J R Auk skrev:Det problematiska som jag ser det är att många verkar definiera 'fri vilja' som något som skall vara fritt 'den som är fri' dvs att den här "viljan" inte skall betingas ens av den som sägs ha den fria viljan. Som tex det inte vore fritt att välja kaka A framför B för att vi gillar den.
Personligen anser jag att viljans frihet skall definieras i form av uteslutanden av tvång. Så om jag kan, trots att jag vill välja det jag gillar, välja något annat för att bevisa för mig att jag kan välja mot mina dispositioner erfarenheten givit mig så är jag fri i mitt val.
Jag tror att många missar det här omvända deterministiska problemet. Dvs att om "viljan" inte betingas av något, det vill säga om det inte finns någon kausal kedja bakom, är då inte viljan bara slumpartad? Och är en slumpartad "fri vilja" verkligen det som vi från början diskuterade, är det något som stämmer överens med hur vi överhuvudtaget tar oss an frågan; Har jag fri vilja?
Det är just på grund av ovanstående frågas raison som jag menar att vi gör bäst i att definiera friheten negativt i 'fri vilja' så att vi talar om frånvaron av tvång, där 'tvång' definieras som något som utan att vara känt som något "bra" behäftar oss motiverande (För strikta tvång försvinner om vi stipulerar en fri vilja, vilket vi ju gör när vi söker bekräfta eller motsäga frågan om fri vilja).
Jag menar något, om så även viljan själv, måste ju vilja, och således leda viljan, så som vi ser den. Dvs ontisk-ontologisk i relation till oss.
Det viljes, kan vi väl säga om viljan, även om det sägs att det är den självt som viljes sig självt. Viljan drabbas av sig självt inför sig självt. Vilket ger mig skäl till påståendet om att vi bör passa oss för att reifiera viljan, och istället se den som en process. Och alltså det som är fritt är inte varandes viljan utan den som drabbas av viljan som något som viljes ett annat än viljan, dvs inte viljan självt. Ett av mina modus är viljandet. När det viljes mig så är jag i ett modus, och det moduset är inte begränsat om än situerat. Om vi vill kalla situationen för begränsning så tycker jag man missar att situationen är en existential för betänkandet över huvud taget. Då har vi snarare instiftat ett idealtillstånd, vilket torde vara en ren fantasmogori, som omintetgör viljandet, eller betänkandet, då idealtillståndet inte har något som begränsar, och ges skäl att betänkas. Viljan, finns ju inte inför andningen normalt, men uppstår när vi ser oss i en situation där andan förvägras oss. Som tex en polis som sätter ett knä i ryggen på oss enligt klassiskt maner. Då helt plötsligt blir en vilja om att andas närvarande. Som ett betänkande över situationen, vad som önskas oss, vad som viljes oss.
Hej, jag håller i sak med dig här! Om vi ska tala om en
fri vilja så blir det då i termer av "fri från tvång" etc. jag håller också med om att man inte kan tala om en
frihet om ens handlingar basers på
nyckfullhet och
slump (om nu det existerar en sådan). Om man ska
forcera detta ytterligare och verkligen försöka tvinga fram en
genuint fri vilja, ja då kan jag egentligen bara komma på en lösning på detta. Det betyder dock inte att jag tror på en sådan lösning, men det är hur som helst en förklaringsmodell som i någon mening skulle ge utrymme för en
genuint fri vilja:
Tänk dig in i att det som är du (just ditt så kallade vara, din upplevelse eller vad du väljer att kalla ditt jag) helt enkelt som fenomen betraktat "står över" (kan styra) vissa, för valprocessen, eller handlingarna, avgörande parametrar i världen (materien, energin, ordningsföljder etc) så att du de facto är den som väljer vad som ska ske för var sekund som går. I vardagen gör sig detta inte speciellt gällande och vanligen är inte de så kallade valen fria, men just vid de tillfällen där du reflexivt tänker efter på vad du gör, vad du ska välja, ja då slår denna
"styrande förmåga" in och det är faktiskt du som styr skeendet, inget annat. Denna
fria vilja är självklart begränsad mentala processer i hjärnan som sedan kan ta sig uttryck i kroppsliga (motoriska) processer (inget annat), så när jag talar om att sätta sig över materian etc så avser jag den materia och de processer som står tankeverksamheten och motoriken i hjärnan.
Fråga mig dock inte hur detta skulle fungera . . .
Som sagt inget jag "tror på" - bara en liten teori - precis som alla andra mer eller mindre genomtänkta teoirer om väldens beskaffenhet.
Vänligen
Fredrik