12:41

Hej!
Jag är en nybörjare i filosofi och skulle verkligen uppskatta om jag kunde få en förklaring på vad som menas med Intuitionism och naturalistisk värdeobjektivism?
Vore jättetacksam för svar!

Alberth

Inläggav Alberth » 18 dec 2006 13:58

Hallå!
Jag hoppas att jag kan hjälpa till lite grann. Jag antar att du vill veta vad som menas med intuitionism inom moralen. Intuitionism är ett begrepp som ofta brukar förknippas med Cambridge-filosofen G.E. Moore. Han skrev en bok som heter Principia Ethica i vilken han menade att man inte kan definiera moraliska termer överhuvudtaget. Framförallt menade han att begreppet "god" inte kunde ges någon ytterligare förklaring än vad vår intuition säger; nämligen att "god" är "god". Jag tror att han skriver någonstans: god är god och alla vet vad det betyder.
Intuitionismen menar också att moraliska fakta är objektiva, det vill säga de finns utan att någon människa tycker eller tänker olika saker om moralen. Det är med intuitionen vi så att säga fångar in dessa objektiva moraliska fakta. Till exempel vet vi att det är fel att ljuga genom vår intuition. Jag tror att det är det mest grundläggande i intuitionism.
Nu till din andra fråga om värdeobjektivism. Intuitionismen är en värdeobjektivisk moralfilosofi. Det man menar är, som jag redan antydde ovan, att alla moraliska värden är objektiva - fria från varje individ. Det man vill skilja på här är naturalism. Naturalismen ser också moraliska värden som objektiva men också som empiriska. Man ser moralen som vetenskapligt prövbar. Värdeobjektivismen ser dock inte moraliska värden (omdömen) som empiriskt prövbara. Man kan ocks benämna värdeobjektivism som icke-naturalistisk objektivism.
Jag är ingen expert på detta, men jag hoppas att det hjälpt dig något.

Alberth

Inläggav Alberth » 18 dec 2006 14:01

Jag såg precis att jag läste din fråga fel. Du frågade efter naturalistisk värdeobjektivism. Jag tror att du blandar ihop saker och ting. Naturalism är en sak och värdeobjektivism en annan. Värdeobjektivism brukar på engelska kallas non-naturalism. Hoppas i alla fall att jag svarat på det du ville ha svar på.

mia-maria

Inläggav mia-maria » 18 dec 2006 14:23

Tack för svaret, det är helt klart svårt med filosofi, tycker jag i alla fall, men samtidigt intressant, tack igen!

Återgå till "Filosofi"