Livets mening...

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Livets mening...

Inläggav klorofyll » 13 jun 2015 15:43

Illusionen skrev:Kanske är jag "ute och cyklar" här, men för att kunna besvara frågan om livets mening krävs
att man förstår och kan förklara vad livet i sig är och representerar.
Min personliga åsikt är att ingen är i närheten av att förstå, och än mindre kan förklara.
Har jag fel ?

/ Illusionen

En sak som jag tror hjälper en att förstå - vad livet i sig är - är att bli påmind om hur otroligt viktigt livet är, allt vi gör, jag blir själv chockad av hur sällan jag tänker på det.

Illusionen

Livets mening...

Inläggav Illusionen » 13 jun 2015 17:24

Man kan se på livet ur olika synvinklar, t ex som att livet är länken mellan svunnen tid och framtid.
Livet förutsätter och baseras därvid på en mix av tidigare generationers olika erfarenheter,
i form av ärvd komplex information.
Livets förnimmelser i samverkan med universum, korrigerar och kompletterar denna information.
Den justerade informationen kan ses som en optimeringsprocess i länken till nästa generation.
Med ett sådant här beskrivet betraktelsesätt blir livet en ”komponent” i en informationsvåg
utefter tidsaxeln vars kollektiva syfte/mening är att säkerställa förnimmelsen/vågen framgent.
Livets mening kanske därför inte enbart skall ses isolerat utifrån ett enskilt liv ?

/ Illusionen
https://www.youtube.com/watch?v=87qT5BOl2XU

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Livets mening...

Inläggav Pilatus » 13 jun 2015 22:25

Illusionen skrev:Livets mening kanske därför inte enbart skall ses isolerat utifrån ett enskilt liv ?

Det håller jag med om. Släktforskning har blivit stort och vi vill veta vad slags folk som är våra anfäder, vad som utmärkte dem och om de lämnat några synbara spår efter sig. Det kan skapa mening i god bemärkelse.

Bild
Moderator

reflex

Livets mening...

Inläggav reflex » 14 jun 2015 08:29

En fråga med evighetskaraktär. Till stor del beroende på att själv frågan är svårtolkad. Vad menar man egentligen? Dels har vi ju livets mening ur ett personligt perspektiv. D.v.s. hur meningsfullt man upplever att livet är. Sen har vi frågan om livets mening med betydelsen "syfte". Det här skrev Skeptisk ett inlägg om tidigare. Om livet skulle ha ett "syfte" så förutsätter detta att det finns någon eller något som "syftar". Det krävs alltså en övergripande vilja, som vi brukar kalla "Gud", eller något motsvarande.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Livets mening...

Inläggav Pilatus » 14 jun 2015 11:03

reflex skrev:En fråga med evighetskaraktär.

För att vara evig har det presenterats många olika idéer om livets mening. Det mest uppenbara tycks ibland undfly filosofer. Det är kanske litet för enkelt för att passa in i de storslagna idéerna om evigheten.
reflex skrev:Till stor del beroende på att själv frågan är svårtolkad. Vad menar man egentligen? Dels har vi ju livets mening ur ett personligt perspektiv. D.v.s. hur meningsfullt man upplever att livet är.

Det finns nog ingen som nekar till att livets värde hänger samman med vår hälsa och förmåga att leva ett någorlunda normalt liv. Jean-Dominique Bauby bok från 1997, Fjärilen i glaskupan, om en person med locked in-syndrom är tydlig nog.
reflex skrev:Sen har vi frågan om livets mening med betydelsen "syfte". Det här skrev Skeptisk ett inlägg om tidigare. Om livet skulle ha ett "syfte" så förutsätter detta att det finns någon eller något som "syftar". Det krävs alltså en övergripande vilja, som vi brukar kalla "Gud", eller något motsvarande.

Ja visst, det är ju en god analys. Mänsklighetens största källa till oenighet tycks handla om Guds avsikter och goda vilja. Hela länder slits sönder av interna konflikter där religion och etnicitet delar befolkningen. Tråkigt att det blivit så svårt att peka på sådant som förenar och gör livet drägligt. Eller är det alltför pessimistiskt att resonera som ovan?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livets mening...

Inläggav Algotezza » 14 jun 2015 19:31

Illusionen skrev:Kanske är jag "ute och cyklar" här, men för att kunna besvara frågan om livets mening krävs
att man förstår och kan förklara vad livet i sig är och representerar.
Min personliga åsikt är att ingen är i närheten av att förstå, och än mindre kan förklara.
Har jag fel ?

/ Illusionen

Livets mening är väl att försöka förstå livet...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Livets mening...

Inläggav Pilatus » 14 jun 2015 20:28

Algotezza skrev:Livets mening är väl att försöka första livet...

Hur bråttom är det att fylla vänsterspalten? Panik?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livets mening...

Inläggav Algotezza » 15 jun 2015 08:18

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Livets mening är väl att försöka första livet...

Hur bråttom är det att fylla vänsterspalten? Panik?

Haha... Ja, den frågan kan man ställa. Har mest varit en kul grej - så länge det roar mig... Ett tag skrev jag mycket, ett tag tecknade jag mig, ett tag gjorde jag mycket musik... Det kommer och går... Efter ett tag tröttnar jag på det jag hållit på med... Nu är det sommar och andra aktiviteter lockar. Hav tröst!
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Livets mening...

Inläggav Pilatus » 17 jun 2015 19:24

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Hur bråttom är det att fylla vänsterspalten? Panik?

Haha... Ja, den frågan kan man ställa. Har mest varit en kul grej - så länge det roar mig... Ett tag skrev jag mycket, ett tag tecknade jag mig, ett tag gjorde jag mycket musik... Det kommer och går... Efter ett tag tröttnar jag på det jag hållit på med... Nu är det sommar och andra aktiviteter lockar. Hav tröst!

Jag har absolut ingenting emot att du skriver om filosofi. Tvärtom.
Men de ibland alltför snabbt producerade enradingarna lägger sig gärna som en blöt filt över pågående diskussioner. Om du skulle titta på vänsterspalten nu skulle du se att sju trådar har dig som sista postare. Det var det jag menade.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livets mening...

Inläggav Algotezza » 18 jun 2015 08:01

Våt filt för mig är långa, svåröverblickbara, ringlande inlägg utan styckeindelning. Men smaken är olika... :lol:
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Livets mening...

Inläggav Pilatus » 18 jun 2015 09:34

Algotezza skrev:Våt filt för mig är långa, svåröverblickbara, ringlande inlägg utan styckeindelning. Men smaken är olika... :lol:

Ja, ja, sådana textmassor har nog en annan mer bedövande funktion.
Dags att återgå till Meningen med livet. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livets mening...

Inläggav Algotezza » 18 jun 2015 10:16

Illusionen skrev:Man kan se på livet ur olika synvinklar, t ex som att livet är länken mellan svunnen tid och framtid.
Livet förutsätter och baseras därvid på en mix av tidigare generationers olika erfarenheter,
i form av ärvd komplex information.
Livets förnimmelser i samverkan med universum, korrigerar och kompletterar denna information.
Den justerade informationen kan ses som en optimeringsprocess i länken till nästa generation.
Med ett sådant här beskrivet betraktelsesätt blir livet en ”komponent” i en informationsvåg
utefter tidsaxeln vars kollektiva syfte/mening är att säkerställa förnimmelsen/vågen framgent.
Livets mening kanske därför inte enbart skall ses isolerat utifrån ett enskilt liv ?

/ Illusionen
https://www.youtube.com/watch?v=87qT5BOl2XU

Ja, när vi talar om livets mening kan vi med livet mena både det ena och det andra. Samma sak gäller begreppet mening.

1. Martinus menar att "livets främsta kännetecken är rörelse". Dvs. allt är liv, då all materia är i rörelse. Ja, även allt själsligt är ju också i ständig rörelse. Har all rörelse = all materia en mening? Martinus menar att kärleken är livets drivkraft, mål och mening.
2. Med liv kan vi mena allt biologiskt liv från livets uppkomst till idag och in i framtiden. Har allt biologiskt liv en mening? Reproduktion? Verka individens och släktets fortlevnad så långt det går?
3. Med liv kan vi mena människosläktets liv genom tiderna. Har det en mening? Förmerande av kunskap? Omforma världen efter sina syften och behov?
4. Med liv kan vi mena den enskilda människans liv. Har det redan en mening vi kan söka och finna eller är det vår uppgift att skapa en sådan om vi önskar det?

Mening kan ges en teleologisk innebörd, en emotionell, t.ex. tillfredsställelse.

Varianter av mening: Utnyttja sin potential fullt ut. Leva här och nu fullt ut. Förmera sin kunskap. Leva för andra. Förmera sina ägodelar. Öva upp sina kreativa förmågor. Bli skicklig i sitt yrke. Kommunicera med andra. Listan är i det närmaste oändlig. Eller bara: att tillfredsställa sina behov (av alla slag) är livets mening - det känns ju helt enkelt oftast behagligt!

Frågan är om man kan leva ett gott liv övertygad om att livet är meningslöst och då även uppleva att så är fallet när det gäller det egna livet?

Man kan fly från känslan av meningslöshet via droger, via vad dagens digitala teknik kan erbjuda, eskapism... eller genom att skriva på detta forum... dock mindre skadligt än droger, hoppas jag... :)
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Caasi

Re:

Inläggav Caasi » 22 maj 2016 15:47

David Bengtsson skrev:Det är absolut ett definitionsproblem, och problemet är att ytterst få som ställer sig frågan är särskilt klara över vad det är de frågar efter, vad som skulle vara ett godtagbart svar på frågan.
Alternativ 1. är egentligen inte särskilt hjälpsamt, för varför skulle jag bry mig om vad någon annan har för avsikt med mitt liv?
Alternativ 2 och 3. liknar mitt förslag, som jag tror är vad man oftast är ute efter: vad är det som är värdefullt? Sedan bör man nog skilja ut det goda från det rätta.
Men, och det här är nog lite viktigt, även om lycka visar sig vara en bra slutpunkt för motivation, och därför en stark kandidat för vad som är värdefullt, så är det inget praktexempel på något som generellt upplevs som meningsfullt. Snarare brukar lycka vara något som uppkommer då man ägnar sig åt redan meningsfulla aktiviteter. Detta implicerar naturligtvis inte att det därför måste finnas någonting som är meningsfullt, utan bara att en upplevelse av att någonting är menignsfullt är instrumentellt för att uppnå det som är värdefullt.

Det här tycker jag var ett bra svar. För mig är mening något som tillför lycka i tillvaron. De största misstaget folk gör är att lägga mening i något som är ohållbart (berusningsmedel,kärlek till en annan människa). Du måste leta bland rätt medium för att hitta din mening och det kräver mod. Det största felklivet i mening är att fastna i en stilla sits. Dvs, bara släppa allt, för att det för vissa oerhört svårt att ta sig ur. Jag tror att man måste söka efter mening/glädje för den finns där någonstans så länge man har en bra bas att stå på. Det svåraste av allt är nog att hitta mening när man lider, för lidandet hämmar motivationen i att söka eller göra.

Det högre syftet har jag aldrig förstått mig på. Varför skulle man behöva det så länge man är glad eller vet att det finns möjlighet för att bli det? När du är välmående så är du tillfreds. Att själv äga det goda är vackert.

Mina fem cent om mening

Användarvisningsbild
Caasi

Re: Livets mening...

Inläggav Caasi » 22 maj 2016 16:14

freddemalte skrev:Frågan om livets (existensens / Varats) mening blir meningslös i kraft av sin oändliga regress, ty ponera att man skulle få informationen att meningen med livet är X. Ja då kommer frågan vad meningen med X är - som ett brev på posten.

Snyggt tänk kompis. :)
Men tänk om meningen är det som producerar alla meningar som finns? Någon absolut mening eller ett gott väsen som vi inte kan nå fram till?

xion

Re: Livets mening...

Inläggav xion » 22 maj 2016 18:32

Att söka efter livet mening är meningslöst :)

Återgå till "Filosofi"