Jag är inte skeptisk till att han kunde bedöma vart du kom ifrån, men jag vet inte huruvida det finns någon övernaturlig kraft eller så, själv har jag aldrig stött på det. Tex. jag kan med "viss" säkerhet avgöra var en person kommer ifrån efter att endast ha sett ett foto utav denne, medan någon annan säkert kan göra det på annat sätt. Likaså om man tex. säger "Jag heter Karin" så kan ju det avslöja vart man kommer ifrån utan att hon för den sakens skull behöver ha någon speciell dialekt. Tex. så blir en Växsjö-bo att tala en annan typ av en viss dialekt(tex. Norrbottniska) än någon som kommer ifrån tex. Ludvika ifrån början.
Om det efter 10 år inte finns kvar något spår av födelse-dialekten, så kanske det ändå finns en röstmelodi kvar. Om det heller inte fins någon röstmelodi så kanske det finns viss meningsuppbyggnad kvar etc.
För mig så känner jag att man i princip kan gå hur långt som helst utan att det behöver vara något övernaturligt, men jag utesluter inte att det finns någon med övernaturliga krafter som gör denna proccess ännu snabbare och mera exakt. Har ingen aning om hur denne(om den nu finns)kan tänkas göra dock, för mig just nu känns det ointressant(men om jag stöter på det så kan jag ändra mig kvickt) och det är nog för att jag inte är klar med mitt egna intuitiva arbete ännu på långa vägar. När jag känner mig mer klar där så kan det hända att jag också kan vara så öppen som dig vad gäller det övernaturliga, Skogsälvan.
Äta myror?
Moderator: Moderatorgruppen
-
suchanother
- Avstängd
-
ingenspeciell
Men jag gjorde väl tvärtom? Var nästan rädd för att jag skulle uppfattas som blockerad vad gäller paranormala förmågor, så i princip är paranormala förmågor det absolut sista som jag skulle ta till, men det gäller att hitta en balans tror jag där man hela tiden är öppen för nya intryck vare sig dom anses/ är övernaturliga eller ej.
-
suchanother
- Avstängd
Ok, lägg då till paranormala som en hypotes till de redan existerande teorier. Inget fel i att spekulera i sådant, alla hypoteser är bra även om några är bättre än andra. Men alla kan följas upp.
Sen läste jag dej lite fel, är som du säger att du tillgriper den förklaringen sist. Men öht. bör vi vara lyhörda och inte vifta bort allt som flummeri, annars blir vi stämplade som stockkonservativa. Min lilla förvåning gällde de som alltid söker i det ockulta i första hand utan att ha uttömt alla andra möjligheter.
Sen läste jag dej lite fel, är som du säger att du tillgriper den förklaringen sist. Men öht. bör vi vara lyhörda och inte vifta bort allt som flummeri, annars blir vi stämplade som stockkonservativa. Min lilla förvåning gällde de som alltid söker i det ockulta i första hand utan att ha uttömt alla andra möjligheter.
-
ingenspeciell
Exempelvis såhär: ett antal hundar med ägare randomiseras till att ägna en förmiddag åt en viss aktivitet, t ex att spåra, att bada, att leka med en boll etc. Vid lunchtid får alla hundar duscha så att man inte kan se vad de har gjort. Sedan får den påstådda hundprataren telepatisera bäst han vill med en hund i taget med målet att ta reda på vad hunden har ägnat förmiddagen åt. Har denne de förmågor han eller hon utgett sig för att ha borde detta inte vara något större problem. Sen är det bara att jämföra resultatet med vad som förväntas om man bara skulle ha gissat på aktiviteter. Hittar man då en signifikant skillnad så är det läge att gå vidare med ytterligare, större studier.
Jag är dålig på djur men jag skulle tycka det var konstigt om det inte märktes på hundens beteende vad den hade gjort tidigare under dagen. Var går gränsen egentligen, jag har sett glada djur(med svansen högt i skyn)och jag har också sett djur med ryckningar över ryggen("ofta", av nervositet ursprunget ur dåliga levnadsförhållanden). Sedan är det nog bara fantasien(till stor del ialla fall) som sätter gränser på hur långt man kan komma vidare vad gäller tolkning av djur(kanske man kan lista ut/ känna in färgen på badbollen den lekt med tidigare under dagen?). Telepati dock, i all välmening, det har jag aldrig blivit riktigt klok på vad det egentligen innebär.
ingenspeciell skrev:Jag är dålig på djur men jag skulle tycka det var konstigt om det inte märktes på hundens beteende vad den hade gjort tidigare under dagen. Var går gränsen egentligen, jag har sett glada djur(med svansen högt i skyn)och jag har också sett djur med ryckningar över ryggen("ofta", av nervositet ursprunget ur dåliga levnadsförhållanden). Sedan är det nog bara fantasien(till stor del ialla fall) som sätter gränser på hur långt man kan komma vidare vad gäller tolkning av djur(kanske man kan lista ut/ känna in färgen på badbollen den lekt med tidigare under dagen?). Telepati dock, i all välmening, det har jag aldrig blivit riktigt klok på vad det egentligen innebär.
Jag har en hund och i ett sånt test som jag beskriver ovan skulle jag nog på sin höjd kunna avgöra om min hund hade gjort något fysiskt aktivt eller inte på förmiddagen. Därmed inte sagt att någon som jobbar mycket med hundar och är skicklig på området skulle klara av att tolka deras beteenden mycket mer detaljerat. Icke desto mindre skulle det vara ett bra test att utgå ifrån, som sagt: om man får ett signifikant resultat är det läge att designa nya, mer noggranna studier. Sen kunde man dra slutsatser kring om resultaten kom sig av att "hundprataren" är bra på att tolka hundkroppspråk eller om man bör misstänka något som idag betraktas som övernaturligt, som telepati.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Skogsälvan
- Avslutat konto