övermänniskan!

Moderator: Moderatorgruppen

Tractatus

Inläggav Tractatus » 26 dec 2006 05:41

Jag läste också Nietzsche som du gör när jag var 14-15 år sådär. Men när min kunskap om bl.a. grekerna, filosofi och litteratur så öppnade sig en helt ny Nietzsche. Är det någon som är patologisk i sin trångsynthet så är det nog du. Du är ett offer för det snäva synsätt som Nietzsches övermänniska skall övervinna.

Säger mer om dej. Du låter så pompös. Din värld när du var 15 var nog friskare och mindre infekterad av diverse idiotidéer, som du på senare tid skrapat samman för att närma dig ditt distala idealjag?. Kanske inbillar du dig att du är den så kallade övermänniskan och romantiserar därför din ledsagare? Tycker att du istället ska svara på inläggen och inte snacka i nattmössan.

Jag pallar inte med mer pajkastning. Vad var det för Ny Nietchze som öppnade sig? Låt höra. Jag är idel öra.

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 26 dec 2006 13:32

Tractatus skrev:
Jag läste också Nietzsche som du gör när jag var 14-15 år sådär. Men när min kunskap om bl.a. grekerna, filosofi och litteratur så öppnade sig en helt ny Nietzsche. Är det någon som är patologisk i sin trångsynthet så är det nog du. Du är ett offer för det snäva synsätt som Nietzsches övermänniska skall övervinna.

Säger mer om dej. Du låter så pompös. Din värld när du var 15 var nog friskare och mindre infekterad av diverse idiotidéer, som du på senare tid skrapat samman för att närma dig ditt distala idealjag?. Kanske inbillar du dig att du är den så kallade övermänniskan och romantiserar därför din ledsagare? Tycker att du istället ska svara på inläggen och inte snacka i nattmössan.

Jag pallar inte med mer pajkastning. Vad var det för Ny Nietchze som öppnade sig? Låt höra. Jag är idel öra.

Men snälla lästa du inte mitt inlägg? de tycks gå dig förbi. jag bad dig även om de "distinkta" citaten, men du verkar inte vara intresserad av att ge några sådana. Jag tyckte jag förklarade en hel del men du verkar inte vilja svara på det. Så ge mig några citat eller något, annars avfärdar jag dig som ett utvecklingsstört skämt.

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 04 jan 2007 20:03

Nietzsches övermänniska överskred materialism och representerade den uråldriga indoeuropeiska heroismen som tidigare genomsyrade hednisk tro (hinduism, uråldrig buddhism, germansk tro etc.), dvs självuppoffring för ideal. Detta skrämmer dem flesta i dag, eftersom det innebär att vi måste sluta titta på TV, och istället börja arbeta för helhetens välmående.

Drawing Down The Moon

Inläggav Drawing Down The Moon » 05 jan 2007 15:40

näckrosblad skrev:Nietzsches övermänniska överskred materialism och representerade den uråldriga indoeuropeiska heroismen som tidigare genomsyrade hednisk tro (hinduism, uråldrig buddhism, germansk tro etc.), dvs självuppoffring för ideal. Detta skrämmer dem flesta i dag, eftersom det innebär att vi måste sluta titta på TV, och istället börja arbeta för helhetens välmående.

Verkligen inte. Självuppoffring för ideal låter ytterst kristet och inget som Nietzsche skulle förespråka. Övermänniskan skulle kanske välja att gå den indoeuropeiska heroiska vägen, men om man tror att det var något som Nietzsche fastställt så har man knappast läst hans verk själv utan nöjt sig med andrahandsinformation.

Övermänniskan är personen som kan säga ja till livet så som det är, som kan vilja den eviga återkomsten. Men främst av allt: den som kan skapa sina egna värden och bli till den han är ("become who you are"). Vad dessa värden är kan omöjligen Nietzsche svara på, han kan ge en glimt av sina, men aldrig skapa nya tavlor likt de kristna som han i sin filosofi lyckats rasera. För mig är hela Nietzsches filosofi en inspirationskälla som möjligen kan skänka ny mark till ett skapande av en övermänniska, själva byggandet får man dock göra själv.

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 09 jan 2007 03:46

Skilj på självuppoffring av ideal och (judiskkristen) altruism, de kan lätt förväxlas men behöver inte alls vara samma sak.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 jan 2007 11:21

Var hittar du altruism i gammal hednisk tro?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 09 jan 2007 17:43

Nietzsche hade valrossmustasch och var en självplågare av rang; hjärntvätten att du ska inte tro att du är något värt resulterar i människospillror som Nietzsches.
Förstår att de troende är intresserade av N eftersom den kristna läran också i sin yttersta form förespråkar ett tillintetgörande av jaget.
Lycka till!

Drawing Down The Moon

Inläggav Drawing Down The Moon » 09 jan 2007 18:24

näckrosblad skrev:Skilj på självuppoffring av ideal och (judiskkristen) altruism, de kan lätt förväxlas men behöver inte alls vara samma sak.

Spelar ingen roll, Nietzsche skulle likställt dem båda. Övermänniskans "ideal" kommer inte ur/innebär inte självuppoffring, om man nu inte kan självuppoffra sig själv för sig själv.

"The overwhelming pressure of the out-flowing forces does not allow for any sort of oversight or caution. This is called 'sacrifice'; people praise 'heroism' because of a hero's indifference to his own well-being, his devotion to an idea, a great cause, a fatherland: but this is all misunderstanding... A hero pours out, pours over, consumes himself, does not spare himself, - fatalistically, disastrously, involuntarily, as a river is involuntarily when it owerflos its banks."

The Twilight of The Idols § 44

"A virtue needs to be our own invention, our own most personal need and self defence: in any other sense, a virtue is just dangerous. Whatever is not a condition for life harms it: a virtue that comes exclusively from a feeling of respect for the concept of 'virtue' as Kant would have it, is harmful. 'Virtue', 'duty', 'goodness in itself', goodness that have been stamped with the character of the impersonal and universally valid - these are fantasies and manifestations of decline, of the final exhaustion of life, of the Königsberg Chinesianity. [...] Nothing ruins us more profoundly or inwardly than 'impersonal' duty, or any sacrifice in front of the Moloch of abstraction. [...] When the instinct of life compels us to act, pleasure proves that the act is right."

The Anti-Christ § 11

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 jan 2007 04:13

suchanother skrev:Nietzsche hade valrossmustasch och var en självplågare av rang; hjärntvätten att du ska inte tro att du är något värt resulterar i människospillror som Nietzsches.
Förstår att de troende är intresserade av N eftersom den kristna läran också i sin yttersta form förespråkar ett tillintetgörande av jaget.
Lycka till!

Och vadan födde ditt strålande komplex? :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 17 dec 2009 16:41

Katana skrev:Säg inte så, han känner sig så. Ge han speed... han ger sig nog.

Kul kommentar av ett par losers.

Letade efter ett speciellt inlägg av mej skrivet för några år sedan och läste detta.
Faktiskt en hel del man har skrivit (och glömt det mesta) när man såhär bläddrar tillbaka. Faktiskt första gången jag kollar bakåt brukar inte göra detta. Som helhetsintryck av gamla inlägg av mej ger jag mej själv VG, faktiskt riktigt skojiga svar. Är imponerad. Nog därför jag kallas "han som aldrig snackar bull".

Återgå till "Filosofi"