Den här tråden skulle ligga under avd. Språk, som inte finns, men den kan väl inrangeras under språkfilosofi.
Idén kommer från Kyréus tankar kring om ordet "gemen" på annan tråd. Det betydde vanlig från början men betyder något annat nu, elak.
Har ni fler exmpel på betydelseglidningar?
Just nu kan jag komma på
vulgär - från "vanlig" till "smaklös"
patetisk - från "känslosam" till "löjlig"
Fyll på!
A
Betydelseglidningar
Moderator: Moderatorgruppen
Betydelseglidningar
Algotezza aka Algotezza
jaså, patetisk betydde känslosam en gång i tiden?
jag kände bara till uttrycket som något negativt.
ska försöka komma på något eget...
inte riktigt vad som efterfrågades, men kanske intressant i alla fall:
ordet funka
kommer från ordet fungera
kommer faktiskt från det ordet funktionera
(jo jag har faktiskt hört en äldre person använda det ordet)
kompatibel användes inte förr i svenskan, har jag för mig, importerades i samband med datorernas intåg i samhället - jag använder det rätt gärna i samband med mellanmänskliga relationer (typ den personen är inte kompatibel med den personen, de funktionerar mindre bra tillsammans)
Av kompatibel kan det kanske bli kompibel så småningom, för att rent av utvecklas till att kompa eller inte kompa - han kompar inte med oss, typ, inte mycket till kompis, liksom.
Vad betyder liksom förresten egentligen?
Och vad betyder egentligen egentligen?
Och varför finns det ord overhuvudtaget, kan vi inte bara vara glada bara?
jag kände bara till uttrycket som något negativt.
ska försöka komma på något eget...
inte riktigt vad som efterfrågades, men kanske intressant i alla fall:
ordet funka
kommer från ordet fungera
kommer faktiskt från det ordet funktionera
(jo jag har faktiskt hört en äldre person använda det ordet)
kompatibel användes inte förr i svenskan, har jag för mig, importerades i samband med datorernas intåg i samhället - jag använder det rätt gärna i samband med mellanmänskliga relationer (typ den personen är inte kompatibel med den personen, de funktionerar mindre bra tillsammans)
Av kompatibel kan det kanske bli kompibel så småningom, för att rent av utvecklas till att kompa eller inte kompa - han kompar inte med oss, typ, inte mycket till kompis, liksom.
Vad betyder liksom förresten egentligen?
Och vad betyder egentligen egentligen?
Och varför finns det ord overhuvudtaget, kan vi inte bara vara glada bara?
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Straxt!
Vilka menar "nu på en gång" när dom uttalar att dom, "straxt kommer eller ska gå". Intressant är dock att den spatiala benämningen med ordet har kvar sin ursprungliga betydelse.
Straxt runt hörnet till exempel har en betydelse av direkt efter, iallfall för mig.
Vilka menar "nu på en gång" när dom uttalar att dom, "straxt kommer eller ska gå". Intressant är dock att den spatiala benämningen med ordet har kvar sin ursprungliga betydelse.
Straxt runt hörnet till exempel har en betydelse av direkt efter, iallfall för mig.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Jag uppfattar "strax" som betydligt mer omedelbart än "snart" iaf, men betydelsen verkar ändå ha glidit.
I stort sett alla våra skällsord bygger ju på betydelseglidningar. En idiot var ursprungligen en lekman, ffa en som saknade politisk utbildning. Kärring var ursprungligen den man hade kär. Jag tror det vore intressant att koppla utvecklingen av föraktet mot det feminina till lite språkforskning kring hur feminina ord som "käring", "subba" och "fitta" gradvis kom att få en negativ klang.
Tråden tar upp flera jätteintressanta frågor: var går gränsen mellan "faktisk" betydelse och betydelseglidningar? När blir en betydelse vedertagen? Vad är vitsen med att söka ursprungliga betydelser, eller att t.o.m. försöker återupprätta dem? Hur ska man se på uttryck som "det är inte mitt bord" - detta är väl knappast en glidning från det "bord" egentligen betyder?

I stort sett alla våra skällsord bygger ju på betydelseglidningar. En idiot var ursprungligen en lekman, ffa en som saknade politisk utbildning. Kärring var ursprungligen den man hade kär. Jag tror det vore intressant att koppla utvecklingen av föraktet mot det feminina till lite språkforskning kring hur feminina ord som "käring", "subba" och "fitta" gradvis kom att få en negativ klang.
Tråden tar upp flera jätteintressanta frågor: var går gränsen mellan "faktisk" betydelse och betydelseglidningar? När blir en betydelse vedertagen? Vad är vitsen med att söka ursprungliga betydelser, eller att t.o.m. försöker återupprätta dem? Hur ska man se på uttryck som "det är inte mitt bord" - detta är väl knappast en glidning från det "bord" egentligen betyder?

Väldigt många ord har anglofierats. "Karaktär" tycker jag är ett rätt tydligt exempel.
Idag använder vi det gärna som typ "färgstark person(lighet)" medan det snarare betydde viljestyrka och principer förut. "Han saknar den karaktär som krävs för att sluta röka, den där..." till exempel.
Men sådana ord är ju inte så intressanta. Jag tycker det är intressantare när ord ändrar innebörd just för att samhället i sig ändras. På "Världens modernaste land" hörde jag att "Slit & Släng" från början var ett positivt begrepp. En sorts frigörelse från sentimentala traditioner. Jag upplever det dock som ett negativt begrepp som används om krass kapitalism utan något kvalitetstänkande.
Idag använder vi det gärna som typ "färgstark person(lighet)" medan det snarare betydde viljestyrka och principer förut. "Han saknar den karaktär som krävs för att sluta röka, den där..." till exempel.
Men sådana ord är ju inte så intressanta. Jag tycker det är intressantare när ord ändrar innebörd just för att samhället i sig ändras. På "Världens modernaste land" hörde jag att "Slit & Släng" från början var ett positivt begrepp. En sorts frigörelse från sentimentala traditioner. Jag upplever det dock som ett negativt begrepp som används om krass kapitalism utan något kvalitetstänkande.
Jo, jag har visserligen förstått ämnet med denna tråd,
men jag får fått annat för mig...
Nu blir det svammel
Tidsrelativa begreppen tycks mig sakna några styrkor,
och vara rätt suddiga...
styrkan ordet
-5 ? (eror, eoner)
-4 förr (år, århundrade)
-3 tidigare (timmar, månader, år till och med)
-2 OBS! eget påhitt: nåsy (timmar, veckor)
-1 nyss (minuter, men inte sekunder,
sekunder omfattas av begreppet nu)
0 nu
inbegriper i vardaglig tal faktiskt några minuter
bakåt eller framåt i tiden, - frasen "han kom/kommer just nu"
kan ju innebära att han kom för några minuter sen,
eller att han kommer om några minuter.
Det behövs ett absolut nu också, men det har kanske inte så
många praktiska tillämpningar.
Det kanke finns flera färger på nu än så.
+1 strax (sekunder, minuter)
+2 snart (timmar, veckor)
+3 senare (timmar, veckor, månader)
+4 ? (år, århundrade)
+5 ? (eror, eoner)
Om ordet nåsy (styrka -2)...
Eftersom strax leder till snart,
så bör rimligen nyss utvecklas till nåsy för styrkan -2.
Första bokstaven står kvar.
Andre flyttas sist.
Tredje bokstaven andre sist.
Resten slängs, och i luckan måste en vokal in.
Jag väljer då å som referens till styrkan minus två.
Om (styrka +4)
Eftersom tidigare leder till förr,
så bör senare rimligen senare leda till...
äsch, jag vet inte.
Vad är motsatsen till förr?
Kanske man ska bara använda uttrycket framtiden.
Nogt ordat om detta.
Behövs ord verkligen för att förmedla tankar?
Förmodligen inte, men de är ju användbara.
Ju fler ord man kan använda sig av
ju mera abstrakta föreställningar kan man hantera.
Vad mycket man missar av världen av att inte veta alla ord,
vilka tankar är det man ej har förmåga att tänka,
blott för att man saknar ord.
Den som ej kan tänka skall heller ej äta.
Åter till ämnet...
men jag får fått annat för mig...
Nu blir det svammel
Tidsrelativa begreppen tycks mig sakna några styrkor,
och vara rätt suddiga...
styrkan ordet
-5 ? (eror, eoner)
-4 förr (år, århundrade)
-3 tidigare (timmar, månader, år till och med)
-2 OBS! eget påhitt: nåsy (timmar, veckor)
-1 nyss (minuter, men inte sekunder,
sekunder omfattas av begreppet nu)
0 nu
inbegriper i vardaglig tal faktiskt några minuter
bakåt eller framåt i tiden, - frasen "han kom/kommer just nu"
kan ju innebära att han kom för några minuter sen,
eller att han kommer om några minuter.
Det behövs ett absolut nu också, men det har kanske inte så
många praktiska tillämpningar.
Det kanke finns flera färger på nu än så.
+1 strax (sekunder, minuter)
+2 snart (timmar, veckor)
+3 senare (timmar, veckor, månader)
+4 ? (år, århundrade)
+5 ? (eror, eoner)
Om ordet nåsy (styrka -2)...
Eftersom strax leder till snart,
så bör rimligen nyss utvecklas till nåsy för styrkan -2.
Första bokstaven står kvar.
Andre flyttas sist.
Tredje bokstaven andre sist.
Resten slängs, och i luckan måste en vokal in.
Jag väljer då å som referens till styrkan minus två.
Om (styrka +4)
Eftersom tidigare leder till förr,
så bör senare rimligen senare leda till...
äsch, jag vet inte.
Vad är motsatsen till förr?
Kanske man ska bara använda uttrycket framtiden.
Nogt ordat om detta.
Behövs ord verkligen för att förmedla tankar?
Förmodligen inte, men de är ju användbara.
Ju fler ord man kan använda sig av
ju mera abstrakta föreställningar kan man hantera.
Vad mycket man missar av världen av att inte veta alla ord,
vilka tankar är det man ej har förmåga att tänka,
blott för att man saknar ord.
Den som ej kan tänka skall heller ej äta.
Åter till ämnet...
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Re: Betydelseglidningar
Algotezza skrev:Den här tråden skulle ligga under avd. Språk, som inte finns, men den kan väl inrangeras under språkfilosofi.
Idén kommer från Kyréus tankar kring om ordet "gemen" på annan tråd. Det betydde vanlig från början men betyder något annat nu, elak.
Har ni fler exmpel på betydelseglidningar?
Just nu kan jag komma på
vulgär - från "vanlig" till "smaklös"
patetisk - från "känslosam" till "löjlig"
Fyll på!
A
Hmm..., jag uppfattar fortfarande ordet "gemen" som vanlig. Som i "gemene man" betyder "vilken person som helst" eller "en vanlig person".
Tack så långt!
Tack för inspirerandede synpunkter och tänkvärda och roande inlägg så här långt.
Ordet "gemen" har idag två betydelser som är lika levande, varav "gemen" som i "gemene man" (medel-Svensson, den vanlige) bör vara den ursprungliga, medan "gemen" som i "du är så gemen och elak" är en realtivt ny betydelse som glidit fram.
"gemena" kan också betyda "små bokstäver" (till skillnad från versaler, stora bokstäver)
"Finkänslig" betydde först "hänsynsfull", numera ibland "lätt på handen" som i "man måste vara väldigt finkänslig när man ställer in volymen på den här förstärkaren". Detta är snarare ett missförstånd än en betydelseglidning. Var går gränsen mellan missförstånd och betydelseglidning? Går det att skilja mellan dem? Är det ena fel och det andra rätt?
Det uppväxande släktet har noll koll på äldre idiomatiska uttryck (fast uttryrck i språket) så många tror det ehter "dra alla över en kant" i sätlelt för "kam". Men hav tröst, nya sådana uttryck ser dagens ljus: "fett" som i "fett ös", "suga fett" och jag hörde en ung person säga i våras på mitt jobb "Justin Timberlake äger fett!" Snacka om betydelseglidningar! Betydelseglidningar kan inte betraktas som generellt fel - det gäller bara att vara medveten om dem och språkligt medveten över huvud taget.
"Rolig" betydde först, som i danskan, "rofylld" (har med "ro" att göra), men har kommit att betyda humoristisk och den första betydelsen är helt död i svenskan, utom i uttrycket "ta det lite roligt!"
"piano" är en musikterm som betyder "låg volym, mjukt anslag" och det instrument som idag kallas piano hette först "fortepiano" eftersom det var det första klaverinstrument förutom orgeln som det gick att spela både med låg volym, piano, och med hög volym, forte, på ett mer nyanserat sätt, beroende på hur hårt anslag man gör med fingrarna. Tidigare likande klaverinsturment, som cembalo, hade inte den möjligheten till nyanserad dynamik i samma utsträckning. Där finns inga små hammare som slår an strängarna utan ett slags plektrum (en fjäder) som knäpper på strängarna, efterosm man utigck ifrån hur man spelar luta. Det går att dämpa ljudet på cembalo men det går inte att nyansera volymen lika nyanserat och dynamiskt som på ett piano. I vissa länder använder man i stället termen klaver, Klavier. Ursprungsbetydelsen lever förstås kvar som musikterm men också i uttrycket "ta det lite piano", alltså dämpa sig, ta del lugnt.
Återkommer.
A
Zartax skrev:Hmm..., jag uppfattar fortfarande ordet "gemen" som vanlig. Som i "gemene man" betyder "vilken person som helst" eller "en vanlig person".
Ordet "gemen" har idag två betydelser som är lika levande, varav "gemen" som i "gemene man" (medel-Svensson, den vanlige) bör vara den ursprungliga, medan "gemen" som i "du är så gemen och elak" är en realtivt ny betydelse som glidit fram.
"gemena" kan också betyda "små bokstäver" (till skillnad från versaler, stora bokstäver)
"Finkänslig" betydde först "hänsynsfull", numera ibland "lätt på handen" som i "man måste vara väldigt finkänslig när man ställer in volymen på den här förstärkaren". Detta är snarare ett missförstånd än en betydelseglidning. Var går gränsen mellan missförstånd och betydelseglidning? Går det att skilja mellan dem? Är det ena fel och det andra rätt?
Det uppväxande släktet har noll koll på äldre idiomatiska uttryck (fast uttryrck i språket) så många tror det ehter "dra alla över en kant" i sätlelt för "kam". Men hav tröst, nya sådana uttryck ser dagens ljus: "fett" som i "fett ös", "suga fett" och jag hörde en ung person säga i våras på mitt jobb "Justin Timberlake äger fett!" Snacka om betydelseglidningar! Betydelseglidningar kan inte betraktas som generellt fel - det gäller bara att vara medveten om dem och språkligt medveten över huvud taget.
"Rolig" betydde först, som i danskan, "rofylld" (har med "ro" att göra), men har kommit att betyda humoristisk och den första betydelsen är helt död i svenskan, utom i uttrycket "ta det lite roligt!"
"piano" är en musikterm som betyder "låg volym, mjukt anslag" och det instrument som idag kallas piano hette först "fortepiano" eftersom det var det första klaverinstrument förutom orgeln som det gick att spela både med låg volym, piano, och med hög volym, forte, på ett mer nyanserat sätt, beroende på hur hårt anslag man gör med fingrarna. Tidigare likande klaverinsturment, som cembalo, hade inte den möjligheten till nyanserad dynamik i samma utsträckning. Där finns inga små hammare som slår an strängarna utan ett slags plektrum (en fjäder) som knäpper på strängarna, efterosm man utigck ifrån hur man spelar luta. Det går att dämpa ljudet på cembalo men det går inte att nyansera volymen lika nyanserat och dynamiskt som på ett piano. I vissa länder använder man i stället termen klaver, Klavier. Ursprungsbetydelsen lever förstås kvar som musikterm men också i uttrycket "ta det lite piano", alltså dämpa sig, ta del lugnt.
Återkommer.
A
Algotezza aka Algotezza
Är det nån som vet varifrån ordet "rim" kommer, samt vad det ursprungligen betyder?
Som i "rim och reson" t.ex. Eller "rimligt". Hur hänger det ihop med "rimma", som jag tror är en besläktad men "gliden" betydelse?
Rimfrost förmodar jag syftar på samma slags rim som engelskan (alltså kant). Med tanke på att dra alla över en kant alltså. Det vore orimligt.
, rolig eller orolig
Som i "rim och reson" t.ex. Eller "rimligt". Hur hänger det ihop med "rimma", som jag tror är en besläktad men "gliden" betydelse?
Rimfrost förmodar jag syftar på samma slags rim som engelskan (alltså kant). Med tanke på att dra alla över en kant alltså. Det vore orimligt.
, rolig eller oroligMer på glid
Ord som härrör från medicinen glider gärna ut i vardasspråket, t.ex. schizofren, som i vardagsspråket bara betyder ungefär "extremt kluven", manisk, som i vardagsspråket, som jag tolkar hur det används, bara betyder ungefär att vara lite för fixerad vid något, pladdra för mycket eller var svårbegrpligt uppspelt - eller allt detta på en gång, deprimerad har blivit det vardagliga deppig som väl ofta bara betyder att känna sig lite dyster till sinnes eller lite hängig.
A
A
Algotezza aka Algotezza