Wintran skrev:Okej, ifall vi då definierar kapitalism som ett komplett politiskt system med tillhörande regler, med mål att nå optimal utveckling mot ökat välstånd (är detta en bra definition av målet?), var min tidigare poäng att vi måste våga se brister med systemet som det ser ut idag och fundera över hur vi kan förbättra det, snarare än att förkasta det totalt (förtränga fördelarna) eller höja det till skyarna som något absolut felfritt.
Om jag får vara den som är den så har kapitalismen (liberalismen) inget högre mål alls. Det är en moralfilosofi som hävdar individuella rättigheter. Ifall människor skulle leva som självförsörjande bönder och förkasta hela den moderna samhällsformationen ifall de fick välja, då är det det som sker. Det skulle skapa en total katastrof i allt vad ekonomisk utveckling heter, men det är fortfarande människors val, och de som vill leva som vi gör idag får fortsätta med det, men utan stordriftsfördelar. Kapitalismen säger varken bu eller bä, utan låter människor bestämma själva hur de vll leva sina liv. Varje individ är ett självändamål.
Vi bör då införa regleringar mot exploatering av miljö och anställda på ett internationellt plan likt mänskliga rättigheter och liknande.
I den meningen att arbetsgivare tvingar anställda att hugga av deras ben för arbetets skull så ska det ju förhindras. Däremot är du inte exploaterad ifall du inte får det fina fikarummet för personalen eller 30 veckors semester per år. Den som exploaterar ifall sådant införs är den som inför de "rättigheterna". De som blir exploaterade är alla de som inte får del av fördelarna men måste betala notan.
Förövrigt så skriver jag bara under på de 21 första artiklarna ur FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. De resterande säger alla emot de 21 första, och gör dem verkningslösa. Vi får "rätt till meningsfullt arbete" men förlorar rätten till frihet från våld. Sounds like a bad deal to me.
Edit: Grammatik