Äta myror?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Äta myror?

Inläggav Isse » 16 mar 2008 16:08

Va med om en rolig upplevlese nyligen. Tycker mig ganska ofta kunna kommunicera med djur via kroppsspråk och att använda deras eget språk osv. Vad ja funderar på e om man kan lära t.ex. en hund "högre" nivå av tankar exemplifierat av typ fysik. Dvs att vatten avdunstar till moln mha värme.

PLUR.
Race for peace

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 16 mar 2008 21:27

Hur märker du när hunden har förstått principen?

Du får nog lära hunden att skriva också,
annars får du kanske aldrig bevis på att hunden är med på noterna.

Tänk om hundar kan någonting om världen som vi inte ens kan föreställa oss - som hundarna försöker förklara för oss, men hittills aldrig lyckats med.

Med sitt välutvecklade luktsinne har de ju exempelvis tillgång till en hel dimension av tillvaron, som vi ej kan bearbeta.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

What Gives?

Inläggav What Gives? » 16 mar 2008 21:37

Hur uttrycker sig hundar egentligen? Kan du utveckla?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 16 mar 2008 22:29

Hundar förmedlar sina känslor genom sitt kroppsspråk. Sedan finns det visst djurpratare också som kommunicerar telepatiskt med djur, är ju facinerande om det är sant.

What Gives?

Inläggav What Gives? » 16 mar 2008 22:31

Skogsälvan skrev:Hundar förmedlar sina känslor genom sitt kroppsspråk.

Så långt är jag med, men Isse menar ju att han även kommunicerar med hundar på andra sätt. Det gör mig nyfiken. Såvitt jag vet är det bara människor som har ett språk som utvecklas utöver kroppslig kommunikation.

Waggho

Inläggav Waggho » 16 mar 2008 23:26

Skogsälvan skrev:Hundar förmedlar sina känslor genom sitt kroppsspråk. Sedan finns det visst djurpratare också som kommunicerar telepatiskt med djur, är ju facinerande om det är sant.

Snarare fascinerande att det finns folk som tror att det är sant. Det vore ju extremt lätt att sätta upp ett enkelt vetenskapligt experiment som testade en sådan förmåga.

Exempelvis såhär: ett antal hundar med ägare randomiseras till att ägna en förmiddag åt en viss aktivitet, t ex att spåra, att bada, att leka med en boll etc. Vid lunchtid får alla hundar duscha så att man inte kan se vad de har gjort. Sedan får den påstådda hundprataren telepatisera bäst han vill med en hund i taget med målet att ta reda på vad hunden har ägnat förmiddagen åt. Har denne de förmågor han eller hon utgett sig för att ha borde detta inte vara något större problem. Sen är det bara att jämföra resultatet med vad som förväntas om man bara skulle ha gissat på aktiviteter. Hittar man då en signifikant skillnad så är det läge att gå vidare med ytterligare, större studier.

Om jag hade en sån här "superkraft" så skulle jag vara oerhört frustrerad över att folk inte trodde på mig och skulle gladeligen ställa upp i och kanske även själv ordna experiment liknande det ovan. Men hundpratare, spökjägare medier och andra tycks vara måttligt intresserade av att bevisa sina förmågor. Man undrar varför...

Som grädde på moset finns en belöning utlyst på en miljon dollar till den som i ett vetenskapligt experiment visar prov på någon förmåga som idag anses övernaturlig. Då pratar vi lite andra summor än vad man nu kan få i timlön av någon hundgalen tant som vill höra vilken bra matte hon är. Men det tycks som sagt inte locka.

Makterna

Re: Äta myror?

Inläggav Makterna » 17 mar 2008 02:10

Isse skrev:Va med om en rolig upplevlese nyligen. Tycker mig ganska ofta kunna kommunicera med djur via kroppsspråk och att använda deras eget språk osv. Vad ja funderar på e om man kan lära t.ex. en hund "högre" nivå av tankar exemplifierat av typ fysik. Dvs att vatten avdunstar till moln mha värme.

PLUR.

Abstrakt tänkande menar du? Nej, människan är det enda djur som klarar av abstrakt tänkande. En hund, eller annat djur, kan aldrig förstå begrepp såsom "nästa vecka", "utifall att", etc. Däremot har den ju en del instinkter, t.ex. att liklukt är otäckt, etc. Men det går inte att utifrån detta dra slutsatser att ett djur logiskt skulle kunna förstå konsekvenser. Den kan endast associera, t.ex. "matte = bra, ger godis", "lyda kommandot sitt = bra, ger godis", "springa bort = otäckt, ger bannor", "jaga en hare = det måste man ju!", etc. Eftersom djur inte kan tänka abstrakt kan djur heller inte ha någon moral. Det smartaste man lyckats få djur att göra är att se komplexa konsekvenser, t.ex. "tryck på knappen och vänta 10 sekunder = bra, det kommer en godis" eller "tryck på fyrkantig och rund knapp samtidigt = bra, det kommer en godis". Men det rör sig fortfarande inte om abstrakt tänkande.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 17 mar 2008 04:03

Waggho skrev:
Skogsälvan skrev:Hundar förmedlar sina känslor genom sitt kroppsspråk. Sedan finns det visst djurpratare också som kommunicerar telepatiskt med djur, är ju facinerande om det är sant.

Snarare fascinerande att det finns folk som tror att det är sant. Det vore ju extremt lätt att sätta upp ett enkelt vetenskapligt experiment som testade en sådan förmåga.

Exempelvis såhär: ett antal hundar med ägare randomiseras till att ägna en förmiddag åt en viss aktivitet, t ex att spåra, att bada, att leka med en boll etc. Vid lunchtid får alla hundar duscha så att man inte kan se vad de har gjort. Sedan får den påstådda hundprataren telepatisera bäst han vill med en hund i taget med målet att ta reda på vad hunden har ägnat förmiddagen åt. Har denne de förmågor han eller hon utgett sig för att ha borde detta inte vara något större problem. Sen är det bara att jämföra resultatet med vad som förväntas om man bara skulle ha gissat på aktiviteter. Hittar man då en signifikant skillnad så är det läge att gå vidare med ytterligare, större studier.

Om jag hade en sån här "superkraft" så skulle jag vara oerhört frustrerad över att folk inte trodde på mig och skulle gladeligen ställa upp i och kanske även själv ordna experiment liknande det ovan. Men hundpratare, spökjägare medier och andra tycks vara måttligt intresserade av att bevisa sina förmågor. Man undrar varför...

Som grädde på moset finns en belöning utlyst på en miljon dollar till den som i ett vetenskapligt experiment visar prov på någon förmåga som idag anses övernaturlig. Då pratar vi lite andra summor än vad man nu kan få i timlön av någon hundgalen tant som vill höra vilken bra matte hon är. Men det tycks som sagt inte locka.

Att folk kan telepatiskt prata med hundar innebär väl inte att hundarna kan det samma? Det behöver väl inte vara så att de kan svara personen som kan förmedla sin menig till dem.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Äta myror?

Inläggav Algotezza » 17 mar 2008 07:28

Isse skrev:Va med om en rolig upplevlese nyligen. Tycker mig ganska ofta kunna kommunicera med djur via kroppsspråk och att använda deras eget språk osv. Vad ja funderar på e om man kan lära t.ex. en hund "högre" nivå av tankar exemplifierat av typ fysik. Dvs att vatten avdunstar till moln mha värme.

PLUR.

Först får vi väl se om det går att lära alla människor den principen. Varför inte börja där?

Har du träffat på hundarnas Einstein?

Om en hund/vilket djur som helst skall lära något måste det finnas en tydlig och direkt överlevnadsfördel med det, ha med mat eller sex att göra. Eller för hundens del ingå i dess fjäskande för människan.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Tobias Israelsson

Inläggav Tobias Israelsson » 17 mar 2008 13:42

Jag undar vad du menar med "högre tankar", och skulle vilja ifrågasätta att något sådant finns.

Om vi använder den gamla liknelsen med en hjärna som en dator finns det verkligen beräkningar i den som är på en "högre nivå" än andra?

Kanke vi kan använda en definition  att det är upptäckter av mönster som inte är uppenbara för alla i stort sett direkt.

I så fall tror jag helt klart att hundar och många andra djur kan upptäcka mönster och utarbeta strategier som inte är uppenbara och ögonblickliga.

T.ex blev jag fascinerad av att höra att en apa på ett zoo  dagarna innan besöskssäsongen började, började samla ihop stenar för att sedan ha dessa att kasta på folk.

ingenspeciell

Inläggav ingenspeciell » 17 mar 2008 16:13

Hur märker du när hunden har förstått principen?

Du får nog lära hunden att skriva också,
annars får du kanske aldrig bevis på att hunden är med på noterna.

Jag uppfattar det som att han lär sig kommunicera med en hund likt en hund kommunicerar med en annan hund, och då får han ju ett gensvar när han märker på hunden att den förstår genom att den ger honom en blick, kroppspråk eller att den skäller. Det är väl bland det starkaste bevis man kan få.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 17 mar 2008 19:44

Vill bara tillägga att jag har blivit spådd ett par gånger. En gång var det rysligt konkret. Då menar jag inte att han jammlade på om att jag var en snäll människa och sådant som alla känner igen sig i. Jag är utbildad i strikt kritiska psykologiska undersökningsmodeller och jag gav honom inga cues. Ändå visste han var jag var född, en mindre ort som jag bodde i som spädbarn och har ingen dialekt av tex. Samme man spådde en av mina vänner och sa att han skulle träffa en sjuksköterska och tillbringa mycket tid utomlands. Även det stämde. Jag kan helt enkel inte finna en logisk förklaring till detta. Jag tror definitivt att det finns saker vi inte förstår som betraktas som flummeri. Hundar kan definitivt tänka.

Lordjeflat

Inläggav Lordjeflat » 19 mar 2008 16:54

Skogsälvan skrev:Vill bara tillägga att jag har blivit spådd ett par gånger. En gång var det rysligt konkret. Då menar jag inte att han jammlade på om att jag var en snäll människa och sådant som alla känner igen sig i. Jag är utbildad i strikt kritiska psykologiska undersökningsmodeller och jag gav honom inga cues. Ändå visste han var jag var född, en mindre ort som jag bodde i som spädbarn och har ingen dialekt av tex. Samme man spådde en av mina vänner och sa att han skulle träffa en sjuksköterska och tillbringa mycket tid utomlands. Även det stämde. Jag kan helt enkel inte finna en logisk förklaring till detta. Jag tror definitivt att det finns saker vi inte förstår som betraktas som flummeri. Hundar kan definitivt tänka.

Ställde spåmannen många frågor? En metod som tycks vara ganska vanlig är att mha smart ställda frågor krama fram information. Kanske gav ni honom clues utan att ni tänkte på det.

Sedan undrar jag lite varför du drar den slutsatsen, att hundar definitivt kan tänka, utifrån spådomsfenomenet. Är inte det i viss mån att sitta kvar i den sits där man titulerar olika "övernaturliga" fenomen som "flummeri" och således buntar ihop dem?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 19 mar 2008 17:03

Nej, han ställde inga frågor alls. Jag frågade bara om han ville spå mig och jag var helt tyst förutom att jag frågade några frågor, ansträngde mig till max för att inte ge några ledtrådar genom miner och tonläge. Jag drar inte slutsatsen att hundar kan tänka utefter spådomsfenomenet. Jag har mycket erfarenhet av hundar och det råder inga oklarheter om att de kan tänka. (Välkommen hit förresten :))

Lordjeflat

Inläggav Lordjeflat » 20 mar 2008 14:48

Skogsälvan skrev:Nej, han ställde inga frågor alls. Jag frågade bara om han ville spå mig och jag var helt tyst förutom att jag frågade några frågor, ansträngde mig till max för att inte ge några ledtrådar genom miner och tonläge. Jag drar inte slutsatsen att hundar kan tänka utefter spådomsfenomenet. Jag har mycket erfarenhet av hundar och det råder inga oklarheter om att de kan tänka. (Välkommen hit förresten :))

Tackar =) Reggade mig för rätt länge sedan men har knappt varit inne på sidan sedan dess.

Jag borde väl själv konsultera spåmannen du nämner innan jag spekulerar mer kring just honom, men jag är fortfarande skeptisk!

Återgå till "Filosofi"