J R Auk skrev:Tidsåverkan:
Åverkan på tiden? Intressant koncept!
J R Auk skrev:Jag menar att tiden blir relativ och då spelar det ju ingen roll om vi kan åka snabbare, vi är ju där så fort vi hamnar i ljusets hastighet. Eller har jag tagit miste på dom tidigare inläggen?
Men om vi förhåller oss teoretiskt utan en tidsvariabel, och bara ser till hastighet, så borde vi väl kunna färdas betydligt snabbare än ljuset.
(Eller har jag misstagit mig i tron att tiden påverkas och istället borde anta att det är förhållandet sträcka-tid som påverkas?)
Du menar att man kan resa till avlägsna platser utan att själv åldras speciellt mycket på vägen? Ja, det är riktigt att relativitetsteorin tillåter det.
Johan Ågren skrev:Men vågor kan väl inte fortplantas i vacuumEn foton måste väl i sin rörelse genom vacuum ha partikelegenskaper?
Vet inte riktigt vad jag skall svara på det. Till att börja med så har ljus onekligen vågegenskaper även i vakuum. Å andra sidan är inte ljus någon materievåg och vakuum innebär ju bara avsaknad av materia, så det finns väl ingen direkt motsättning där. Tidigare tänkte man sig mycket riktigt att det fanns ett slags ickemateriellt medium, den s.k. etern, i vilket ljuset antogs fortplanta sig. Problemet med eterteorin var just det vi talar om här; att ljusets hastighet i så fall borde vara konstant i förhållande till etern och därmed variera för olika betraktare (beroende på hur de rör sig i förhållande till etern), medan den i själva verket tycks lika för alla betraktare.