Tänker du göra något för mänskligheten innan du dör?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: Tänker du göra något för mänskligheten innan du dör?

Inläggav Zokrates » 11 okt 2007 12:27

JemyM skrev:Är det naivt att vilja göra något för mänskligheten?

Vet man vad mänskligheten vill ha?

Har du planer på att göra något för mänskligheten innan du dör?

1. Jag är en människa, alltså
2. en del av mänskligheten och
3. allt jag gör är mänskligt

Vad menar du egentligen med att fråga vad "jag" vill eller tänker göra för mänskligheten?
Har du tankar kring altruistiska uppoffringar för andras väl och ve?

Jag spolar efter mig på offentliga dass, räcker det?
Jag har bidragit med att skapa två nya människor, räknas det som positivt?

4. Ja, jag vet vad jag vill ha, vet du?
5. Allt jag gör, gör jag innan jag dör...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 okt 2007 13:00

Sceptisk skrev:Det finns ett liknande tankeexperiement som handlar om hur fort jultomten måste åka för att hinna dela ut alla sina paket på julafton. Ungefär så känns den här frågan också.

Tidsresor kan fixa det mesta.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Gaijin

Inläggav Gaijin » 11 okt 2007 19:37

1. Är inte allt jag gör för mänskligheten, eller är det mot mänskligheten?
2. Vad skiljer för från mot?
3. Varför är inte att vara för att vara mot och/eller att vara mot att vara för?

4. Varför skulle min död förhindra att jag fortsätter påverka mänskligheten?
言葉がない物語

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 okt 2007 21:33

Gaijin skrev:1. Är inte allt jag gör för mänskligheten, eller är det mot mänskligheten?
2. Vad skiljer för från mot?
3. Varför är inte att vara för att vara mot och/eller att vara mot att vara för?

4. Varför skulle min död förhindra att jag fortsätter påverka mänskligheten?

Allt vi gör, gör vi i mänskligheten. Vi dör i den. Sjunker in i dess minnessfär, Akashakrönikan.

A
Algotezza aka Algotezza

Lasarus

Inläggav Lasarus » 11 okt 2007 23:40

Jajamensan, köpa värmepump!

Användarvisningsbild
Gaijin

Inläggav Gaijin » 12 okt 2007 11:56

Zokrates skrev:5. Allt jag gör, gör jag innan jag dör...

Gör du inte något även efter att du dött? Som att vara död till exempel?
言葉がない物語

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 okt 2007 12:11

Gaijin skrev:
Zokrates skrev:5. Allt jag gör, gör jag innan jag dör...

Gör du inte något även efter att du dött? Som att vara död till exempel?

Är att vara död att göra något? Är det inte att göra ingenting? Men om vara död (ha lämnat det fysiska livet) innebär att man fortfarande upplever och gör ett och annat, så gör man onekligen något...

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
defuzo
Avstängd
Kontakt:

Inläggav defuzo » 07 maj 2009 19:32

JemyM skrev:Är det naivt att vilja göra något för mänskligheten?

Vet man vad mänskligheten vill ha?

Har du planer på att göra något för mänskligheten innan du dör?

Jag satt och bläddrade igenom gamla inlägg, och fastnade för detta inlägget. Jag antar att många av dessa frågor går i cirklar, och inte på djupet :) Tro, religion, och annat sådant som aldrig tycks bli urvattnat råkar vare för dagen topppost. Men denna frågan "Tänker du göra något för mänskligheten innan du dör?". Den är intressant ur flera aspekter.

Som en motfråga: Vad kan man ta med sig dit man går (döden)?.

Min mormor, sade "man kan inte ta med sig något dit man går". Hon dog i cancer. Smärtsam sådan. De pumpade i henne smärtstillnade. Hon visste inte namnet på sin egen dotter vid sista besöket. Hennes begravning var den ända som jag har gått på (trotts att nu många andra i släkten gått bort). Vem har tid och lust med sådant? Det finns väl ingen som besöker gravar.. idag? HALLÅ! I Malmö ligger gravfälten överallt i innerstaden, man skulle nästan kunna tro att det varit en krigs skådeplats! Nu avvek jag från ämnet, ursäkta. Min Mormor ville mena att det ända man behåller, det är det man ger bort. Jag tror jag hört något liknande genom kyrkan (svenska -kyrkan då alltså).

Tycker mig uppfatta många subjektiva företeelse på samma, ultimata sätt.  

En annan som överlevde en cancer, och (påstod sig) blivit ateist pga det. Han menade "har man överlevt en sådan svår sak, så tror man inte på  gud/under" Kommer inte riktigt ihåg hur han exakt uttryckte det. Men, långt senare, kom jag på att man även kan resonera precis tvärtom. Alltså bara vända på frågan. Vilket jag gjorde, men fick inget svar från mannen.

Döden, och de döda är en sak, varför bry sig så mycket om de döda? Varför inte angachera sig för de levande, som det finns hopp för! "dum spiro spero" (latin, - så länge jag andas hoppas jag).

Jag känner en tjej som varit heroinist. Vi brukar supa tillsammans, hon klarar förvisso minst 3ggr mer sprit än vad jag gör, trotts att hon är mer än 10år yngre.. Jag bryr mig om henne, inte bara hoppas, utan vill att saker gå bra för henne. Och hon bryr sig om mig, hon svarar alltid mig. MEN, jag har nu upprepade gånger frågat henne om hon har "hopp", men inte fått något svar! Jag är rädd och fasar av skräck!! (till saken hör, att hon förmodligen åter knarkar heroin). Hur jag ska hantera en levande utan hopp?? Det finns väl alltid hopp?! Vilka verktyg, knep ska jag använda på henne???

Ska jag banda samtal med henne, söka igenom hennes tillhörigheter, och kassera allt skit jag ev finner, lemlästa langaren (som jag förmodligen vet vem det är).. ELLER VAD?

Heroinister kan vara riktigt kalla. De kan gå över lik nynnane på barnvisa, bara de får sitt helvetes heroin. Kan döda sin egen mor för sge 300kr. Det finns snedtändningar, som förvandlar vanliga människor  till något värre än djur. Totala fullblods psykopater finns därute. Myten om vampyrer kommer förmodligen från dessa led.

Vad ska jag göra? Vad kan jag ge?
(all hjälp kan vara förgäves, om hopp saknas)
"Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Gide, Andre)

transversal

Inläggav transversal » 08 maj 2009 18:32

Man kan ju låta bli att exploatera folk/resurser/natur till höger och vänster, så kanske man slipper "rädda" dem i ett senare skede.

Nej, jag planerar inte att "göra" något för mänskligheten innan jag dör annat än att försöka leva hyfsat medmänskligt och bry mig om människor när det faller sig naturligt. Jag tror att människan in grunden är rätt altruistisk när man bara tillåter sig att ge utlopp för det.

Vi står alla i ett slags skuld till naturen som vi omöjligt kan bli av med, en slags arvssynd - allt vi tar i blir kaos...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 maj 2009 21:44

defuzo skrev:Jag känner en tjej som varit heroinist. Vi brukar supa tillsammans, hon klarar förvisso minst 3ggr mer sprit än vad jag gör, trotts att hon är mer än 10år yngre.. Jag bryr mig om henne, inte bara hoppas, utan vill att saker gå bra för henne. Och hon bryr sig om mig, hon svarar alltid mig. MEN, jag har nu upprepade gånger frågat henne om hon har "hopp", men inte fått något svar! Jag är rädd och fasar av skräck!! (till saken hör, att hon förmodligen åter knarkar heroin). Hur jag ska hantera en levande utan hopp?? Det finns väl alltid hopp?! Vilka verktyg, knep ska jag använda på henne???

Ska jag banda samtal med henne, söka igenom hennes tillhörigheter, och kassera allt skit jag ev finner, lemlästa langaren (som jag förmodligen vet vem det är).. ELLER VAD?

Heroinister kan vara riktigt kalla. De kan gå över lik nynnane på barnvisa, bara de får sitt helvetes heroin. Kan döda sin egen mor för sge 300kr. Det finns snedtändningar, som förvandlar vanliga människor  till något värre än djur. Totala fullblods psykopater finns därute. Myten om vampyrer kommer förmodligen från dessa led.

Vad ska jag göra? Vad kan jag ge?

Att hinka i sig sprit är ofarligt, men att använda heroin (oavsett mängd eller sätt det användes på) är farligt? Rent tekniskt är det ju faktiskt så att man inte får några skador alls i kroppen utav heorin, det är kanske det mest skonsamma i drogväg som finns. Men visst kan det vara farligt. Det dämpar som bekant det autonoma nervsystemet (andning, hjärta, matsmältning osv.), varför många också överdoserar och dör. Absolut mest farligt blir det förstås om man blandar med en annan drog med liknande effekter, typ alkohol. Då blir det riktigt farligt.

Att heroinister skulle vara riktigt kalla förstår jag som att du åsyftar den frossa de kan ha när de är avtända. Men visst är det så att det är en drog som skapar ett vansinnigt sug, riktigt sjukt. Därför jag inte rör den själv. Håller mig överhuvudtaget undan från tunga opiater. Att det är så beroendeframkallande och dyrt är skälet till att tunga heroinister alltid behöver pengar och aldrig har några. Och visst, håller med om att de försöker på alla sätt och vis att få pengar och att moral inte alltid upplevs så relevant för den som upplever sig vara i akut behov. Men vet man detta så går det bra att ha å göra med dem ändå.

De där "snedtändningarna" som du talar om vet jag dock ingenting om.

Slutligen. Vem är du att tala om för henne vad hon ska göra med sitt liv? Så varför detta trams om att du ska "beskydda" henne? Och lemlästa langare? Nu får du väl ändå ge dig. Bryr du dig om henne så tar du och hänger med henne, oavsett vilket skick hon är i, och oavsett vad hon vill göra, bara umgås, du behöver inte knarka själv även om hon gör det. Alltså var där, finns med på ett hörn. Men det förutsätter ju att du beter dig som folk, att du inte kliver in och ska leka besserwisser och döma allt och alla. Var en vän helt enkelt, inte nån djävla idiot. Men det kanske inte är vad du är intresserad av, du kanske föredrar att stöta ut människor, som vore de sjuka hundar, och moralisera på tryggt avstånd?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 maj 2009 21:48

transversal skrev:Vi står alla i ett slags skuld till naturen som vi omöjligt kan bli av med, en slags arvssynd - allt vi tar i blir kaos...

Intressant bild.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 maj 2009 18:51

Det bästa man kan göra för mänskligheten är väl att just dö...

tänker Algotezza bittert
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Sun Ra

Inläggav Sun Ra » 09 maj 2009 19:26

Hur vet du det? Döden kanske har en effekt? På en annan nivå än vi är medvetna om.

Bästa man kan göra för mänskligheten är att existera. Att vakna från gåendesömnen.

Naturen - jorden, allt kommer att, , i alla fall...
I do not come to you as Reality, I come to you as a Myth

Användarvisningsbild
defuzo
Avstängd
Kontakt:

Inläggav defuzo » 10 maj 2009 22:32

Avantgardet skrev:
defuzo skrev:Vad ska jag göra? Vad kan jag ge?

Att heroinister skulle vara riktigt kalla förstår jag som att du åsyftar den frossa de kan ha när de är avtända. Men visst är det så att det är en drog som skapar ett vansinnigt sug, riktigt sjukt. Därför jag inte rör den själv. Håller mig överhuvudtaget undan från tunga opiater. Att det är så beroendeframkallande och dyrt är skälet till att tunga heroinister alltid behöver pengar och aldrig har några. Och visst, håller med om att de försöker på alla sätt och vis att få pengar och att moral inte alltid upplevs så relevant för den som upplever sig vara i akut behov. Men vet man detta så går det bra att ha å göra med dem ändå.

De där "snedtändningarna" som du talar om vet jag dock ingenting om.

Slutligen. Vem är du att tala om för henne vad hon ska göra med sitt liv? Så varför detta trams om att du ska "beskydda" henne? Och lemlästa langare? Nu får du väl ändå ge dig. Bryr du dig om henne så tar du och hänger med henne, oavsett vilket skick hon är i, och oavsett vad hon vill göra, bara umgås, du behöver inte knarka själv även om hon gör det. Alltså var där, finns med på ett hörn. Men det förutsätter ju att du beter dig som folk, att du inte kliver in och ska leka besserwisser och döma allt och alla. Var en vän helt enkelt, inte nån djävla idiot. Men det kanske inte är vad du är intresserad av, du kanske föredrar att stöta ut människor, som vore de sjuka hundar, och moralisera på tryggt avstånd?

Tja, man kan ju alltid hoppas (brukar jag själv säga). Men, nu sätter jag det i halsen.

Jag begrundade "Avantgardets" råd, om att bara finnas där. Och tja, det är väl det som jag har (mer eller mindre) gjort hela tiden. Själv så gillar jag inte att säga vad folk ska göra, och inte göra (definitivt ingen Besserwisser). Men har man sett det ena X:et efter det ena. Så kan man konstatera att hon är väl kall, eller som moraliska/känslomässiga missfoster (antingen korkad, eller ignorant. eller kanske både). Eller nått  .. Har man inte tillräckligt med bekymmer, så kan man skaffa (tro mig). Man ska "inte invigas i frästelsen", och man ska inte beblanda sig med folk med tungt missbruk.

Tänkte följa "Avantgardets" råd idag. Guess what. Där satt hälaren, och bjöd dock enbart på kaffe (och det visste han tydligen att jag inte kunde motstå). Tydligen nya pojkvännen, eller om de hade gjort slut igen. Oklart. Han hade tydligen fått på huvudet av henne, och hon hade åkt in på psyket. Eller om det var dåliga blodvärden (vet inte). Båda käkade tunga mediciner.. Men att döma av den relativa "goda andan", så hade de ivf inga ambitiösa projekt på G  :lol:

Näe trist historia... Algotezza har en poäng (det finns ingen brist på människor).
"Believe those who are seeking truth, doubt those who find it." (Gide, Andre)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 maj 2009 07:34

Sun Ra skrev:Hur vet du det? Döden kanske har en effekt? På en annan nivå än vi är medvetna om.

Bästa man kan göra för mänskligheten är att existera. Att vakna från gåendesömnen.

Naturen - jorden, allt kommer att, , i alla fall...

Ja, vadsomhelst kan betyda vadsomhelst som man inte känner till.

Det bästa man kan göra för mänskligheten är att vara mänsklig och medmänsklig i sitt lilla hörn av verkligheten.

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"