Hur ska vi betrakta verkligheten?

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 jan 2007 15:15

Drawing Down The Moon skrev:
J R Auk skrev:
Rafael skrev:
Ah, men egenskaper behöver inte varat något vi sätter ord på. Vad är det mer än egenskaper som vi upplever i sinnesvärlden?

Jag menar att distinktionen kan göras ungefär såsom mellan bild och symbol. Vi ser grovt förenklat en bild (sinne) och ger den namn, egenskap.

Då har vi olika definitioner på vad egenskaper är och det är ingen idé att orda mer om det. Men en fråga: vad är består det som du ser utav? (innan du gjort en symbol)

Du verkar tro att synen, betraktelsen, är något som överför instantana och intrinsikala sanningar om det som betraktas.

Nej, det är Grottis som tror det. Det jag hävdar är att objekt består av egenskaper som har enats av oss. Skillnaden är att jag inte tror att vi ges något oberoende av ett subjekt i vår verklighet, utan att verkligheten just alltid är i relation, så det är meningslöst att tala om något oberoende.

Men du tror då att det vi observerar är det som är "verkligt" och inte att det finns en "verklighet" gentemot vilken vi söker få vår att överensstämma?
När vi talar om ett x objekt så talar vi väl om det vi har betraktat och inte betraktelsen i sig självt? Är det inte därför vi söker göra den dualistiska definitionen av substans och dess manifestation. Inerta objekt har väl egenskaper för sig själva trots att ingen är där och relaterar till dom?
Eller tänker du dig vindens erosion på stenen eller vågornas bortspolande av sanden som en effekt beroende av din latenta föreställning om att vid observation en sådan effekt kommer vara given, hur den nu blir given utan att vara intrinsikal?

J R Auk skrev:Eller vill du avsvära dig alla avstånd tingen emellan? Kanske är det bara i manifestationen som saker och ting separeras och det är därav som vi tillåts nå korrelation mellan betraktelse och det betraktade så lätt.

Ungefär så, ja.

J R Auk skrev:En sak är säker, det vi ser är inte det som det vi ser är!

Varför är det säkert? Att det kanske finns något annat tänker jag inte bestrida, men för mig är just ett objekt något som uppkommer i vår upplevelse, något som finns just för oss. Tinget-i-sig är en tom kategori precis därför att man tar bort allt som är beroende av oss. Det betyder inte att vi kan bli medvetna om alla egenskaper som påverkar oss.

För mig blir det säkert för att "är" beskriver ett intrinsikalt värde jämfört med "är för mig" eller "upplevs" där man sätter den subjektiva förhållningen i fokus.

Hur blir det med subjektet-i-sig och social relation? Eller gör du en stark distinktion mellan subjekt och objekt som aktörer i din perception?

Jag märker att du med "objekt" menar det upplevda men jag ifrågasätter om det är tillbörligt att tillskriva begreppet en definition härlett från den som uttrycker det snarare än det som denne syftar till.

För om vi vill mena på det som du med "objekt" söker beskriva måste vi göra en ytterliga distinktion, nämligen objektets objekt, då du någonstans ifrån hämtar din föreställning om ett givet objekt. Hur når vi annars bortom det betraktade? Inte vill du väl lägga all förklaring vilande hos oss?

J R Auk skrev:
Egenskap är vad som är:s beståndsdelar, eller ännu bättre: kvalitéer. Det finns dock inget mer än dessa kvalitéer, bara det att vårat språk delar upp allt i subjekt och predikat vilket försvårar formuleringen, fast förenklar för livet :).

Tänkte bara tillägga att samma sak gäller för kvalitéer fastän det exemplifierar än bättre.
En kvalité är något som relaterar till ett subjekt, det är ett värderingskrävande epitet som kan sägas ha flera sidor.
Å ena sidan är en kvalitén "böjlig" något för grenen som observeras ha denna kvalité och å andra sidan är samma kvalité något för dig som observerar den.

Du kan inte nå kvalitén "böjlig" från grenens referens, du når bara det föreställda kring "böjlig", det du har tolkat in i det som du benämnt.

Liksom svart är det för dig för att inget ljus reflekteras från det betraktade och svart för det betraktade är det för att dess yta absorberar strålning. Same same but diffrent!

Okej, vet inte riktigt vad du vill visa här.

Om jag exemplifierar med subjekt kanske det blir lättare att förstå.

En person som du observerar har egenskapen av att vara snabb är så för att du antingen anser dig själv vara snabb och denne person liknar dig i det avseendet eller att någon annan som du anser vara snabb inte än snabbare än personen.
Men det som du har observerat, tiden det tar att springa en sträcka, har för personen du observerat en annan betydelse.
Denne behöver inte betrakta sig som snabb, denne kanske aspirerar på att vara snabbast i världen och bestämt sig för att tillskriva snabb enbart till den som är just det, resulterande i att det som för dig är snabbt är för denne långsamt. Personen är för dig snabb men för sig själv långsam. Du kan bara nå "snabbheten" genom observation eftersom egenskapen du betraktat inte säger något om egenskapens förhållande till egenskapsbäraren.

Liksom en trädgren som betraktas vara böjd, i egenskap av att vara böjd, inte i sig självt har en böj, utan är böjd.

Detta synes kunna sägas vara rent semantiskt men jag ser det som högst reellt då vi söker beskriva relationer och detta är just vad ovanstående meningssammansättning har gjort.

Saker relaterar genom oss till sig själva, och kanske utan oss till sig själva, men om det kan vi bara sia.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

amy

Inläggav amy » 10 jan 2007 15:31

Hur kan subjekt, verb och objekt verka olika i en dröm fast de är samma?

Drawing Down The Moon

Inläggav Drawing Down The Moon » 10 jan 2007 16:24

J R Auk skrev:
J R Auk skrev:
Rafael skrev:
Ah, men egenskaper behöver inte varat något vi sätter ord på. Vad är det mer än egenskaper som vi upplever i sinnesvärlden?

Jag menar att distinktionen kan göras ungefär såsom mellan bild och symbol. Vi ser grovt förenklat en bild (sinne) och ger den namn, egenskap.

Då har vi olika definitioner på vad egenskaper är och det är ingen idé att orda mer om det. Men en fråga: vad är består det som du ser utav? (innan du gjort en symbol)

Du verkar tro att synen, betraktelsen, är något som överför instantana och intrinsikala sanningar om det som betraktas.

Nej, det är Grottis som tror det. Det jag hävdar är att objekt består av egenskaper som har enats av oss. Skillnaden är att jag inte tror att vi ges något oberoende av ett subjekt i vår verklighet, utan att verkligheten just alltid är i relation, så det är meningslöst att tala om något oberoende.

Men du tror då att det vi observerar är det som är "verkligt" och inte att det finns en "verklighet" gentemot vilken vi söker få vår att överensstämma?
När vi talar om ett x objekt så talar vi väl om det vi har betraktat och inte betraktelsen i sig självt? Är det inte därför vi söker göra den dualistiska definitionen av substans och dess manifestation. Inerta objekt har väl egenskaper för sig själva trots att ingen är där och relaterar till dom?
Eller tänker du dig vindens erosion på stenen eller vågornas bortspolande av sanden som en effekt beroende av din latenta föreställning om att vid observation en sådan effekt kommer vara given, hur den nu blir given utan att vara intrinsikal?

J R Auk skrev:Eller vill du avsvära dig alla avstånd tingen emellan? Kanske är det bara i manifestationen som saker och ting separeras och det är därav som vi tillåts nå korrelation mellan betraktelse och det betraktade så lätt.

Ungefär så, ja.

J R Auk skrev:En sak är säker, det vi ser är inte det som det vi ser är!

Varför är det säkert? Att det kanske finns något annat tänker jag inte bestrida, men för mig är just ett objekt något som uppkommer i vår upplevelse, något som finns just för oss. Tinget-i-sig är en tom kategori precis därför att man tar bort allt som är beroende av oss. Det betyder inte att vi kan bli medvetna om alla egenskaper som påverkar oss.

För mig blir det säkert för att "är" beskriver ett intrinsikalt värde jämfört med "är för mig" eller "upplevs" där man sätter den subjektiva förhållningen i fokus.

Så gräset är grönt = något som är? Och om jag lägger till gräset är grönt för mig, så blir det genast annorlunda? För mig är det samma sak i båda fallen. Om är betecknar hur något är oberoende av oss så har jag inget att säga om det, det går för mig inte att tala om.

J R Auk skrev:Hur blir det med subjektet-i-sig och social relation?

Vad menar du med subjektet-i-sig?

J R Auk skrev:Eller gör du en stark distinktion mellan subjekt och objekt som aktörer i din perception?

Jag förhåller mig till dem på olika sätt. Jag är inte emot distinktioner i över huvud taget, men det beror på vilken nivå distinktionen sker.

J R Auk skrev:Jag märker att du med "objekt" menar det upplevda men jag ifrågasätter om det är tillbörligt att tillskriva begreppet en definition härlett från den som uttrycker det snarare än det som denne syftar till.

För om vi vill mena på det som du med "objekt" söker beskriva måste vi göra en ytterliga distinktion, nämligen objektets objekt, då du någonstans ifrån hämtar din föreställning om ett givet objekt. Hur når vi annars bortom det betraktade? Inte vill du väl lägga all förklaring vilande hos oss?

Jo, det är väl precis det jag har sagt? "Skillnaden är att jag inte tror att vi ges något oberoende av ett subjekt i vår verklighet, utan att verkligheten just alltid är i relation, så det är meningslöst att tala om något oberoende."

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 jan 2007 20:42

Men var hämtar du/får du dina relationer ifrån?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Rafael

Inläggav Rafael » 11 jan 2007 12:57

Sinnesdata?

Då har du inte riktigt förstått, eftersom det är en stor skillnad mellan: "allt är egenskaper" och "det finns egenskaper, men också en bärare av egenskaperna" (i det förra fallet var det ju subjektet som arrangerade egenskaperna, sålunda saknas bäraren), och den tredje: "det finns egenskaper, men tillsammans utgör de något mer". Det är alltså inte givet att "allt är egenskaper". En tavla kan väl sägas ha en mängd egenskaper, den har en viss form, en viss hårdhet, en viss lukt, den har också en mängd en mängd färger som formas av deras inbördes relation. Men den föreställer också något, och jag är osäker på om man kan tala om att den har egenskapen av att föreställa ett slott, slottet tycks vara något annat. Och om du läser artikeln Stefan länkade till märker du att det finns ytterligare sätt att se på saken.

Ärligt talat, dummies guide to reality... Är det inte dags att vakna upp i sann, heroisk indoeuropeisk anda?

Det beror på vad du definierar som egenskap som sagt. Slottet är väl också symbol, men jag räknar att egenskaper alltid har symboliskt värde om man så vill (genom inträde i språket). Även egenskapen rund är något vi relaterar till "runda föremål", varför den också är symbolisk.

Kan det här ha något med saken att göra?

THE REAL: The state of nature from which we have been forever severed by our entrance into language. Only as neo-natal children were we close to this state of nature, a state in which there is nothing but need. A baby needs and seeks to satisfy those needs with no sense for any separation between itself and the external world or the world of others. For this reason, Lacan sometimes represents this state of nature as a time of fullness or completeness that is subsequently lost through the entrance into language. The primordial animal need for copulation (for example, when animals are in heat) similarly corresponds to this state of nature. There is a need followed by a search for satisfaction. As far as humans are concerned, however, "the real is impossible," as Lacan was fond of saying. It is impossible in so far as we cannot express it in language because the very entrance into language marks our irrevocable separation from the real. Still, the real continues to exert its influence throughout our adult lives since it is the rock against which all our fantasies and linguistic structures ultimately fail.

Blev det goethe till slut eller?

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 11 jan 2007 13:15

Verkligheten är motsatsen till drömvärlden. - - - Det som skiljer verkligheten från drömmen är att i verkligheten ser jag saker och ting från mitt eget perspektiv och jag ser aldrig mig själv i tredjepersonsperspektiv. Händelserna i verkligheten är också inte anpassade efter mina motiv, varför i verkligheten måste man lära sig att anpassa sig för att klara sig. Medan i drömmen så har händelseförloppen något att säga om mina erfarenheter så i verkligheten, på grund av dess stabilitet och neutralitet i förhållande till mina önskningar, kan jag göra nya erfarenheter. Drömmen är som en mångdimensionell katalog över mina känslor, önskningar och så vidare och målar därför upp en värld som är direkt känslomässigt bunden till just mig.

Verkligheten förhåller sig helt neutral till mina känslor. Verkligheten blir verklig tack vare sin neutralitet och stabilitet, drömmen blir drömsk tack vare sin dynamiska och följsamma process. Vi njuter av att titta på film och teater just för att dessa skådespel fyller vårat behov av att få drömma. I drömmen kan man slappna av och bli smekt medhårs och känna att allting är under den typ av kontroll som alltid leder till vårat välbefinnande och även om det skulle leda till en mardröm så är vi ändå i grunden oberoende av drömmen. Dock kan vi bli beroende av att drömma och därav försvagas och bli alltför verklighetskänsliga och verklighetsfientliga.

Media idag är så pass sofistikerat att dom sitter och designar filmer och berättelser och skådespel och datorspel just för att trycka på alla de där knapparna som gör att man verkligen kan slappna av och känna sig tryggt omhändertagen. Ingen vill väl då vara ute i snöstormen och irra runt.

Drawing Down The Moon

Inläggav Drawing Down The Moon » 11 jan 2007 14:58

Rafael skrev:

Sinnesdata?

Då har du inte riktigt förstått, eftersom det är en stor skillnad mellan: "allt är egenskaper" och "det finns egenskaper, men också en bärare av egenskaperna" (i det förra fallet var det ju subjektet som arrangerade egenskaperna, sålunda saknas bäraren), och den tredje: "det finns egenskaper, men tillsammans utgör de något mer". Det är alltså inte givet att "allt är egenskaper". En tavla kan väl sägas ha en mängd egenskaper, den har en viss form, en viss hårdhet, en viss lukt, den har också en mängd en mängd färger som formas av deras inbördes relation. Men den föreställer också något, och jag är osäker på om man kan tala om att den har egenskapen av att föreställa ett slott, slottet tycks vara något annat. Och om du läser artikeln Stefan länkade till märker du att det finns ytterligare sätt att se på saken.

Ärligt talat, dummies guide to reality... Är det inte dags att vakna upp i sann, heroisk indoeuropeisk anda?

Fuck, you got me there :P

Rafael skrev:Det beror på vad du definierar som egenskap som sagt. Slottet är väl också symbol, men jag räknar att egenskaper alltid har symboliskt värde om man så vill (genom inträde i språket). Även egenskapen rund är något vi relaterar till "runda föremål", varför den också är symbolisk.

Kan det här ha något med saken att göra?

THE REAL: The state of nature from which we have been forever severed by our entrance into language. Only as neo-natal children were we close to this state of nature, a state in which there is nothing but need. A baby needs and seeks to satisfy those needs with no sense for any separation between itself and the external world or the world of others. For this reason, Lacan sometimes represents this state of nature as a time of fullness or completeness that is subsequently lost through the entrance into language. The primordial animal need for copulation (for example, when animals are in heat) similarly corresponds to this state of nature. There is a need followed by a search for satisfaction. As far as humans are concerned, however, "the real is impossible," as Lacan was fond of saying. It is impossible in so far as we cannot express it in language because the very entrance into language marks our irrevocable separation from the real. Still, the real continues to exert its influence throughout our adult lives since it is the rock against which all our fantasies and linguistic structures ultimately fail.

Ganska intressant, men jag måste läsa mycket mer om hans teorier för att veta om de har något värde.

Hur är barnet i ett tillstånd av "fullness and completeness" när den samtidigt bara har behov?

Att vi inte kan uttrycka "the real" genom språket stämmer väl till en viss del då språket existerar i en annan sfär av verklighet. Jag tror dock inte att detta leder till att ur-existensen är oss förlorad så fort vi lär oss ett språk. Det känns som att jag oftare är i ett tillstånd av vad Heidigger kallar för "primordial being" än ett aktivt reflekterande, vilket skulle aktivera språket.

Rafael skrev:Blev det goethe till slut eller?

Ja, det tycker jag att vi kör på.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 11 jan 2007 15:01

Finns det ett förspråkligt tillstånd? Hur lär sig hunden vifta på svansen?

Rafael

Inläggav Rafael » 11 jan 2007 19:18

Hur är barnet i ett tillstånd av "fullness and completeness" när den samtidigt bara har behov?

Att vi inte kan uttrycka "the real" genom språket stämmer väl till en viss del då språket existerar i en annan sfär av verklighet. Jag tror dock inte att detta leder till att ur-existensen är oss förlorad så fort vi lär oss ett språk. Det känns som att jag oftare är i ett tillstånd av vad Heidigger kallar för "primordial being" än ett aktivt reflekterande, vilket skulle aktivera språket.

Jag är inte säker på hur lacan menade, men jag anser iaf att vi har en viss kontakt med "the real", men då mer i form av det som vägrar att symboliseras när vi försöker. Vi känner av dess avsaknad som något som går förlorat när vi försöker att medvetligandegöra det.

By the madness which interrupts it, a work of art
opens a void, a moment of silence, a question
without answer, provokes a breach without
reconciliation where the world is forced to
question itself
(focault)

Angående neonatala stadiet, skilj på behov och begär. "needs" (behov?), som lacan säger, kan tillfredställas, som exempel kan man se på primitiva djur. Begär (desiré) däremot, menar lacan, är där inte främst för att uppfyllas utan snarare för att återskapa sig själva, då de fungerar som ett slags skyddsvall mot "the real" (tror jag)

amy

Inläggav amy » 13 feb 2007 23:16

Verklighet är Tystnad
Universum är dess brus
som ginnungagap filtrerar till tankar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 feb 2007 10:45

amy skrev:Verklighet är Tystnad
Universum är dess brus
som ginnungagap filtrerar till tankar.

Verklighet är närvaro.
Som kan gestaltas genom att ickegestaltas i form av tystnad och stillhet.
Eller gestaltas genom rörelse, vibration.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
GoranSelin
Kontakt:

Re: Hur ska vi betrakta verkligheten?

Inläggav GoranSelin » 09 mar 2007 10:35

apex skrev:Hur ser DU på verkligheten?

Jag anser att det inte är någon skillnad mellan primära och sekundära egenskaper precis som Berkley. Jag "trodde" att saker och ting behövde en tolkare för att finnas. Men nu är jag lite mera förvirrad. Det skulle betyda att om ingen tittar på ett objekt så skulle det inte finnas?

Skulle gärna vilja ta det av era åsikter och tankar då jag inte riktigt har alla fåren i hagen på denna fråga. Hur ser ni på verkligheten?

Verkligheten väcks till liv när drömmar förverkligas och raseras.

anakoret

Inläggav anakoret » 10 mar 2007 09:14

Grottis, din blog är inte alls kontroversiell. Men, vad vet du.

Vill ge amy poäng efter ha sett sista avsnittet av House M.D. i säsong 2.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 10 mar 2007 10:28

anakoret skrev:Grottis, din blog är inte alls kontroversiell.

Skumt... :o Jag är moralobjektivist, islamofil och direkt realist och ger uttryck för dessa åsikter på min blogg. De uppfattas av många som kontroversiella. Moralsubjektivismen eller värdenihlismen är t.ex. snudd på officiell dogm här i Sverige. Många filosofiskt intresserade är fenomenalister av olika schatteringar.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 10 mar 2007 11:43

Direkt realist?

Återgå till "Filosofi"