Hallå Allesamans...
Har alltid varit intresserad av Filosofi och läst mycket om det, var mitt favoritämne i Gymnasiet osv.
Nu går mina tankar i banorna att kanske plugga Filosofi på högskolan.
Men, jag har inte riktigt någon aning vad man kan jobba med efter man har pluggat Filosofi?! Lärare i Filosofi, okej de är givet men vad mer?
Också, har ni någon skola/kurser Ni skulle vilja rekomendera?
Tackar för svar!
//Jonas
Plugga filosofi
Moderator: Moderatorgruppen
Plugga filosofi
"Människan väljer inte bara för sig själv utan även för hela mänskligheten" /J-P Sartre
M, Jag hade faktis en filosofi kurs i skolan i höstats.
Blev inte så mycket pluggande, mer prata, efter som vi var 1 lära och 2-3 elever i snitt.
Men det var kul och bara prata också.
/ FIG
Blev inte så mycket pluggande, mer prata, efter som vi var 1 lära och 2-3 elever i snitt.
Men det var kul och bara prata också.
/ FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
Re: Plugga filosofi - just do it!
GrovSnus skrev:Hallå Allesamans...
Har alltid varit intresserad av Filosofi och läst mycket om det, var mitt favoritämne i Gymnasiet osv.
Nu går mina tankar i banorna att kanske plugga Filosofi på högskolan.
Men, jag har inte riktigt någon aning vad man kan jobba med efter man har pluggat Filosofi?! Lärare i Filosofi, okej de är givet men vad mer?
Också, har ni någon skola/kurser Ni skulle vilja rekomendera?
Tackar för svar!
//Jonas
Jag säger som Edith Piaf: Jag ångrar ingenting!
Och om jag någon gång skulle börja ångra ditt och datt, skulle filosofiplugget på Lunds universitet vara det allra sista jag ångrade! Det var bara så dj-a givande och intressant! Det blev 40 gamla p (= 60 p nu) av teoretisk resp. praktisk filosofi. Plus lärarhögskolan ovanpå sedan. Men jag ångrar inte att jag vare sig forskade eller doktorerade! Jobba som gymnasielärare är skitkul, tycker jag! Rektor ville jag inte heller bli...
Sedan läste jag in religion på distans, när jag jobbade som lärare, och där har jag 65 gamla poäng.
Jag har inte så mycket annat att skryta med så det får bli studierna. Har varken varit med i Idol, dokusåpa eller tårtat kungen. Eller fått bragdmedalj eller något annat pris.
Men jag har varit med i Svensktoppenjuryn!
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza