Stefan skrev:Sen tror jag också att vegetarisk mat i genomsnitt är nyttigare. Men du kan göra vilken som helst annan uppdelning. Fisk är säkert i genomsnitt nyttigare än icke-fisk. Ska man helt övergå till att äta bara fisk för det? Eller, ännu värre, vitkål är säkert i genomsnitt nyttigare än icke-vitkål. Ska man bara äta vitkål för det?
Nix, pix. Nyttighetsaspektern är inte mitt principiella argument för vegitariskt kosthåll heller. Vad jag försöker framföra är att man antagligen kommer att äta nyttigare samtidigt som man agerar etiskt.
Stefan skrev:Jo, jag har förstått att det är det "principiella" argumentet. Det var därför jag tog upp exemplet med vilda fiskar, som inte matas med vegetabilisk mat. Jag har svårt att se att de drabbas av detta argument.
Helt sant. Många fiskar håller dock på att fiskas ut, vilket är ett argument mot att äta dem också...
Men faktum är att jag själv inte har något emot att äta fisk eftersom de får leva sitt liv i sitt naturliga element.
Stefan skrev:Dessutom kan man mycket väl tänka sig att produktion av vissa typer av vegatarisk lymat, som tryffel, tar mer energi än produktion av t ex kyckling.
Helt sant. Quorn tillexempel, en slags köttersättning bestående av någon slags svamp, är en fruktansvärt resursslöseri att framställa så det bör man inte äta.
Stefan skrev:Sen, vad är problemet med att man behöver foder till djuren? Som du själv gått med på, finns det ett överskott på jordbruksprodukter i den rika världen. Dessutom skulle produktionen kunna öka snabbt, om man ville det. Så jag ser inte problemet med att det tar mer jordbruksareal att framställa 1 kg kött än 1 kg vete.
Det är framförallt energitillgången som spelar roll, inte arealanvändandet, även om det också spelar in.
Stefan skrev:Det var inte jag som skrev detta. F ö tycker jag att hela resonemanget om att "djur är anpassade till vissa former av lidande", etc., är suspekt. Människan är väl i någon mening ganska grovt anpassad till ett liv i grottor. Men det innebär inte att vi skulle lida mindre om vi levde i grottor än vi gör nu. Snarare är det rimligt att tro på motsatsen. Det skulle kunna vara likadant med vissa djur, t ex husdjur.
Just att uttrycka det som att djur är anpassade till vissa former av lidande är inte så bra. Vad jag menar är att kor inte lider av ett liv i det fria, eller snarare, de lider i genomsnitt mindre.
Hursomhelst är det meningslöst att diskutera huruvida de lider mer eller mindre i ett liv i fångenskap eller i det fria. Med tanke på de omännskligheter köttindustrin låter djuren gå igen är det ingen tvekan om att de lider, vilken miljö de än skulle vara bäst "anpassade" till.
J R Auk skrev:PS. Att en kossa kräver 1000 ggr vattnet en morot kräver är väl skit samma, har nämligen alltid fått för mig att vattnet är konstant och har ett kretslopp? DS
Det krävs fortfarande energi för att tillgodogöra sig vattnet. Dock är inte vattnet direkt det största problemet heller.