Hej jag har ett tanke experiment som jag har kommit på som jag behöver ha hjälp att tolka.
Så här är experimentet:
Om man tänker sig ett tomrum (vakum) och i detta tomrum finns en ljuskälla, man kan se ljuskällan som en händelse som tex en dans, dansen håller på i 2min. Vi tänker oss 2 observatörer som är utplacerade på ett exakt avstånd till ljuskällan, den ena på avståndet 1 ljusminut (observatör1) den andra på 2 ljusminuter (observatör2). Vi startar dansen och efter 2 minuter tar den slut. Observatör 1 kommer efter 1 min börja se dansen och efter 3 minuter är dansen slut för observatör 1, för observatör 2 gäller samma sak fast han ser dansen efter 2 min och den är slut efter 4 min.
Om vi nu tänker oss att dansen startar, efter 2 min så ser observatör2 dansen starta, då börjar observatör2 röra sig framåt med ljusetshastighet (c), när observatör2 kommer fram till observatör1 har 3 min gåt sen dansen började och då är dansen slut hos observatör1, då måste alltså observatör2 ha sett dansen på 1 min istället för 2min. Dansen gick alltså snabbare för observatör2 än för observatör1.
Om man istället låter observatör1 åka bakåt så får man att dansen går långsammare.
Vad kan jag dra för slutsattser av detta experiment?
Tack!
Ljus och rörelse - ett tankeexperiment
Moderator: Moderatorgruppen
Ljus och rörelse - ett tankeexperiment
Libertas inaestimabilis res est.
vet inte, är ingen foskade, tyvrär
men vad jag har lät mig så skule det inte blir så då enligt teroin så skulle tex 2 ljusskäglor som mötervandra bara kroka med 1*ljuset hastighet,
en sak som är säket
han som färdas bakort skulle bara se det som han såg när resan börja.
om nu hans tirori stämer...
men vad jag har lät mig så skule det inte blir så då enligt teroin så skulle tex 2 ljusskäglor som mötervandra bara kroka med 1*ljuset hastighet,
en sak som är säket
han som färdas bakort skulle bara se det som han såg när resan börja.
om nu hans tirori stämer...
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
Är det här inte just ett av de grundstenar som Einsteins teorier bygger på?
Det är det han menar när han säger att allt är relativt, förutom ljusets hastighet... "c" förblir konstant, men tiden "krymper" för att kompensera...
Tiden är relativ, d.v.s. beroende på iakttagaren...
På samma sätt som; att den ena tvillingen i omloppsbana runt jorden, i mycket hög hastighet, kommer att åldras snabbare än sin tvilling på jorden...
Det är det han menar när han säger att allt är relativt, förutom ljusets hastighet... "c" förblir konstant, men tiden "krymper" för att kompensera...
Tiden är relativ, d.v.s. beroende på iakttagaren...
På samma sätt som; att den ena tvillingen i omloppsbana runt jorden, i mycket hög hastighet, kommer att åldras snabbare än sin tvilling på jorden...
Jo stämer braÄr det här inte just ett av de grundstenar som Einsteins teorier bygger på?
=D>Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
Jag skulle säga Dopplereffekt. Om 'dansen' skulle bestå av en ljuspuls med en viss frekvens så skulle frekvensen under det att observatör 2 rör sig mot källan fördubblas, precis som du säger.
Det här är alltså precis samma fenomen, Dopplereffekt, som när du hör en bil susa förbi: iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiioooooooooooo När ljudkällan rör sig mot dig (eller du mot källan) så höjs frekvensen och när du ökar avståndet mellan dig och källan sänks frekvensen.
Vad man mera kan dra för slutsatser eller tolkningar av detta vet jag inte. Kanske att om du tittar på tv samtidigt som du springer mot tv:n så kommer gubbarna att röra sig snabbare och prata med höga lustiga röster.
Det här är alltså precis samma fenomen, Dopplereffekt, som när du hör en bil susa förbi: iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiioooooooooooo När ljudkällan rör sig mot dig (eller du mot källan) så höjs frekvensen och när du ökar avståndet mellan dig och källan sänks frekvensen.
Vad man mera kan dra för slutsatser eller tolkningar av detta vet jag inte. Kanske att om du tittar på tv samtidigt som du springer mot tv:n så kommer gubbarna att röra sig snabbare och prata med höga lustiga röster.