J R Auk skrev:Justin Case skrev:
Ge något exempel! Rättvisa är mycket ofta tvärtom av stort instrumentellt värde för utilitaristisk politik. En mänsklighet där tillgångarna är någorlunda rättvist fördelade tenderar överleva bättre, eftersom mindre avundsjuka gör att befolkningen ställer till färre krig och sådant. Då mänsklighetens överlevnad bör vara a och o för en utilitarist på jorden idag, innebär detta att även rättvisa har ett värde i utilitarismens ögon. Men naturligtvis måste det vägas mot andra värden. Skulle du själv motsätta dig det? Skulle du hellre t.ex. se en mänsklighet där samtliga lider, än en mänsklighet där hälften lider och hälften är lyckliga?
Jag väntar fortfarande på ditt svar på detta.
Det senare alternativet är ju faktiskt mindre rättvist än det förra. Att välja det mer rättvisa alternativet strider i detta fall mot de flestas intuition.
Hur har du kommit fram till det?
Jag svarar på det när du svarat på ovanstående.
Varför bör mänsklig överlevnad vara a och o? Lycka är väl a och o?
Maximering av överskottet av lycka över lidande är a och o, men mänsklighetens överlevnad är så pass uppenbart en omistlig förutsättning för detta på sikt (i vår del av universum iaf) att jag förenklar genom att kalla mänsklighetens överlevnad för a och o. Det gör jag dels för att spara utrymme, dels för att avvänja folk från tanken att det bara skulle vara den nära framtidens lyckonivå som ska maximeras - något som tyvärr är en vanlig missuppfattning.
Att kalla mänsklighetens överlevnad för a och o fastän det inte är riktigt sant, kan kanske liknas vid att man säger att man måste äta för att leva, fastän det inte riktigt är sant eftersom man kan leva med näringsslang genom maghuden också. Naturligtvis kan utomjordingar tänkas komma att fylla universum med lycka om mänskligheten går under, men det är liksom inte särskilt relevant för vårt handlande, eftersom det effektivaste sättet vi människor kan bidra med att maximera lyckan i universum inom en överskådlig framtid förmodligen är att se till att mänskligheten överlever så länge som möjligt.
(Du förenklar själv, mycket mer än jag. Så du kanske borde tåla lite förenkling från min sida också.)
Problemet med rättvisa som utilitarismen har är att en person kan ge och aldrig få. Utilitarismen tar ingen hänsyn till individualiteten.
Vad menar du med "hänsyn till individualiteten"? Att ta mer hänsyn till vissa individer än andra, på grund av vilken individualitet de har? Är det det du tycker man borde göra? Vore inte det orättvist? Om det inte är det du vill att man ska göra, vad är det då du efterlyser med att "ta hänsyn till individualiteten"?
Det skulle jag vilja säga är grundbulten i rättvisa. För utan förtjänst så blir det svårt med ansvar.
Att ta hänsyn till förtjänst har stort instrumentellt värde. Eftersom ett samhälle där människor inte fick belöning efter förtjänst skulle degenerera, eftersom människor generellt inte är tillräckligt altruistiska för att bidra särskilt mycket utan att få belöning för det, är det nog utilitaristiskt att låta människor få olika mycket belöning beroende på vad de gett, d.v.s. efter förtjänst.
Dessa två verkar bero på samma grunder, och är väl också skälet att en utilitarist inte har något som helst problem med att straffa någon annan än den skyldiga.
Vad får du det ifrån, att utilitarister inte skulle ha några problem med att straffa oskyldiga? Självklart ska det mycket mer till för att man ska "straffa oskyldiga" än skyldiga, med tanke på återverkningarna på samhället, ur utilitaristiskt synvinkel. Har du helt missat det? Är inte detta just att "ha problem med att straffa oskyldiga"?
(strängt taget är väl iofs begreppet "straffa oskyldiga" en självmotsägelse; om man är oskyldig är inte den frihetsberövning man utsätts för ett straff, även om folk kallar det för det eftersom de tror att den oskyldige är skyldig).
Vi accepterar ju ett system där oskyldiga "straffas" ibland. Världens rättsväsenden kan påstå sig ha nollvision i fråga om antalet oskyldigt dömda per år, men det är i så fall bara prat, eftersom 1) de märker att nollvisionen år efter år misslyckas, och eftersom 2) de vet att det finns ett sätt att uppnå den genast: att lägga ned hela rättsväsendet. Det är det enda som verkligen med någon nämnvärd sannolikhet skulle infria nollvisionen.
Vill du hellre ha inbrott så fort du lämnar din bostad, än att någon handfull människor per år i världen blir oskyldigt dömda? Du är ganska ensam om det i så fall. Nästan alla människor accepterar i praktiken någon form av utilitarism, som du märker, eftersom de är för att ha kvar ett rättssystem trots att detta oundvikligen ibland straffar oskyldiga. Allvarligt, skulle du verkligen vilja att inga brottslingar någonsin blev gripna, så att inga oskyldiga blev straffade, hellre än att ha det som idag, att både många skyldiga och några få oskyldiga straffas?
Skulle du vilja att bilism var totalförbjuden? Att folk får köra bil innebär ju att oskyldiga dör i trafiken varje år. Hur kan du acceptera det, om det nu är fel att acceptera att oskyldiga offras?
Enbart effekten är ju något att ta hänsyn till.
Vad finns det att bry sig om förutom effekter?
Och det är vad ni sopar under mattan. Som jag gång på gång påpekar(kanske dags att bemöta det)
Det är motståndarna mot utilitarismen som sopar under mattan att de själva offrar individer och straffar oskyldiga minst lika mycket som de påstår att utilitarister vill göra. De bara kallar det inte för det.