Vad är moral? Varför finns det?

Moderator: Moderatorgruppen

Per
Kontakt:

Vad är moral? Varför finns det?

Inläggav Per » 14 dec 2004 18:24

Moralens uppkomst
Moral är enligt min uppfattning en produkt av människans överlevnadsinstinkt, dennas biverkningar och människans kollektiva identitet och att man därav skulle kunna dela in moralen i två delar. Den direkta och den indirekta. Den indirekta moralen bildas utifrån individens egna intryck - det människan inte själv vill utsättas för ser den också som förbjudet, i den utsträckning som den identifierar sig med den som utsätts för handlingarna. Den indirekta skapas med hjälp av gruppen. Delvis så anammar en medlem i gruppen resten av gruppens moraliska uppfattningar på grund av sin identifiering till den, delvis bildar individen sin egna uppfattning genom att lyssna på beskrivningar av de andras upplevelser. Problemet med detta är att sådana beskrivningar färgas av beskrivarens egna åsikter. Därav blir det en signifikant skillnad mellan direkt och indirekt moral.

Identitet
När det gäller det praktiska utövandet av moralen gentemot andra individer handlar det mycket om hur man identifierar sig med personen ifråga. Detta skulle kunna kallas en kollektiv överlevnadsinstinkt och baseras på flock- och familjeinstinkt - om flocken skyddas, skyddas även individen - om familjemedlemmarna skyddas, så skyddas individens egna gener.

Är det jag kommit fram till i stort sett ett citat av någon annan eller har jag kommit fram till något "nytt"? Har jag missat något?

Deuce Deceptor

Inläggav Deuce Deceptor » 20 dec 2004 21:48

Frågan är ganska bred. Kan du dela upp lite.

Jag tror att moral kommer till av olika orsak och fyller olika funktion hos olika människor. Blir ganska maffigt att redogöra för allt.

Har svårt att exakt förstå din fråga.

Moral brukar, som jag ser det, motiveras på två sätt. Antingen empatiskt eller egoistiskt. Om det egentligen är samma sak kan disskuteras.

Hade gött/DD

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 22 dec 2004 00:23

Detta är min uppfattning:
Moral ÄR värderingar skapade för att undvika INRE och YTTRE konflikter.

Inre konflikter är förvirring, rädsla o.s.v.
Yttre konflikter är våld o.s.v.

Det är den kristna moralen, som våran nuvarande kultur utgår ifrån.

Problemet är att när två personer har två olika moraliska system så kan en yttre konflikt uppstå. Jämnför Bin Ladins och Bush moral.

Det finns alltså två sätta att undvika konflikter.
1. Alla människor på hela jorden följa samma moraliska system för att konflikter inte ska uppstå. Detta moraliska system måste alltså också vara helt vattentätt för inre konflikter.
2. Eller så gör man av sig med det moraliska systemet och koncentrerar sig på den inre och yttre konflikthanteringen direkt utan att blanda in moralen.

Jag kan ha fel som sagt. Detta är bara min uppfattning.

Återgå till "Filosofi"