Vad är ondska? Ligger det i människans natur att vara egoist

Moderator: Moderatorgruppen

Rafael

Inläggav Rafael » 21 dec 2006 17:59

Rätta mig om jag har fel, men är inte nihilism så att säga självutplånande.  "Jag tror på intet", det låter ganska absurdt för mig. Men vi kan kanske inte tro benhårt på något innan det upphöjts till paradox: "sanningen är, att det inte finns någon sanning". "objektivt sett finns ingen mening".

Alla värderingar, och därmed också meningar, är objektivt meningslösa. Nihilism
.

Ska jag ta detta för en objektiv sanning, en "livets ickemening"? Då har vi väl bara vänt sida på myntet? Antingen placerar man den värderande åsikten över "något", eller över "intet". bägge är egentligen lika mystiska och underliga för oss. Är de kanske bara till synes motsättningar, precis som subjektivt och objektivt? Nihilo ex Nilo? Sen kan det också vara relevant att fråga vad man menar med objektivt och subjektivt. Om vi definierar objektivt som något vi aldrig kommer hitta och subjektivt som en dröm vi aldrig kan vakna ur, är inte då det subjektiva verkligt, eller objektivt meningsfullt i någon mening? VI inser strax att vi bara kan leta och knappast lär finna vad vi söker efter, men vad ska vi annars göra med vår tid? Något ska man ju hitta på, så varför inte något som kännsmeningsfullt? Är det inte kanske så att ett systems ideal känns underliga enbart för dem som inte delar systemets ideal, och att nihilism bara är ett av många självmotsägande system? Att önska sig stå utanför systemet "livet" och blicka ned på det är en omöjlighet, men kanske kan vi vara mer eller mindre objektiva (enligt vår egen "drömvärlds" uppfattning om vad objektivt är), just tack vare vår rationella förmåga?

Och snälla, snälla, lägg av med dina ^^

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 21 dec 2006 23:47

AntonDahr skrev:Jag är ledsen att det tog sån jävla tid för mig att svara...

Det är lugnt, jag är glad att du svarar över huvud taget ^^

AntonDahr skrev:Om det inte finns en mening med livet som gäller för alla går det inte att definiera godhet eller ondska.

Om det inte finns några objektiva värden (som exempelvis skulle kunna härledas från en objektiv mening) så går det inte att definera godhet och ondska. Instämmer. Godhet och ondska är subjektiva och abstrakta begrepp, skapade av människan, som är relativa till moralen. Inga värden, ingen godhet och ingen ondska. Thats what I live by.

AntonDahr skrev:Subjektiva meningar med livet, meningar som varje individ skapar för sig själv eller i alla fall tror att hon skapar för sig själv, är inte relevanta.

Som jag ser det så är de högst relevanta. Det enda som faktiskt är relevant är de subjektiva värderingarna.

AntonDahr skrev:Nyfödda barn har ännu inte skapat några subjektiva meningar (eller har de?) och om det inte finns någon objektiv mening har de alltså ingen mening med att leva.

Jodå, visst har de det. De drivs av biologiska instinkter, genetiska drivkrafter som ärvts ner via evolutionen. Spädbarn är högst aktiva, men det beror knappast på att de har insett någon objektiv mening, eller att de drivs av någon mystisk kraft som genomströmmar universum.

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 21 dec 2006 23:53

Rafael skrev:Rätta mig om jag har fel, men är inte nihilism så att säga självutplånande.  "Jag tror på intet", det låter ganska absurdt för mig.

Självutplånande? Det beror på vilken filosofi man applicerar efter nihilismen, nihilismen är ingen livsfilosofi och ingen moralfilosofi, bara en metaetisk grund. Du behöver nog slappna av lite ^^
Jag tror på en subjektiv etik, så visst är det relevanta vad som känns meningsfullt. Det hävdar jag också. Mer meningsfullt blir det inte.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 dec 2006 00:12

Ännu en av dessa trådar som är totalt meningslösa.

AntonDahr

Inläggav AntonDahr » 22 dec 2006 23:09

Imponerande resonemang Rafael! Konsekvent och korrekt men det leder inte till mycket mer än att ifrågasätta nihilmen, vilket ju i och för sig är ett gott ändamål.

I övrigt tycks vi komma ganska bra överens nu Carpe Nihil förutom på punkten om de subjektiva meningarna är relevanta eller inte. Ett exempel: En människa är kåt på barn och det denna mest av allt i världen vill göra är att våldta ett barn, dennes subjektiva mening. Detta orsakar dock extremt lidande för en eller flera andra personer. Här kommer empati, medkänsla och moral in i bilden och vi har kommit till att en subjektiv mening inte gynnar någon annan än just innehavaren, om ens det. När kommer en människa till det stadiet att hon vill göra saker som skadar andra? Knappast från födseln! Därför vill man styra uppväxten för alla människor så att ingen någonsin behöver utföra omoraliska handligar eller utsättas för lidande. Detta påvisar de subjektiva meningarnas underordnande.

Som jag sagt tidigare finns det någon mening med livet för annars kan man sluta leva det, och om nu denna inte är subjektiv måste den vara objektiv.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 22 dec 2006 23:31

Du ditt fläskarsle ska ha en snara om halsen.
Jävla fegis skit. Där sitter du bakom skärmen och spelar tuff ditt jävla fiasko.

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 22 dec 2006 23:58

AntonDahr skrev:
Som jag sagt tidigare finns det någon mening med livet för annars kan man sluta leva det, och om nu denna inte är subjektiv måste den vara objektiv.

??? Kan du förklara de där lite närmare?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 23 dec 2006 00:08

En pedofil till som vill utnyttja tjejer från fattiga förhållanden? Fy fan.

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 23 dec 2006 00:14

suchanother skrev:En pedofil till som vill utnyttja tjejer från fattiga förhållanden? Fy fan.

Varför vill du det då? Tycker att du ska kontakt med en läkare eller något sånt så att du kan få hjälp...

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 23 dec 2006 01:00

Att du SUCH är en bitter människa som i ditt fredagsalkoholrus (eller något annat) låter din frustration över förspillda livschanser gå ut över andra, istället för att ta tag i ditt liv, det känner vi alla till. Har blivit en fredagsritual.

Men idag var det värst vilken snedtändning du fått. Gå och lägg dig människa. Sov ruset av dig, tänd av.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 23 dec 2006 12:57

suchanother skrev:Ännu en av dessa trådar som är totalt meningslösa.
Bild

Rafael

Inläggav Rafael » 24 dec 2006 02:41

Nihilisten:

Som vi alla vet brukar vi som små fråga våra föräldrar en faslig massa saker. Varför är det så? Varför det? Varför? Oftast klurar föräldrarna ut något svar på de flesta frågor, men sorgligt nog saknar en del föräldrar den ack så nödvändiga fantasin. Så, när barnet frågar "varför är det så? Varför det? Varför?" svar de: "jag vet inte, jag vet inte, jag vet inte!". När detta sker har nihilistens golgatavandring påbörjats.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 24 dec 2006 03:38

Nihilisten:

Som vi alla vet brukar vi som små fråga våra föräldrar en faslig massa saker. Varför är det så? Varför det? Varför? Oftast klurar föräldrarna ut något svar på de flesta frågor, men sorgligt nog saknar en del föräldrar den ack så nödvändiga fantasin. Så, när barnet frågar "varför är det så? Varför det? Varför?" svar de: "jag vet inte, jag vet inte, jag vet inte!". När detta sker har nihilistens golgatavandring påbörjats.

Sikket slag under bältet. Mäktigt.

=)

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 25 dec 2006 22:50

Mycket mäktigt  :roll:

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 25 dec 2006 22:52

AntonDahr skrev:I övrigt tycks vi komma ganska bra överens nu Carpe Nihil förutom på punkten om de subjektiva meningarna är relevanta eller inte. Ett exempel: En människa är kåt på barn och det denna mest av allt i världen vill göra är att våldta ett barn, dennes subjektiva mening. Detta orsakar dock extremt lidande för en eller flera andra personer. Här kommer empati, medkänsla och moral in i bilden och vi har kommit till att en subjektiv mening inte gynnar någon annan än just innehavaren, om ens det. När kommer en människa till det stadiet att hon vill göra saker som skadar andra? Knappast från födseln! Därför vill man styra uppväxten för alla människor så att ingen någonsin behöver utföra omoraliska handligar eller utsättas för lidande. Detta påvisar de subjektiva meningarnas underordnande.

Jag är inte säker på huvudargumentet mot exemplet pedofilivåldtäkt. Att det orsakar lidande för andra är inte relevant. Att det går emot moral är inte relevant. Empati är inte relevant..

Återgå till "Filosofi"