Vad kan man egentligen veta/vara helt säker på?

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 26 dec 2011 23:25

Jag har en fråga,
just nu tittar jag på http://www.imdb.com/title/tt1857913/ (jag älskar fantasy)

Hur kan jag skilja på verklighet och fantasi, om jag befinner mig i en värld som bara består av fantasi (inget går då att bevisa)..

Varför ser inte jag filmen som en fysisk verklighet, eller en möjlighet till att vara verkig, hur vet jag att det är en fantasi ?

(och varför blandar jag inte ihop filmen med vad som faktiskt kan hända i verkligheten? då menar jag att konstiga saker kan ske i världen utanför filmen, och som är oförklarliga.. )

Vi skulle kunna sjunka in i detaljer på varianter av solipsism, men jag ser ingen mening med den frågan längre.
för oavsett om det är en verklighet eller fantasi som jag lever i, så har det ingen betydelse. För i den värld som vi lever i (solipsistiskt 'vi', om du så vill) så finns det regler som är identiska till det jag upplever och måste följa i det jag kallar för den verkliga världen.. sak samma.. nu tar jag en solipsistisk kaffe på detta....

Nej, jag ser inte solipsism som realistisk på något plan.

Idag pratade vi om smaker här hemma.
Min dotter konstaterade utan problem att allt smakar, och att inget inte existerar.
allt smakar, för inget finns inte. Hon är nog mer filosofiskt lag än de gamla grekerna : )

Rorschach

Inläggav Rorschach » 26 dec 2011 23:39

Marko skrev:Jag har en fråga,
just nu tittar jag på http://www.imdb.com/title/tt1857913/ (jag älskar fantasy)

Hur kan jag skilja på verklighet och fantasi, om jag befinner mig i en värld som bara består av fantasi (inget går då att bevisa)..

Varför ser inte jag filmen som en fysisk verklighet, eller en möjlighet till att vara verkig, hur vet jag att det är en fantasi ?

(och varför blandar jag inte ihop filmen med vad som faktiskt kan hända i verkligheten? då menar jag att konstiga saker kan ske i världen utanför filmen, och som är oförklarliga.. )

Nej, jag ser inte solipsism som realistisk på något plan mer än att det är en logisk gåta.

Det är inte uppenbar varför inget går att bevisa om du lever i en värld som bara består av fantasi. Personligen vet jag inte vad du avser med att se något "som en fysisk verklighet", är frågan hur du vet att det är en film du tittar på och inte något annat? Det kan kanske att vara på grund av den beter sig som filmer brukar bete sig (startar när du trycker på play, har laddats ner, går att pausa osv..)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 26 dec 2011 23:45

Det kan kanske att vara på grund av den beter sig som filmer brukar bete sig (startar när du trycker på play, har laddats ner, går att pausa osv..)

bra, varför går inte verkligheten att pausa ?

Fantasin är en del av verkligheten, och inte hela verkligheten.
Detta kan enkelt bevisas som jag sa, ta och bränn dig själv.. I fantasin så klarar du dig utan att skada dig.
Men gör du samma sak i verkligheten....

Rorschach

Inläggav Rorschach » 26 dec 2011 23:49

Marko skrev:
Det kan kanske att vara på grund av den beter sig som filmer brukar bete sig (startar när du trycker på play, har laddats ner, går att pausa osv..)

Ingen aning, ser inget uppenbart skäl till att den ska gå att pausa.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 26 dec 2011 23:50

Rorschach skrev:
Marko skrev:

Ingen aning, ser inget uppenbart skäl till att den ska gå att pausa.

Den går inte att pausa för att människan eller någon annan  inte har konstruerat en pausknapp.
Den existerar inte i mer än fantasin (om man vill ha det så)

Rorschach

Inläggav Rorschach » 26 dec 2011 23:56

Marko skrev:
Detta kan enkelt bevisas som jag sa, ta och bränn dig själv.. I fantasin så klarar du dig utan att skada dig.

Det är inget som säger att du i fantasin klarar dig, du kan i fantasin få precis samma skador som du skulle få i verkligheten.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 dec 2011 00:08

Rorschach skrev:
Marko skrev:

Det är inget som säger att du i fantasin klarar dig, du kan i fantasin få precis samma skador som du skulle få i verkligheten.

i fantasin kan du få brännskador, eller inte, fantasin är en immateriell värld där du själv bestämmer resultatet.
fantasin finns inom dig. men din fysiska kropp kommer inte att reagera på att du tänker på att du bränner dig.
(utesluter stigmataeffekter som ibland påstås uppnås)

dokumentera din fantasi (var ärlig och tänk på att du bränner dig), och filma det och lägg ut filmen på youtube.
tror inte jag kommer att se att du har brännskador.... (hade det varit en fantasi så är det ju inga problem för dig att fixa det)

Rorschach

Inläggav Rorschach » 27 dec 2011 00:26

Marko skrev:
Rorschach skrev:
Marko skrev:

i fantasin kan du få brännskador, eller inte,

Så på vilket sätt menar du att du att "I fantasin klarar du dig"?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 dec 2011 00:35

Rorschach skrev:
Marko skrev:
Rorschach skrev:
Marko skrev:

i fantasin kan du få brännskador, eller inte,

Så på vilket sätt menar du att du att "I fantasin klarar du dig"?

I dina tankar eller fantasi så kan du föreställa dig att du har fått en skada eller inte, det sker i din visualisering.
Denna skada är inte fysisk. utan en tanke produkt.

Vad jag ber dig göra är att sluta tänka, och börja handla.
Du ska bevisa för mig att fantasin är verkligheten.

Rorschach

Inläggav Rorschach » 27 dec 2011 00:47

Marko skrev:I dina tankar eller fantasi så kan du föreställa dig att du har fått en skada eller inte, det sker i din visualisering.

Så med andra ord bevisar detta att en person tror sig bränner sig inget om huruvida personen inbillar sig att den bränner sig eller faktiskt bränner sig. En person som fantiserar ihop att den bränner sig kan kanske fantisera ihop passande skador?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 dec 2011 00:55

Rorschach skrev:
Marko skrev:I dina tankar eller fantasi så kan du föreställa dig att du har fått en skada eller inte, det sker i din visualisering.

Så med andra ord bevisar detta att en person tror sig bränner sig inget om huruvida personen inbillar sig att den bränner sig eller faktiskt bränner sig. En person som fantiserar ihop att den bränner sig kan kanske fantisera ihop passande skador?

Det bevisar att det finns en värld utanför som påverkar din kropp oavsett vad ditt inre vill eller inte vill.

jag bad dig att göra något annat än att fantisera :)

jag kan göra det åt dig, jag lägger upp en streamad film på mitt finger, och jag tänker på att jag bränner mig.
Vi ska se om det blir brännskador.

nej, jag köper inte dina argument för fem öre, sorry :) du är en vilsen filosof i detta,
filosofi handlar om att hitta sanningar, inte fantasier.

kroppen är kroppen, tanken är tanken, omvärlden är omvärlden.
Dessa är knutna till varandra, men inte samma sak.

Rorschach

Inläggav Rorschach » 27 dec 2011 01:17

Marko skrev:nej, jag köper inte dina argument för fem öre, sorry :) du är en vilsen filosof i detta,
filosofi handlar om att hitta sanningar, inte fantasier.

Men Marko, det är inte jag som vill veta hur man skiljer på fantasi och verklighet! Det är ju din fråga. Om du tror att det kan hjälpa dig att skilja på fantasi och verklighet att lägga upp bilder på ditt finger när du tänker på att du bränner dig på YouTube så tycker jag att det är en utmärkt idé och frågan är löst. Faktum kvarstår dock att vad du lägger upp eller tänker på är irrelevant för om en person som tror att den bränner sig faktiskt bränner sig eller inte.

Det som jag anser är att om en person tror sig bränna sig så innebär det inte att personen bränner sig. Vidare så ser jag inget skäl till att en person som fantiserar ihop att den bränner sig inte också kan fantisera ihop att den efter detta brännande får passande skador, exempelvis brännsår.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 dec 2011 01:45

Jag har inga större problem att skilja verklighet från fantasin.

Jag reser ofta i fantasin, jag reser mindre i verkligheten, jag drömmer ofta om en bättre värld.
Världen blir inte bättre av mina drömmar, världen blir bara bättre om jag gör någonting åt saken.

Fantasin får sin plats där den hör hemma, själen har sin roll, vi är spirituella varelser, kroppen har sin plats, den har sina fysiska behov.

jag behöver ingen förklaring, för mig är det precis så enkelt som det ser ut, fast vi inte har orden att beskriva allt.
Jag gillar att se barn fantisera och filosofera, det är en naken och avklädd sanning som vi vuxna inte längre ser.

Din värld ser inte likadan ut, du ser den som solipsistisk och verklighet, du har inte bestämt dig och velar fram och tillbaka.
du vet inte var verkligheten är.

verkligheten min har jag hittat. (och säkert många med mig)
Och jag är helt övertygad till 100% och mer därtill över min existens.

Användarvisningsbild
mullback

Inläggav mullback » 05 jan 2012 00:01

om vi inget med 100% kan veta - borde det väl innebära att frågan därom (denna tråd alltså) kanske inte ägt rum?
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

Rorschach

Inläggav Rorschach » 05 jan 2012 11:40

Marko skrev:
Rorschach skrev:

Det bevisar att det finns en värld utanför som påverkar din kropp oavsett vad ditt inre vill eller inte vill.

Hur då? Om en person fantiserar ihop att den bränner sig och personen sedan fantiserar ihop att den fått brännskador hur visar det att det finns en värld utanför den personens kropp?

Återgå till "Filosofi"