Kvantdator?

Moderator: Moderatorgruppen

A

Inläggav A » 30 aug 2004 13:08

MrTambourine, jag ser dina uttalanden endast som ett meninglöst försök till ett förlöjligande av mig, det är inte vad jag har förstått som filosofi utan på ett sätt kränkning. Du får gärna lära mig hur du ser på filosofin.

Det jag, mystikern :wink: säger, är inte personligt, och det är heller ingen naturlag utan endast ett sätt jag tänker på. Får be om ursäkt för att jag inte passade in i ditt filosofiöga.

Det som är grunden i min tanke är om talen PHI, PI är eviga?

/Anton

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 30 aug 2004 15:48

Mitt inlägg är ett utlopp för den desperation jag känner vad beträffar det svenska skolsystemet som verkar driva någon mystisk linje i matemematikdidaktiken och undervisningspraktiken.

Vad är ett evigt tal? Vad är motsatsen? Ett förgängligt tal? Hur länge varar ett förgängligt tal? 1 månad? 3 dagar?

Användarvisningsbild
Dencrypt
Kontakt:

Inläggav Dencrypt » 30 aug 2004 18:22

Läste en oerhört intressant artikel idag faktiskt om kvantdatorer i Datormagazin.

Verkar trotts allt som om det faktiskt är möjligt inom dem närmsta 50 åren iaf att vi kommer kunna se början på kvantdatorernas era. Många är dock tveksamma till om huruvida dem kommer kunna användas i privat ägo och om dem i så fall kommer impliceras i den redan fullt utvecklade transistorteknologin.

Jag tror dessutom att kvantdatorer kommer vara det enda svaret på utvecklingens behov eftersom dem vanliga datorerna med sina naturliga begränsingar inte kommer kunna utvecklas mer än till ca 40GHz (beräknas komma år 2020). Men jag tror även på en form av symbios mellan de två teknikerna eftersom kvantdatorernas enorma beräkningar och fysikaliska miljö kommer behövas behandlas av annan teknij för att överhuvudtaget fungera.

En kopp kaffe tack?
'This is really amazing.'

A

Inläggav A » 30 aug 2004 18:37

MrTambourine, ok. Ja jag vet ju inte men jag gav det förklaringen som evigt efter ha kollat in någon sida med typ 1 miljon decimaler :P

Dencrypy, ballt! Synd att jag inte kan läsa den över internet, ska se om tidningen finns på byn. Visst är det så som du säger men jag tror att det kommer ta kortare tid än 50 år. Vi är så snabb nu förtiden ;)
Det är verkligen en sanslös teknik i vilket fall som helst.

.. *springer ut och kollar efter datormagazin* :)

A

Inläggav A » 31 aug 2004 15:06

Det var ju en bra artikel.

Citerar lite: "Man har faktiskt kommit fram till att en kvantdator teoretiskt sett skulle kunna simulera verkligheten perfekt. Detta har många konsekvenser. Exempelvis skulle man kunna förutsäga kemiska experiment som är för farliga (eller för dyra) i verkligheten."

Häftigt!

Användarvisningsbild
Dencrypt
Kontakt:

Inläggav Dencrypt » 31 aug 2004 16:30

Ja med en maskin som kan beräkna nästan infinitiva tal på några sekunder så borde det vara en lätt match. Välkommen till virtual reality...

Nån som föresten börjar känna lukten av "the matrix"?
'This is really amazing.'

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 31 aug 2004 22:34

Hej Anton!

Pi och fi är irrationella tal. Det betyder att de inte kan skrivas som en kvot mellan två heltal, a/b. De tal som kan skrivas som en sådan kvot kallas rationella.

Decimalutvecklingarna hos pi och fi är oändligt långa och de är oregelbundna. Det kanske var det du menade när du skrev att talen är eviga.

Även rationella tal kan ha oändliga decimalutvecklingar, fast dessa upprepar sig. Exempelvis 1/3 = 0.333333... och 1/7 = 0.142857142857...

Om man skriver heltal som decimaltal får de ett oändligt antal nollor efter sig. Ex. 3 = 3/1 = 3.000000...

Vänligen
Camilla

Återgå till "Filosofi"