reflex skrev:Det är som jag ser det nödvändigt att ordet "så" syftar på något, annars förlorar det helt sitt innehåll och skulle lika gärna kunna skrivas "blurp"
Det är inte "så" utan "här" som markerar objektet:
1 Det är inte så här. (antagande)
2 här = "Det är inte så här."(identifierare)
3 Det är inte så: Det är inte så här. (slutsats)
reflex skrev:Så här skulle man också kunna tolka enligt en annan tolkning
Sats 1 är sann
sats 2 är inte sann
sats 3 är sann (i det här fallet betyder "så här" samma sak som i sats 1)
Den här tolkningen förstår jag inte. Som jag kommer att förklara så finns det gränser för din tolkning...du vill väl hitta just den tolkning som motsvarar den mening jag försökte lägga i det jag skickade dej? Vi kommunicerar: du bör inte tolka mina ord som så: "Skit på dej!" Då har du verkligen begagnat din tolkningsförmåga felaktigt
reflex skrev:eller
sats 1 är inte sann
sats 2 är sann
sats 3 är sann ( i det här fallet betyder "så här" hela påståendet i sats 1)
samma här : Du har inte uppfattat mönstret: Antagande, identifierare till slutsats.Ettan är ok som antagande men vad identifierar tvåan? Den ska berätta vad det är som ettan säger inte är sant! OM 1 och 2 är korrekt utförda visar 3 hur verkligheten är!
reflex skrev:Jag provar så här i väntan på eventuella kommentarer
Eftersom du till skillnad från ALLA andra försöker följa min karta
så KAN du kanske hitta vägen till svaret.
Just nu vandrar du från bottenvåningen via trappan (=rätt tolkning)till våning 1.
Väl där blir det lättare, för nu gäller det inte att fatta vad som verkligen påstås
utan nu ska man abstrahera...alltså strunta i det onödiga...det är mycket lättare.
Hur många våningar finns det i huset tror du? Om man tänker att bottenvåningen är observationerna av verkligheten och första våningen är sammanfattning av observationerna ?
Vad visar då nästa våning? Beror det möjligen på vad huset byggts för?