Plugga filosofi

Moderator: Moderatorgruppen

Ångrar du att du studerade Filosofi?

Ja
0
Inga röster
Nej
4
67%
Vi får se när jag är klar......
2
33%

Antal röster: 6

GrovSnus
Kontakt:

Plugga filosofi

Inläggav GrovSnus » 16 jan 2008 19:36

Hallå Allesamans...

Har alltid varit intresserad av Filosofi och läst mycket om det, var mitt favoritämne i Gymnasiet osv.

Nu går mina tankar i banorna att kanske plugga Filosofi på högskolan.
Men, jag har inte riktigt någon aning vad man kan jobba med efter man har pluggat Filosofi?! Lärare i Filosofi, okej de är givet men vad mer?
Också, har ni någon skola/kurser Ni skulle vilja rekomendera?

Tackar för svar!
//Jonas
"Människan väljer inte bara för sig själv utan även för hela mänskligheten" /J-P Sartre

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 16 jan 2008 21:32

M, Jag hade faktis en filosofi kurs i skolan i höstats.
Blev inte så mycket pluggande, mer prata, efter som vi var 1 lära och 2-3 elever i snitt.

Men det var kul och bara prata också.
/ FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 17 jan 2008 08:11

Jag bestämde mig faktiskt igår för att se över möjligheterna att studera filosofi seriöst på universitet.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Plugga filosofi - just do it!

Inläggav Algotezza » 17 jan 2008 13:31

GrovSnus skrev:Hallå Allesamans...

Har alltid varit intresserad av Filosofi och läst mycket om det, var mitt favoritämne i Gymnasiet osv.

Nu går mina tankar i banorna att kanske plugga Filosofi på högskolan.
Men, jag har inte riktigt någon aning vad man kan jobba med efter man har pluggat Filosofi?! Lärare i Filosofi, okej de är givet men vad mer?
Också, har ni någon skola/kurser Ni skulle vilja rekomendera?

Tackar för svar!
//Jonas

Jag säger som Edith Piaf: Jag ångrar ingenting!

Och om jag någon gång skulle börja ångra ditt och datt, skulle filosofiplugget på Lunds universitet vara det allra sista jag ångrade! Det var bara så dj-a givande och intressant! Det blev 40 gamla p (= 60 p nu) av teoretisk resp. praktisk filosofi. Plus lärarhögskolan ovanpå sedan. Men jag ångrar inte att jag vare sig forskade eller doktorerade! Jobba som gymnasielärare är skitkul, tycker jag! Rektor ville jag inte heller bli...

Sedan läste jag in religion på distans, när jag jobbade som lärare, och där  har jag 65 gamla poäng.

Jag har inte så mycket annat att skryta med så det får bli studierna. Har varken varit med i Idol, dokusåpa eller tårtat kungen. Eller fått bragdmedalj eller något annat pris.

Men jag har varit med i Svensktoppenjuryn!

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"