Överkonsumtion

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kapad

Inläggav Kapad » 26 jun 2007 21:29

Wintran skrev:Okej, ifall vi då definierar kapitalism som ett komplett politiskt system med tillhörande regler, med mål att nå optimal utveckling mot ökat välstånd (är detta en bra definition av målet?), var min tidigare poäng att vi måste våga se brister med systemet som det ser ut idag och fundera över hur vi kan förbättra det, snarare än att förkasta det totalt (förtränga fördelarna) eller höja det till skyarna som något absolut felfritt.

Om jag får vara den som är den så har kapitalismen (liberalismen) inget högre mål alls. Det är en moralfilosofi som hävdar individuella rättigheter. Ifall människor skulle leva som självförsörjande bönder och förkasta hela den moderna samhällsformationen ifall de fick välja, då är det det som sker. Det skulle skapa en total katastrof i allt vad ekonomisk utveckling heter, men det är fortfarande människors val, och de som vill leva som vi gör idag får fortsätta med det, men utan stordriftsfördelar. Kapitalismen säger varken bu eller bä, utan låter människor bestämma själva hur de vll leva sina liv. Varje individ är ett självändamål.

Vi bör då införa regleringar mot exploatering av miljö och anställda på ett internationellt plan likt mänskliga rättigheter och liknande.

I den meningen att arbetsgivare tvingar anställda att hugga av deras ben för arbetets skull så ska det ju förhindras. Däremot är du inte exploaterad ifall du inte får det fina fikarummet för personalen eller 30 veckors semester per år. Den som exploaterar ifall sådant införs är den som inför de "rättigheterna". De som blir exploaterade är alla de som inte får del av fördelarna men måste betala notan.

Förövrigt så skriver jag bara under på de 21 första artiklarna ur FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. De resterande säger alla emot de 21 första, och gör dem verkningslösa. Vi får "rätt till meningsfullt arbete" men förlorar rätten till frihet från våld. Sounds like a bad deal to me.

Edit: Grammatik
Kapad - Filosofiforum 1-0

Användarvisningsbild
Kapad

Inläggav Kapad » 26 jun 2007 21:34

anakoret skrev:Nu har du allt missat ett av mina inlägg!

Hade varit roligare om du hade avslutat ditt sista inlägg med "Inget annat" istället för "Ingen annan"! hahahahaha. Jag skrattar åt så himla mycket...

Hur som helst... Jag får väl tror på dig då!

Gott med röka såhär på kvällskvisten?

Nej, men seriöst. Du får erkänna att Kyano är en intellektuell look-a-like för mig, då kommer jag somna gott, för han var ju ball. Men jag tycker ändå att jag är bättre än honom. För jag är ju Kapad, och ingen annan.

anakoret

Inläggav anakoret » 26 jun 2007 21:39

Ditt sätt att vara intellektuell liknar faktiskt väldigt mycket Kyanos.

Sov gott.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 26 jun 2007 21:49

Kapad skrev:Jag börjar tröttna på det enorma flummeriet och hyckleriet på det här stället.
Vem hycklar och med vad?

Är det enda problemet här hycklande?

Om jag påstår att jag är en nazistisk hedonist som fullständigt skiter i alla människor som inte tillhör min ras och alla andra människor också för den delen, har jag då "löst" problemet?

...

Försöker du säga att "överkonsumtion" inte är problem, eftersom det inte ens existerar - ungefär som att jag skulle få för mig att komma över till dig och skjuta dig i huvudet, men när domen väl faller i rättsalen, så är detta inte "ett problem" för mig, eftersom "problem" bara bygger på "subjektiva omdömmen"?

Med detta är jag beredd att hålla med om, så vart bor du?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 jun 2007 22:15

Har lite svårt att se hur vi ska kunna ta dig på allvar Kapad när du explicit uttryckt att din bildning är helt och hållet hämtad från Hollywood. Jag ser inget annat än substanslös retorik i dina inlägg.

Erkkis tolkning är ju ingenting nytt i sig, och jag är tvungen att instämma i dennes analys. Alienationen funkar på så sätt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Kapad

Inläggav Kapad » 26 jun 2007 23:26

PopJimmy skrev:
Försöker du säga att "överkonsumtion" inte är problem, eftersom det inte ens existerar - ungefär som att jag skulle få för mig att komma över till dig och skjuta dig i huvudet, men när domen väl faller i rättsalen, så är detta inte "ett problem" för mig, eftersom "problem" bara bygger på "subjektiva omdömmen"?

Med detta är jag beredd att hålla med om, så vart bor du?

Alltid härligt med lite dödshot såhär på kvällskvisten. När du säger "överkonsumtion" så signalerar det i sig ett problem, för det är det, precis som "övervikt". Den stora frågan är ju vad som är "överkonsumtion" och vilka som har mandat att definiera gränsen. När människor diskuterar konsumtion som ett problem så är det inte långt ifrån att indirekt mena att det bästa vore om människor inte konsumerade överhuvudtaget, med andra ord: svalt ihjäl; vilket i sin tur inte alls är ovanligt från miljöfascisthållet. Jag träffar ideligen på människor som menar att mänskligheten ska utrotas och detta med en ton som ska signalera att de för den absoluta godhetens talan. När du förklarar för mig att du vill skjuta mig i huvudet så får det mig knappast att tveka på det ruttna i den irrationella antilivsfilosofin som mindre intelligenta människor likt du ägnar dig åt.

Användarvisningsbild
Kapad

Inläggav Kapad » 26 jun 2007 23:35

Avantgardet skrev:Har lite svårt att se hur vi ska kunna ta dig på allvar Kapad när du explicit uttryckt att din bildning är helt och hållet hämtad från Hollywood.

Min bildning kommer inte från Hollywood. Jag är däremot inte beroende av att ta till mig andras bildning, likt du, och alla andra citatfetischister som sällan tillför något eget. Mina referenser till Hollywood-filmer finns till för att bygga intressanta exempel på. Jag ser inget fel i det, tvärtom är det ganska ovanligt att debattörer använder sig av, just därför blir det en intressant del i mitt skrivande. Den dag du själv, Avantgardet, kommer på något intressant istället för att onanera med långa ord allena, samt stödja dig på dina lakejer här på FF och passa dig in efter deras åsikter så kan du ringa mig; då är du fri att kritisera mig.

Avantgardet skrev:Jag ser inget annat än substanslös retorik i dina inlägg.

Detta kommer från mannen som yttrade de här raderna till att börja med i den här tråden:

Avantgardet skrev:Det är ju det jag säger, det bara missbrukarna som greppar det här.

Avantgardet skrev:Vilket skitsnack! Vad har du rättigheter som inte gäller djuren? Du vet att artbestämningen är arbiträr? Så kom med argument istället.

Avantgardet skrev:Ska vi va såna djävla nihilister idag? Jag försöker ju göra rätt för mig! Varje handling måste kunna motiveras. Ansvarsflykt är inget poppis i år.

Avantgardet skrev:Är jag bäng och har solsting? Du kan ha rätt, men jag tror fortfarande att du bara läser dåligt. Du har ju en del att ta på där, eller har jag missat nåt i din framställning? Alltid värt att diskutera med mig, gör dig förtjänt av det!

...lite får du fan jobba själv. You can do it!

Jag vet inte vad mer jag behöver tillägga.

Användarvisningsbild
Kapad

Inläggav Kapad » 26 jun 2007 23:36

anakoret skrev:Ditt sätt att vara intellektuell liknar faktiskt väldigt mycket Kyanos.

Sov gott.

Tack. Detsamma.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 26 jun 2007 23:54

Du missade den bästa:

Avantgardet skrev:Fan, Kapad var ju så nära att vaggas in och vakna upp som en av de upplysta - gissar att vi får vänta ett år till -, men så vänder han på klacken och vägrar ta första steget på stigen som leder till sanningens port; och där bakom står lyckan och välkomnar honom, det enda han behöver lämna bakom sig är ett taskigt humör och några inövade lögner. Välkommen på andra sidan om du skulle våga dig ut på förnuftets hav!

Förresten! "Finvänstern" var lite bildskönt - men jag kan lära mig leva med det.

Du vet att du måste läsa kontexten också?

Ser inte att du kommit med nånting "eget" - uppenbarligen förstod du inte när jag förklarade det här med intertexter för dig men strunt samma -, bara samma gamla marknadsapologet i nya kläder. Skygglappar kanske är trendigt, vad vet jag, men "eget" är det fan inte. Förstår inte riktigt vad du menar med detta "eget", vill du förklara? Vart stammar det från? Spur of the moment? Ingivelse? Vad använder man sig av för att uttrycka detta "eget"?

Du kastar ju bara ur dig en massa skit som inte håller vatten för fem ören. Kanske borde tänka innan du skriver, kan bli bättre så. Och det ska komma från mig? Nej, egentligen inte, men jag kan göra som jag vill för jag har självinsikt.

Användarvisningsbild
Kapad

Inläggav Kapad » 27 jun 2007 00:25

Avantgardet skrev:Du kastar ju bara ur dig en massa skit som inte håller vatten för fem ören. Kanske borde tänka innan du skriver, kan bli bättre så. Och det ska komma från mig? Nej, egentligen inte, men jag kan göra som jag vill för jag har självinsikt.

Allt är ok att göra så länge man har självinsikt? Det var en intressant bortförklaring på faktumet att du erkänner att du själv inte tillför något substantiellt.

Användarvisningsbild
Kapad

Inläggav Kapad » 27 jun 2007 00:45

För övrigt så är det så otroligt intressant att hela den här tråden har handlat om mig som person och hur mycket ni ogillar mig. Frågan är ju varför ni känner er så hotade av mig att ni spenderar 9 trådsidor med spaltmeter efter spaltmeter med verbala loskor riktade mot mig som person, om jag nu är så obetydlig för er. Från och med nu diskuterar ni sakfrågor utan att blanda in min person eller så skiter jag i detta jävla ställe, då det verkar vara en större förlust för er än för mig.

Användarvisningsbild
Erkki

Inläggav Erkki » 27 jun 2007 00:57

I sina strävanden att vara unika beter sig individerna väldigt lika!

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 27 jun 2007 01:35

Erkki skrev:Du Rising, har du någonsin stått vid ett löpande band? Skulle du ha gjort det så skulle du möjligen kunna dra dig till minnas vad som var målsättningen med att fylla kvoten för dagen. Det är aldrig så att man siktar på att göra bästa tänkbara kvalitet på det man utför utan det primära är alltid att alltid göra tillräckligt mycket för att erhålla utlovade penningen.

Erkki. Du suger. Du har säkert rätt i att det är skittrist at stå vid ett löpande band och att man enbart gör det för pengarna man kan tjäna, men kapitalismen gäller också för andra branscher. Du har uttalat dig om kapitalismen som helhet; jag har pekat på hur du har haft fel i vad du sagt. Att du vägrar ta den diskussionen säger lite om hur sämst du är.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 27 jun 2007 01:40

Errki skrev:I sina strävanden att vara unika beter sig individerna väldigt lika!

Sant!

Försvarstal: Jag sökte bara luska ut hur han motiverade sina åsikter, ställde frågor, som han tog som påhopp på sin person - när det visade sig att han bara var full i skit. Sen började han "köra en Jbig", och kastade skit på allt och alla - vilka han trodde var i maskopi och konspirerade mot hans person. Kan man inte visa upp den ska man väl inte hänga ut den heller?

Stilistiska tips till Kapad: 1) Använd fler smajlisar och skriftliga affektionsuttryck i tomteaktig stil, 2) avsluta varje mening med en självpåfunnen böjning av något av orden "kork", "totalitär", eller "fascist", och 3) hävda att du strider i "det Godas tjänst". Då kommer jag börja älska dig också!

yy

Inläggav yy » 27 jun 2007 02:28

Kapad skrev: Den stora frågan är ju vad som är "överkonsumtion" och vilka som har mandat att definiera gränsen.

Stora frågor har ofta enkla svar.
Mandatet har vem som helst. En diskussion om "överkonsumtion" kan se ut på många olika sätt beroende på hur det defineras. Och folk har definerat det, så sluta racka ned på dem utan börja diskutera.

Konsumtion är ett billigt substitut för den sociala bekräftelse individer behöver, och för att bota det krävs fler biljardhallar och prisras på Kubb-spel.

Återgå till "Filosofi"