Vad är meningen med kommunikation?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 08 nov 2007 00:09

Angelina skrev:Gemensamt drömrike...jag vet inte om det är gemensamt eller ett rike. Ibland är drömmen delad med andra, men inte alltid och den personliga upplevelsen är lika subjektiv där som här. Eller nja, man kan byta identitet i drömmen och erfara en annan människans subjektivitet, men såklart fortfarande i sin egen drömmande person.

Någon borde starta en drömtydningstråd, jag undrar var en armada av skepp som satte sina segel i brand just innan de nådde land betyder.

Min dröm är att man i sin dröm plockar en blomma och när man sedan vaknar så har man den blomman i sin hand. Hur coolt hade inte det vart??

http://sjundesinnet.se/dreams.htm (lite om drömtydning)
"You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist."

A

Inläggav A » 08 nov 2007 00:11

Jo rätt häftigt faktiskt :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 nov 2007 09:02

Bodhisattva skrev:
Angelina skrev:Gemensamt drömrike...jag vet inte om det är gemensamt eller ett rike. Ibland är drömmen delad med andra, men inte alltid och den personliga upplevelsen är lika subjektiv där som här. Eller nja, man kan byta identitet i drömmen och erfara en annan människans subjektivitet, men såklart fortfarande i sin egen drömmande person.

Någon borde starta en drömtydningstråd, jag undrar var en armada av skepp som satte sina segel i brand just innan de nådde land betyder.

Min dröm är att man i sin dröm plockar en blomma och när man sedan vaknar så har man den blomman i sin hand. Hur coolt hade inte det vart??

http://sjundesinnet.se/dreams.htm (lite om drömtydning)

En natt drömde jag att jag vispade grädde och på morgonen hade jag något vitt krämigt i handen... Häftigt eller hur!

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 08 nov 2007 19:37

Algotezza skrev:
En natt drömde jag att jag vispade grädde och på morgonen hade jag något vitt krämigt i handen... Häftigt eller hur!

A

Ja det må jag säga! Hade en liknande dröm faktiskt, fast i den åkte jag Vasaloppet. Vaknade upp precis när stavarna smälte. Helt bängt asså!!
"You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist."

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 nov 2007 19:58

Bodhisattva skrev:
Algotezza skrev:

A

Ja det må jag säga! Hade en liknande dröm faktiskt, fast i den åkte jag Vasaloppet. Vaknade upp precis när stavarna smälte. Helt bängt asså!!

Ja, som det kan bli. Vad skulle Freud säga om våra drömmar? Han skulle fröjda sig storlien, antar jag.

A
Algotezza aka Algotezza

pumuckl

Re: Annan tolkning

Inläggav pumuckl » 17 nov 2007 00:46

Algotezza skrev:Kommunikation är en sexualakt: man befruktar varandra med varandras tankar, går havande med dem och föder nya "tankebarn".

A

håller med. utan tankebarn ingen fortplantning och ingen förändring. förändring måste ju ske för att vi ser ju här och nu att det finns liv på vår planet och det skulle ju inte finnas om inte förändring fanns.

kommunikation är som försäkringskassan, sjukpenningen är det som sker även om vi själva inte kommunicerar- nu ska jag sova-det är sent.

Användarvisningsbild
Bz

Re: Vad är meningen med kommunikation?

Inläggav Bz » 22 nov 2007 19:32

Jörgen skrev:Nå, egentligen är ju kommunikation det enda som har mening,
men vilken är den då?
Och svara då helst inte: att byta ut tankar, för det är ju bara andra ord med samma mening - ja, kommunikation betyder att byta information, men varför vill informationen bli bytt?

Haha rubriken  :lol:
För att få erfarenheter, stimuli och inspiration kanske.

Nästa fråga.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 25 nov 2007 20:51

Algotezza skrev:
Bodhisattva skrev:
Angelina skrev:Gemensamt drömrike....

Min dröm är att man i sin dröm plockar en blomma och när man sedan vaknar så har man den blomman i sin hand. Hur coolt hade inte det vart??....

A

Jag har vaknat så ibland men då har jag drömt om trevligare saker än vispad grädde...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Annan tolkning

Inläggav Anders » 25 nov 2007 20:55

pumuckl skrev:
Algotezza skrev:Kommunikation är en sexualakt: man befruktar varandra med varandras tankar, går havande med dem och föder nya "tankebarn".

A

håller med. utan tankebarn ingen fortplantning och ingen förändring. förändring måste ju ske för att vi ser ju här och nu att det finns liv på vår planet och det skulle ju inte finnas om inte förändring fanns.

kommunikation är som försäkringskassan, sjukpenningen är det som sker även om vi själva inte kommunicerar- nu ska jag sova-det är sent.

Ja, Algot är inne på rätt spår här, tror jag. Men det är bara när kommunikation är som bäst. Det är lite hur man definierar "kommunikation". I många samtal dödar man tankar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Återgå till "Filosofi"